Lorsa 238GA, hoe verwijder ik de deksteen?

Ik probeer een Lorsa 238 GA uurwerk weer lopend te krijgen en struikel tijdens de demontage over dit obstakel:

Hoe verwijder ik deze deksteen? De lipjes draaien vrij rond als ik er met mijn pincet tegen duw.

Als ik op internet ga zoeken naar afbeeldingen van dit uurwerk, dan vind ik ook geen enkel foto met dit systeem. Sommige hebben geen schokbescherming, andere gewoon incabloc. Vreemd.

Dank voor alle tips!

2 likes

Als ik mij niet vergis is daar een tooltje voor, die liet @Vintagewatchstuff zien als dat dezelfde is.

1 like

Er is een systeem van kif dat hierop lijkt (maar toch anders).
Deze ken ik niet, maar bij de kif zit een uitsparing in de rand.als je de veer draait komen de “pootjes” door de uitsparing naar buiten. Mogelijk werkt dit op dezelfde wijze.
Als dat zo is dan gaat losdraaien prima met een penhoutje.

Dit systeem heb ik nog nooit gezien, heb ook daar geen tooltje voor, ben wel benieuwd hoe Bert dat gaat doen, misschien zoals BorisK omschrijft. Misschien moet je die lipjes open buigen en bij het plaatsen weer terug duwen

Hoe ziet de achterkant eruit?

Alle gelijksoortige die ik in mn handen heb gehad hebben inderdaad een uitsparing waar de veer uitschiet bij verdraaien, die lijkt hier zo niet te zitten. Dus mogelijk dat er nog een vergrendeling aan de andere kant zit? (zou wel onlogisch zijn btw)

Dank aan iedereen voor het meedenken!

Onderkant

Zelfde aan de balans

Ik ben deze constructie nog niet tegengekomen. Zit de ring (met de lipjes) er niet gewoon ingedrukt?

Ik probeerde al met een scheermesje onder een van de lipjes te wrikken maar heel veel kracht durfde ik toch niet te zetten, er kwam niet echt veel beweging in.

Zat net te zoeken en dit lijkt op de novodiac van Incabloc die je moet draaien. Ik mis alleen de inkepingen als markering

Nog een keer goed kijken en is het omcirkelde gedeelte een inkeping? Zo ja: de houder draaien tot het palletje bij de inkeping komt
IMG_8653

Maar als het een gesloten ring is waar de lipjes aanzitten krijg je de ring er nog niet uit, al zit daar een palletje, volgens mij. Of als het werkt als een borg/veer ring mag het geen gesloten ring zijn, want dan kan je de diameter niet verkleinen. ben echt benieuwd hoe we uit dit probleem geraken, wel spannend.

Tja, zie incabloc ancien:

Het is dus een gesloten ring. Hier het systeem op de balansbrug. Nog vrij van beschadigingen van de verschillende pogingen:
WIN_20240208_12_23_58_Pro

Ik heb net met een wrang gevoel de lipjes omhoog geplooid. Geen eenvoudige klus.
WIN_20240208_12_35_12_Pro

De balansbrug, daar blijf ik voorlopig vanaf. Ik laat het wat bezinken.

1 like

Je zou nu voorzichtig kunnen proberen of je de ring met lipjes er nu uit kunt trekken. Dat helpt dan weer voor de andere zijde van de balans en voor opvolgende servicebeurten. Met de nadruk op voorzichtig.

Dit had ik echt niet gedaan; dan kun je het volgens mij nog beter laten zitten. Grote kans dat de lipjes breken bij het terugbuigen :roll_eyes:
Volgens mij is de enige manier met kans van slagen het hele messing deel uit de balanskloof/platine te persen. Dit zullen twee delen zijn die je dan afzonderlijk weer terug op z’n plaats kunt persen.

2 likes