Lorsa P75A/UTC227 loopt en stopt na korte tijd

Dank je wel. Zal ik proberen.

Ik zag geen bijzonderheden. Maar…daarna zag ik ook een sterk afwijkende beat error. Na een kleine correctie liep hij weer een langere tijd.
Ik concentreer me nu toch eerst maar weer op de balans en probeer alle onregelmatigheden weg te krijgen. Ik weet echter niet hoe de neutrale stand van stud en kompas zou moeten zijn (zie foto). Ik zie twee “neutrale” posities aangemerkt, één op de kloof en de andere op de ring die gedraaid kan worden.

Kan iemand me daarbij helpen?

Wat je zou kunnen doen is: het anker eruit halen en dan de balans zonder het anker terugplaatsen.
Die bovenste donkere/grijze “ring” is een “movable stud”… daarmee regel je de BE.

Kijk tussen de pootjes door naar de impulssteen welke aan de onderzijde van de balans zit. Dan verdraai je die movable stud en probeer je het impulssteenje in het midden tussen de pootjes te zetten. Dan heb je een goede uitgangspositie. Vervolgens zet je het anker er weer in en kun je met de timegrapher de BE verder inregelen. De andere hevel is voor sneller/langzamer.

2 likes

Leuk, maar waarom zou je dit doen? Neem aan dat de TS toch wel een timegrapher heeft?

1 like

Ik ga er vanuit dat er aardig aan gedraaid is en de “nul” positie “weg” is … en daardoor zo slecht loopt.
Dus een reset naar “nul” en dan opnieuw inregelen.

Ik probeer wat mee te denken maar kan niet zien wat er allemaal mee gebeurd is :wink:

2 likes

Dank voor je uitvoerige antwoord. Ik werd met name door het “nulstreepje” op de kloof zelf in de war gebracht. Ga dit eerst nog eens rustig stap voor stap doen en kijken hoe hij dan loopt.

Wat bedoel je met TS? Ik heb in ieder geval wel een timegrapher.
Het nadeel daarvan is dat als de BE een hoog getal aangeeft je nog niet weet welke kant je op moet corrigeren, terwijl je dat door in het werk te kijken meestal wel ziet. Ik heb overigens de ervaring dat ook met het anker op z’n plaats je ook al een constante afwijking kunt waarnemen, maar wellicht hebben jullie een andere mening?
Oh, ik denk dat ik het weet: thuisschroever?

Forumjargon voor “topic starter”
Jij dus, in dit geval :wink:

1 like

Dank je, klinkt al veel aardiger, maar ik ben ook een thuisschroever…

2 likes

En ik een EHP (enthousiaste horloge prutser) :rofl:

2 likes

En @Akrid noemen we dan zeker HPIO (Horloge Prutser In Opleiding) :joy:

3 likes

En jij bent de LHP, de lange horloge prutser :rofl:

2 likes

Je vergeet de K ……… (kale :face_with_peeking_eye::see_no_evil:)

:joy::joy:

4 likes

Na de balans met je vinder verdraaid te hebben dan is het idd goed mogelijk dat de beaterror afwijkt…Zie antwoord Betula…Dat zou ik ook proberen…eerst nogmaals demagnetiseren, ik neem aan dat dit al gedaan is? Loopt het zonder anker en balans wel zonder schokken als je aan de kroon draait?

Loopt zonder schokken zonder anker.
Heb nog een andere balans uit een donor erin gezet, maar die loopt nog minder goed (ongereinigd).
Ik ga nu maar weer eens terug naar af: stuk voor stuk opnieuw inspecteren en opbouwen.
Hoort allemaal bij de hobby, toch?

Zeker. Soms heel frustrerend, maar hoor erbij.
Ik heb dat wel eens vaker meegemaakt. Niet te vinden, alles opnieuw voor een tweede keer schoongemaakt en was er niets aan de hand. Zat blijkbaar toch ergens vuiligheid ofzo. Zeg het maar. Ik heb liever een duidelijk defect dan dat iets het zomaar weer doet zonder duidelijke oorzaak.