Lorsa P75A/UTC227 loopt en stopt na korte tijd

Hallo medeforumleden,
Ik ben al een tijd bezig met dit uurwerkje. De radertrein lijkt perfect te lopen. Ik zie aan de balans geen afwijkingen. Alles is schoon, maar…
Het werk stopt na meestal een korte tijd en kan eenvoudig weer starten na wat “opwinddruk” op de kroon, maar stopt weer na zo’n 10 seconden. Daarbij zie ik het vierde rad kort een vreemde, tegengestelde beweging maken.
Hierbij een videolink: https://www.youtube.com/watch?v=jScjkju60pg

Ik ben blij met alle reacties,
Peter

Je filmpje werkt niet … althans: “This video is private” … is dus niet zichtbaar.

1 like

Hallo Betula,

Dank voor je opmerking.
Ik heb het filmpje nu openbaar gemaakt. Zo zou je het moeten kunnen zien.

Peter

Dat ziet er heel raar uit zeg … ik zou bijna denken dat er ergens aan een van de raderen een tandje ontbreekt. Lijkt erop alsof hij de volgende niet kan pakken. Maar in dat tijdsbestek kan er geen enkel rad een keer rond zijn geweest.

1 like

Uit elkaar gehaald en schoongemaakt ga ik van uit…wat Betula zegt, lijkt ergens een tandje te missen…anker en balans in orde?

1 like

Ik lees mee, eant ik heb zoiets bij een oud zakhorloge.

1 like

Hoe is de speling op de veerton? Niet uitgelubberd dat deze aanloopt op de platine?

2 likes

Kijk eens goed naar de ingrijping van het anker en het ankerrad. Denk dat een tand iets afwijkt en dat hij daarop blokkeert

4 likes

Ja, geheel gedemonteerd en gereinigd. Anker en balans zie ik niets bijzonders aan.

Nee, er is niet teveel speling op de veerton. Dat zou een verklaring geweest kunnen zijn, maar heb ik kunnen uitsluiten. Hoogtelucht lijkt ook in orde in de radertrein.

Zal ik doen en ik kom er op terug. Dank!

Anker en rad bekeken. Zie geen onregelmatigheden.

onder het lopen / dus met kracht op het raderwerk bekijken onder de microscoop. De balans per tand handmatig verdraaien en kijken of elke tand vrij komt. Mooiste is met verlichting ook vanaf de onderkant.

Optisch hoeft er niks zichtbaar te zijn.

1 like

Zeker weten? Lijkt anders wel dat er een sleepspoor loopt dat er wel op wijst (of het moet hersteld zijn)

2 likes

Liep het voor de service wel?

1 like

Dank voor de tip, maar als beginner begrijp ik niet precies wat je bedoelt met de balans verdraaien bij een lopend werk. Kun je dat toelichten?

Klopt ik heb de speling tijdens de service hersteld.

1 like

Onbekend. Kroon ontbrak. Ik heb dat tevoren verder niet geprobeerd te testen.

Gewoon met vinger condoom de balans verdraaien terwijl je onder de microscoop naar de ingrijping kijkt

1 like

scherp gezien@menkepie

2 likes