Vanmiddag wilde ik mijn vintage Kienzle uit de jaren 50 schoonmaken, maar bij het verwijderen van de stift viel er een onderdeel uit het uurwerk. Toen ik het weer in elkaar wilde zetten wist ik niet waar het onderdeel hoorde. Ik krijg ook de schroef om de stift vast te zetten niet meer ingedraaid waardoor ik dus het horloge alleen kan opwinden en de stift dus los zit. Weet iemand wat ik moet doen? Ik heb het onderdeel gemarkeerd in de foto.
Ja.
Nu moeten de wijzers en de wijzerplaat er af. Je hebt het schroefje om de opwindstift te verwijderen te ver losgedraaid.
Het los onderdeeltje komt aan dat schroefje te zitten dat je los gedraaid hebt
Het lijkt verdacht veel op de tirette. Je hebt het schroefje van de tirette (om de stift uit te kunnen trekken) te ver losgedraaid. Nu moeten de wijzers en de wijzerplaat er ook even af.
Oh ja, en niet met je vingers zo aan het uurwerk en de wijzerplaat komen. Daar krijg je vlekken van. Het zuur van je vingers vreet in het materiaal en krijg je er niet meer af.
Een van de voordelen van een iPad, met twee vingers kan je de foto vergroten en dan zie je de tirette levensgroot.
Edit: het is idd de tirette. Volgende keer het schroefje maar een of twee slagen losdraaien, zodra de stift los komt niet meer draaien, dan blijft alles op zijn plek en dat scheelt een hoop werk.
Plaat en wijzers hoeven er bij deze Kienzle niet af. Kan vanaf de zijkant op zijn plaats gelegd worden. De tiretteschroef in het vervolg niet te ver los schroeven. Ongeveer 1 slag is meestal volgende