Lot kopen op marktplaats

Dag kenners,

Mijn naam is Laurens en ik ben sinds kort begonnen met het verzamelen van vintage horloges. Gezien mijn budget merk ik dat ik vaak verleid ben om een lot te kopen via marktplaats zonder echt te weten of ik een goede aankoop doe. De foto’s zijn meestal niet heel scherp waardoor je de merken niet goed ziet en je weet ook nooit welke werkt en welke niet. Ik zie bijvoorbeeld een foto als dit:

Wat is jullie ervaring hiermee?
Waar letten jullie op?
En zou je zeggen dat er in dit specifieke geval iets moois tussen zit?

De kans dat je wint is, net als bij een echt lot, vaak nihil. Vooraal op MP

1 like

Mag ik vragen in welk budget je zou willen kopen? Een lot kopen via Marktplaats is zoals @Hornet net al aangaf, vaak niet interessant.

Maar voor <500 euro is er veel moois te koop (denk Omega, Longines), en zelfs onder de 150 euro is er al kwaliteit te koop. Mijn eerste vintage was een Tissot Seastar via dit forum. Volgens mij 80 euro voor betaald, en was een prachtig ding!

1 like

Zo´n hele partij kopen is alleen interessant als je zelf kunt repareren. Ga er maar van uit dat het voor het grootste deel horloges zijn zonder echte waarde, vaak defect of met achterstallig onderhoud.

1 like

Mwah valt wel mee hoor. Ik heb een aantal keer wel een partij gekocht en zaten telkens ook wel leuke horloges tussen. Maar het is wel handig als je veel kennis van (vintage) horloges hebt en de waarde. Je kan zo’n partij al vaak kopen beneden de parts repair waarde, dus ieder horloge dat dan wel werkt is een leuke bonus :+1:

1 like

Rond de 100 euro zou ik zeggen, maar dat is ook meer omdat ik nog niet zoveel kennis heb, wellicht dat als ik later wat meer begrijp van horloges dat ik er dan ook meer aan durf uit te geven. :slight_smile:

1 like

Als je niet veel kennis hebt (over vintage horloges dan :slight_smile: ), zal ik sowieso niet op Marktplaats gaan kopen. De kans dat je op dit forum iets koopt dat niet klopt, is een stuk kleiner dan Marktplaats.

Misschien een idee om hier het verkoopgedeelte in de gaten te houden? Komt regelmatig iets voorbij in jouw budget!

1 like