Louis Erard 'affordable swiss luxury' of toch niet helemaal???

Misschien geeft de titel van het topic een teaser weg van ‘wat moet je daar nou weer mee?’

Enig introductie is op zijn plaats:
Voor ongeveer een jaar of 7a8 geleden ben ik geïnteresseerd geraakt in horloges en met name automatische horloges. Uiteindelijk resulteerde dat in de aankoop van een Tissot quartz horloge, maar niet veel later wilde ik ook graag een mechanisch horloge. Ik had op een gegeven moment best wel een leuk bedrag bij elkaar gespaard voor een leuk horloge waarbij ik een Oris op het spoor gekomen was, maar naar gelang ik verder zocht op het Internet kwam ik deze Louis Erard tegen die mijn toenmalig horlogehart sneller deed kloppen (inmiddels is mijn smaak geëvolueerd, maar dat is een ander verhaal)

Naja … Uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en met een pinpas voorzien van voldoende euro’s afgereisd naar Amsterdam om naar Zazare diamonds (wat toen een officiëel dealer kanaal was voor Louis Erard om daar het horloge te bezichtigen en evt gelijk te kopen. Via chrono24 was mij het betreffende horloge onder de aandacht gebracht en er was een mooie korting op tav de adviesprijs dus wat houdt je tegen? … Naja lang verhaal kort … Horloge gepast, 1000,- betaald en horloge gekocht!

Heel veel jaren met plezier gedragen en in de loop der jaren is er alsnog een Oris bijgekomen, alsmede een Meistersinger (recent via HF verkocht), een Breitling en een Rolex. … Naja … Allemaal prima toch?!

Nu word je naarmate je horloge -interesse toeneemt ook meer geïnteresseerd in waar het hem dan zit dat het ene mechanische Zwitserse horloges 1k kost terwijl je bij high end merken een startprijs hebt van bijvoorbeeld 15k … Een woord (naar mijn idee) … Afwerking! Handgraveures, per uurwerkonderdeel handgepolijste zijkanten … Naja … Noem maar op.

Tegen de tijd dat ik mij had verdiept in horlogerie was ik er wel achter dat je qua arbeidsintensieve afwerking bij een horloge van 1k daar niet al teveel van voor moet stellen maar! … En daar ook dit topic …

Een bepaalde basis en kwaliteit mag je wel verwachten voor 1k. Daarom even een paar foto’s om te illustreren wat ik bedoel:

o

Op de eerste foto zie je een tweetal markeringen: op de wijzer die de uren aangeeft zie je krasjes die in de tweede foto ook worden aangeduid maar dan vanuit een andere hoek … Tevens heb ik bij de eerste foto een markering gemaakt die in de metalen boog boven het balanswiel een 4 -tal krassen aangeeft.

Het horloge is nog nooit voor een beurt weggeweest dus zo is het af fabriek bij de AD terecht gekomen … Van dit merk is Gassan overigens nog steeds officiëel dealer.

Af en toe draag ik het horloge nog en ik vind het design nog steeds leuk, maar dit soort flaters op het gebied qua ‘afwerking’ (kwaliteitscontrole) zou ik nog kut vinden wanneer ik een Alie van 200,- koop.

Ik weet dat we het hebben over een horloge van inmiddels zo’n 8 jaar oud, maar ik hoop van harte dat de beleidsbepalers van Louis Erard ervoor hebben gezorgd dat dit soort misbaksels niet meer de fabriek verlaten, want daar zijn ze naar mijn idee gewoon te ambitieus geprijsd voor!

Bedankt voor het lezen

16 likes

Pijnlijke missers in de QC

Kijk zo kan het ook en ja is veelvoud van die 1000 euro voor betaald maar je punt is er zeker mijn inziens valide mee.

9 likes

Of de slechte afwerking een eenmalige misser is of exemplarisch voor het merk, weet ik niet. Wel zie ik vaker dat een exemplaar met een misser met grote korting wordt verkocht.
Ik heb een Junker waarvan de wijzerplaat niet strak in het midden zit; de seconde wijzer loopt links “verder” over de indices dan rechts. De korting van juist dit exemplaar was gigantisch. Daar heb ik nu wel m’n les uit getrokken.

1 like

Ja … Hoop voor het bedrijf en kopers dat dit een ‘eendagsvlieg’ is.

15 likes

:point_up:

Dat dus. Mijn slechte ogen zijn wat dat betreft soms een zegen. Ik merk dat mijn Timexjes er onder een macro lens ook niet altijd even lekker uitkomen. :grinning_face_with_smiling_eyes:

You know it’s true :smirk::stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik moet even Louis Erard verdedigen :wink: Heb er een stuk of vijf gehad en die waren allemaal prima afgewerkt, vooral de modellen van de laatste jaren. Ik ben best kritisch dus dit zegt wel íets. Het model dat TS laat zien is al ietsje ouder en wellicht zijn ze nu beter in de afwerking, maar mijn vermoeden is dat ze bij de afdeling QC niet zo’n hele beste dag hebben gehad. Alsnog een leuk horloge trouwens!

1 like

Seiko horloge in dezelfde prijsklasse die er toch een stuk beter uitziet :grimacing:

1 like

Ja … Ach ja … Horlogehobby begon toen net dus :sweat_smile: … Maar ziet er qua afwerking een stuk beter uit!

1 like

Het is dat de krasjes liet zien voor de rest vind ik hem niet verkeerd

Ik ben ook voor t design gegaan. Deze kwaliteitszaken zijn mij onlangs eens opgevallen voor een aantal maanden geleden… Al die jaren daarvoor niet eens. Reden voor het aanmaken van dit topic was 1; het is horlogeforum en een horloge gerelateerd onderwerp dus waarom niet. 2; mensen die een Louis Erard willen kopen van hun gespaarde geld laten zien dat enig kritische blik op zijn plaats is …

Voor wat betreft het horloge zelf … Louis Erard blinkt niet uit in waardevastheid dus resale waarde hoef je het niet voor te doen, en qua design vind ik het nog steeds altijd wel een leuk horloge om af en toe om de pols te slingeren dus … Dat zal in de toekomst ook nog wel blijven gebeuren :blush:

1 like

Dat hoeft in elk geval geen rode vlag te zijn geweest, zoiets is eerder regel dan uitzondering.

Of er juweliers zijn die horloges met dit soort binnenschade met extra korting verkopen, geen idee. Ik zou er als merk in elk geval niet achter staan. Niet direct goed voor je naam. Misser bij de QC dus beter terugnemen.