Lucerne diver 1 jewel. Is dit rommel?

Ik heb hier een niet werkend klokje van Lucerne. Ik vind de looks heel fraai en zou het leuk vinden als het zou lopen,

maar toen ik het openmaakte zag ik dit:

1 jewel unadjusted basis watch

Ik heb begrepen dat als er staat 1 jewel, het in de meeste gevallen om een penanker uurwerk gaat. Ik weet ook dat de meesten daar niet blij van worden, maar waarom weet ik eigenlijk niet. Zal wel onbetrouwbaar zijn. De vraag is natuurlijk: wat moet ik ermee? Wegkeilen? Of lekker aan prutsen en dan wegkeilen? Of misschien toch iets anders? Misschien zoeken naar een werkend donoruurwerkje? Wat zouden jullie doen?

gr. Bouke

1 like

Dat is maar betrekkelijk denk ik. Zelf heb ik in mijn horloge kist een Oost Duitse " Cobra de luxe ā€˜ā€™, met een grijper op de kermis gewonnen toen ik 12 was, 43 jaar geleden inmiddels. Ook een simpel penanker uurwerkje maar dat loopt nog steeds. Een paar keer per jaar wind ik hem op en dan loopt het klokje weer vrolijk anderhalve dag met een paar minuten afwijking.

Ik vind het qua uiterlijk een erg aantrekkelijk klokje; erg mooie plaat met ditto markers en nog een nette inlay in de bezel. Het penanker uurwerkje zou ik daarom een tweede leven gunnen
Succes!

Niet elke horlogemaker zal zā€™n handen willen branden aan een penanker-uurwerk. Je krijgt het wel weer lopend, met pijn en moeite (spreek uit ervaring), maar je blijft altijd met die paar minuten per dag afwijking. Heb er nooit een beter dan dat gekregen - meestal zit je met het kompas dan al in een van de uiterste standen.

Het is echt een beetje de Trabant onder de uurwerken. :wink:

Ik vind de looks heel fraai, deze ā€˜duikersklokā€™. (niet mee onder water gaan, is zeker niet waterdicht). Penankertjes zijn inderdaad goedkope klokjes geweest. Ik zou het horloge vanwege de looks zeker niet weggooien, Zelf aan prutsen vraag je? Misschien maak je meer stuk dan je lief is? Penankertjes vind ik facinerende klokjes.

leuk horloge om te zien,ā€¦,je zou het eens bij een uurwerkmaker kunnen vragen.

Mooi klokje voor de man met de kleine beurs! Uiteindelijk worden dit soort horloges (denk ik) zeldzamer dan de dure ā€œtopstukkenā€ omdat ze snel slijten (verchroomde kast) en minder als verzamel object gewaardeerd worden. Als je een in nette staat verkerend ā€œgoedkoopā€ penanker horloge hebt dan heb je eigenlijk iets heel bijzonders in handen :wink:

Inmiddels is het horloge met de post naar een forumlid onderweg die heeft aangeboden om er even naar te kijken - superaardig. Ik houd jullie op de hoogte!

1 like

Leuk duikertje

Wat hierboven al gezegd is, vind de look ook best aardig!

Leuke klok om te zien, heeft veel weg van een oude Blanpain naar mijn idee!

Gaat er toch om of je hem zelf leuk vindt. Als je hem leuk vind gewoon kostenindicatie opvragen .

Ik had pas een Basis duiker in heel goede staat, mooi ding maar ook met EB penanker, helaas was datumfunctie overleden en waren kosten veel meer dan hij mij waard was dus dan houdt het op maar dan weet je wel of het de moeite is of niet.

Ik vind 'm leuk :+1:
Zeker de moeite om eens naar te laten kijken.
Hopelijk is 'ie weer gangbaar te maken.

Hij doet het weer hoor! Inca bood zich spontaan aan om er een blik op te werpen en inmiddels heb ik een fraai en werkend klokje om de pols. Het uurwerk is een Baumgartner 866 (CLD). Zie een aantal van de fotoā€™s die Inca met het reparatieverslag meestuurde:

Er waren wat kleine onvolkomenheden aan de wijzerplaat, oa bij het datumvenster

  • het uurwerk is gedemonteerd, gereinigd, geolied en opnieuw gemonteerd. Ook de kast en bezel zijn gereinigd. Het resultaat is een lopend uurwerk, het houdt redelijk goed de tijd, maar het tikt niet gelijkmatig.
    voor:

na:

Ik ben er erg blij mee en ga er een mooie leren band bij uitzoeken. Wristshots volgen nog! (Suggesties zijn welkom.)

Inca nogmaals dank!

4 likes

Erg mooi geworden :+1: @Inca

Zeker een mooie klok!
Veel plezier ermee.

Hij draagt geweldig:

4 likes

Prachtig klokje!
Hele mooie klassieke uitstraling en, ik zeg het nog maar eens, een hele mooie plaat en bezel.
Aan het uiterlijk kan je in ieder geval niet aflezen dat het een goedkoop uurwerkje draagt :wink:
Heel veel draagplezier van deze eye catcher

Toch een leuk klokje geworden, ik heb laatst voor het eerst een penanker geserviced, dat is niet echt makkelijk maar het is te doen, maar qua nauwkeurigheid wel een drama. Maar goed, als je hem zo nu en dan een dagje draagt boeit dat ook eigenlijk niets.

Mooi horloge met een prachtig verhaal, vakwerk van Inca.