Luch 3055 – een vreemde Russische eend

Luch 3055 – een vreemde Russische eend.

In een eerdere post (hier
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,336641
) heb ik al een keer melding gemaakt van mijn eerste rus.
Het is een Luch met een uurwerk kaliber 3055.
Ik kocht hem omdat ik hem er wel aardig vond uitzien en omdat er een afwijkend uurwerk in zit.
Had toen het idee dat het een elektromechanisch uurwerkje zou zijn zoals ik ook al heb in een Hamilton


Ook had ik nog een Edox, maar daar zijn alleen de foto’s nog wat resteert.,
De Edox gaf de geest na een onhandige batterijwissel mijnerzijds (schroevendraaier schoot uit, einde oefening).
Jammer want het was een mooi klokje.

Maar nu dan de Luch (fotoos van Het Net geplukt, voornamelijk van WUS).

Op zoek naar informatie op Het Net kwam ik tot de ontdekking dat de Luch 3055 een wel war vreemde rus is.
Het is een doorontwikkeling geweest van de Luch 3045, en die 3045 is behoorlijk zeldzaam.
Van die 3045 zijn er niet zoveelgemaakt en nog minder nog zijn er over nu.
Je komt ze soms te koop tegen en dan gaan ze voor honderden euro’s soms.
Die 3045 was grotendeels afgeleid van een duits uurwerk dat in de Junghans 600 Ato-Chron zit en wordt door menigeen gezien als de voorloper van de 3055.
Het vermoeden is dat de 3045 een soort van vingeroefening was, een elektronisch uurwerk met transistors.
De 3055 daarentegen heeft een uurwerk gekregen dat quartzcontrolled is, maar nog steeds ook met een balanswiel.

Dit is een 3045: (Plaatjes van WUS).

en:

En hier is de binnenkant van een 3045 (Plaatjes van WUS)

en van een 3055

Op WUS zitten een paar forumleden die al langer dergelijke horloges bezitten. Wat opvalt is dat ze behoorlijk tevreden zijn over de 3045, zowel qua looks als qua kwaliteit.
Stukken minder zijn ze dat over de 3055, waarvan het kennelijk toch een soort loterij is in de zin van “doettie het of doettie het niet of doettie het nog of doettie het ineens weer”.
Luch heeft de 3055 in een paar uitvoeringen gemaakt, hij is makkelijk te herkennen aan de kroon op "vier’.

Niettemin is het een nogal ongebruikelijk uurwerk, deze semiquartz-met-balans, en al helemaal als je bedenkt in welke tijd dit uurwerk werd ontwikkeld en verkocht
Dat was de jaren 1981 tot 1984 (ongeveer), een tijd waarin ook de Russische horloge-industrie al lang en breed uurwerken met een kwarts-stappenmotor had ontwikkeld.
En de westerse en japanse horlogemakers waren toen ook al stukken verder in de ontwikkeling van wat tegenwoordig de moderne kwartsuurwerken zijn.
Waarschijnlijk is het een poging geweest om toch nog het maximum te halen uit een toen feitelijk al wel behoorlijk achterhaalde techniek.


De Luch 3055 is in grotere oplaag gemaakt en kan nog steeds betrekkelijk eenvoudig worden gevonden. Het uurwerk is ook gebruikt door Raketa en Poljot.
Op eBay gaan ze van de hand voor prijzen van 50 euro tot tegen de tweehonderd.
De mijne was erg goedkoop en dat heeft vast en zeker ook te maken met het feit dat de achterkant staat volgegraveerd.
De meeste verzamelaars (en die zijn er, kijk maar):

vinden dat helemaal niks, ik vind het in dit geval wel leuk omdat het een verjaardagscadeau voor een ouwe rus betreft. Daarmee kan ik het ding dateren op 1981:

Plaatjes van mijn eigen Luch (nog onderweg – dus nog geen eigen fotoos):

Tot slot heb ik hier aan het einde nog de opvattingen en ervaringen van een van de WUS-leden gecopieerd “ter leringhe ende vermaeck”.
Had ik dit nou eerst gelezen dan had ik waarschijnlijk ernstig getwijfeld of ik zo’n ding wel zou kopen.
Anderzijds: het is wel een leuk stukje historie –en met die inscriptie achterop al helemaal.
En stel nou dat ‘ie wèl goed loopt, dan heb ik kennelijk mazzel en moet ik er weer heel voorzichtig mee zijn.
En terzijde: ik denk dat ik nu ook nog een Luch 3045 wil hebben :slight_smile:

Hier het citaat:[sub]
“I don’t want to always bring bad news about this movement, but it really squeezed the … from me (I know there is a bad expression in English, but I don’t want to use it, although it’s the most matching one for my experience with the 3055).

Much better than its more modern brother, the 3055. Yesterday, believe me or not, I have smashed 2 Luch 3055 movements against the wall, after 7 days of struggle and of ruined eyes. No kidding. Differently from the 3045, the 3055 is a very complicated and very fragile design.

After some massive experience with lot of 3055, I can say that they have an endless series of problems:

-very sensible circuits (they stop working with no reason)

-heavy balance wheel (not healthy for the pivots)

-weak and tiny anchor, problems on the escapement wheel (adjustable by an extremely fragile sliding jeweled fork)

-very difficult repairs cause by bad design (you must dismount everything even if you want simply to remove the balance wheel), massive use of adjusting blades to compensate poor tolerances

-weak and fragile time setting gears (sized for a quartz watch), extremely weak cannon pinion (it become loose after some calendar operations, and if you try to make it more resistant, time setting gears may go KO)

-another incredible lack of this movement, is the absence of a reliable start-stop system on the crown. There is a sort of contact with a metal blade that lose shape very easily. Sometime the battery is disconnected when pulling the crown in date setting position, sometime not. In some wrist position, that contact is cause of sudden watch stops.

I love the 3055, but I’m sick to spend money in spare parts (I have purchased at least 20 complete movements/watches), seeing that problems can’t be resolved. Yesterday I have wasted a day trying to fix them, and I was finally so angry that I have destroyed them.

The 3045 is the only one that work flawlessly. the other two working 3055 work in very erratic way. The other five are dead - I think I will keep them as reference in my collection, I don’t want to lose further blood trying to fix them.
[/sub]

Meer informatie op WUS:
http://forums.watchuseek.com/f10/luch-3055-electro-mechanical-watch-3d-dial-483155.html
http://forums.watchuseek.com/f10/new-arrival-luch-3055-a-530539.html
http://forums.watchuseek.com/f10/another-luch-3055-added-my-collection-4056.html

Leuk artikeltje over deze elektrische Russen(tu)

Ik moet bekennen dat ik slecht één electronische Rus heb.
Wel de moeite waard, denk ik, om hier ook eens naar te kijken.
Maar ja, klein budget en (te) veel op de wish list, of het er van komt? Wie weet!

Voor de volgende donkere winterse avonden mag jij van mij elke dag zo’n topic
openen . Ik vind het heerlijk ontspannende kost .

“ter leringhe ende vermaeck”. krijg jij van mij een 10 op 10 .

Verder belooft het citaat weinig goeds , vooral als ik je zo bezig zie
met je schroevendraaier . (Haha , maar ik ken het gevoelen en de spontane reacties onmiddelijk daarna .)
Laat ons allen hopen dat je niet hetzelfde temperament hebt dan de schrijver ervan .

Ik vind je klok een karaktervolle Rus en wens je snel een vertaler toe die
de gravure op de achterkant ontcijfert want dat ben je ons na zo’n leuk verhaal toch wel schuldig .

Yo , Manu .

manu Schreef:

en wens je snel een vertaler toe die de gravure op de achterkant ontcijfert want dat ben je ons na zo’n leuk verhaal toch wel schuldig.

Yo , Manu .


Dank, Manu.
Hier de vertaling die ik pas kreeg van de verkoper, in vloeiend oekraiensengels:

"Hi,
On the back side of watch wrote “To Sukogobov M.I. from management of the party trade-union organization of state farm Novopskovsk in day 60 year birthday”

Dat spoort inhoudelijk met de vertaling die forumlid Marconi-a me gaf.

Groet aan Marcelleke, die zal het wel weer koud krijgen in deze donkere dagen.
Yo, Willem.

Best regards

Mooie post Mister Mokum.
Bedankt!
(tu)

Mooi karaktervol horloge!
Ik ben erg benieuwd naar de werking.
Veel plezier ermee

De rus is vandaag gearriveerd.
Vanuit de Ukraine en zonder douaneperikelen.
Hij tikt er vrolijk op los, hoe nauwkeurig dat moet nog blijken.

Gewoon in een envelop, dan hou je je hart vast…

Maar er is een truc uitgehaald met p[iepschuim en een nietje:



Het is inderdaad die met dat verhaal op de achterkant:

En met cyrillisch schrift voor de dagaanduiding

Yep, het is een "quartz"uurwerk:

Het zijn ongefotoshopte kiekjes, dus stof en broodkruimels ruim aanwezig:

Een russisch polsschot met één hand geschoten

…en nog een:

Nou en omdat ik toch bezig was (in de tijd van de echte kleinbildfilmpjes deed je dat niet):



en nog een paar, we vinden fotoos immers zo leuk hier:




en de laatste:

Eerste indruk: groot, grof, zwaar en een ruw, onverfijnd tikgeluid.
Dank voor de aandacht.

Wél heel gaaf. En hij doet het dus!!

grootmokum Schreef:

De rus is vandaag gearriveerd.
Vanuit de Ukraine en zonder douaneperikelen.
Hij tikt er vrolijk op los, hoe nauwkeurig dat
moet nog blijken.

Das mooi(tu)

Gewoon in een envelop, dan hou je je hart vast…
Maar er is een truc uitgehaald met piepschuim en nietjes

Hé, dat komt mij bekend voor:)

Eerste indruk: groot, grof, zwaar en een ruw,
onverfijnd tikgeluid.

Tja, dat heb je met een Russische electrische klok:D:D

Letterlijk en figuurlijk een kanjer !

Die secondenwijzer vind ik heel bijzonder . Hij lijkt
wel gelakt met nagellak .

Yo , Manu .

Het merk bestaat nog steeds.ik heb er vorige week eentje gekocht in minsk waar ik op vakantie was.een automatic…luch is nu een wit russisch merk.hij bevalt goed.ik kreeg er een mooi doosje met garantiebewijs bij.