Lug problemen Omega en Baume & Mercier

Ik koop vaak en veel horloges van internet en in het buitenland, helaas loop je dan af en toe tegen een spreekwoordelijke kat in de zak aan en de verkopers zijn ineens blind en doof en reageren nergens meer op.

Zo heb ik een prachtige Omega Seamaster 600 gekocht maar tijdens het uitpakken zie ik eens dat het gaatje waar de springbar in moet vallen wel erg groot is en dat er gewoon eens stukje uit de lug gebroken is. Erg jammer want hij is verder in prachtige staat. Niets van vermeld in de advertentie en was mij ook niet opgevallen op de foto’s.

Zelfde verhaal, ander horloge , een Baume & Mercier, prima staat behalve dat ik bij binnenkomst zag dat een lug heel erg krom stond en bij de 1e poging om deze recht te zetten bleek er ook een breuk in de lug te zitten want ik had ineens een pootje in de hand een de kast in de andere.

Beide zijn vergulde kasten en dus lugs, is dit nog te redden ? Kan een of beide horloges gered worden of moet ik mijn verlies nemen en ze maar voor parts verkopen ?

Ik zou adviseren om het verlies te nemen en als repair of parts te verkopen. Beide reparaties zullen vrij duur zijn met de gebroken lug natuurlijk als duurst.
Je zal het ook altijd blijven zien en de reparatiekosten zijn altijd meer als de meerwaarde die je creeert.
Je zou ze ook kunnen bewaren voor anderen die je tegenkomt met een versleten wijzerplaat of uurwerk, maar een goede kast.

1 like

Geduld hebben, en hopen een goede kast tegen te komen…

1 like

OF als je wat handig bent de lug en kast bijschuren en terug solderen. Dan volledig opnieuw polijsten en laten herplaten.

Zelfde met het gaatje uit de lug. Soudure erin dan mooi bijschuren en terug laten polijsten en platen.

Voor duurdere (stalen) horloges worden zo gaatjes wel eens gelaserweld.

1 like

Is door een goede guidsmit lijkt me wel te maken. Pb me even als je een addres nodig hebt.

Ook stond er ooit wat op het forum over het vergulden ene repareren van kasten

2 likes

Heb het bij een goudsmit nagevraagd en die gaf aan dat het lastig is omdat het niet massief materiaal is maar vergulding aan buitenzijde en dan een andere legering aan de binnenkant.

Als je mij zijn contactgegevens kan sturen kan ik eens vragen of hij er wellicht wel aan wilt beginnen.