Lug to lug Pellikaan Flying Dutchman

Ik ben al een aantal jaar zeer gecharmeerd van de Pellikaan Flying Dutchman, echter heb ik er nog nooit eentje in de collectie gehad.

Ik heb nu weer wat centjes te spenderen, en zit er serieus over te denken toch een keer de stap te wagen. Echter, de 45mm diameter staat me wat tegen.

Nu weten we allemaal dat de diameter niet allesbepalend is, en dat het ook erg afhankelijk is van de lug to lug van het model. Helaas kan ik de afmeting nergens vinden. Iemand die hier meer informatie over heeft?

Nog even een plaatje om het af te maken:

1 like

Zoals je kan zien zijn de lugs kort en iets naar beneden gericht. Hij is daardoor heel draagbaar. Ik heb er 2 keer 1 gehad, zal thuis eens wat polsfoto’s zoeken. Maat weet ik niet.

1 like

Vind het echt een prachtig horloge. Als de waterdichtheid iets beter was geweest had ik hem al om de pols gehad.

Succes met de zoektocht.

1 like

Ik heb er ook eentje gehad maar zat mij niet comfortabel, te groot voor mijn 18 cm pols.

2 likes

Inderdaad, lug to lug is niet zo te vinden.

Deductie van een vergrootte foto:
Lug to lug is 26*(45/22.85)=51.2mm

Voorwaar gigantisch voor het ontwerp in mijn ogen. Ik zou voor de 40 gaan, die is ook al groot. Dan heb je ook een “normale” kroon.
“The overall design for the petite version remains the same though” zegt men bij monochrome watches, dus dezelfde verhouding en dan is die lug to lug 26*(40/22.85)=45.5
Disclaimer: er kan een kleine meetfout inzitten doordat het einde van de lugs van het licht afbuigen.

Ik moet wel zeggen dat ondanks dat ik een voorkeur heb voor een centrale seconde in mijn ogen de “kleine seconde” van de grote versie erg mooi gedaan is.

1 like

@TimeLapse heeft er een. Wellicht kan hij even meten :wink:

1 like

49 mm :smile:

Groeten,

Tecco

2 likes

Thanks, Tecco! Dat valt me mee. Design vind ik wel zo gaaf dat ik hem maar eens moet proberen. Komende week kijken of ik naar Amsterdam kan om hem te proberen.

Genoeg reden om igg te gaan passen :smile:

De fotomethode van diameter naar lug to lug heb ik vaak gebruikt en is doorgaans nauwkeuriger dan het hier uitpakte.
Omdat ik onderstaande foto gebruikte was het wat lastig de lugeindes te zien.

Ook een paar dagen een gehad. Ziet er leuk uit…maar is groot en oncomfortabel.

[URL=http://s1101.photobucket.com/user/trebz1/media/foto55-1.jpg.html][/URL]

2 likes

Dat is toch grappig, ik vond hem helemaal niet oncomfortabel. Heeft kennelijk ook met de vorm van de pols te maken. Ik vond zelfs die kroon wel te doen…

Polsvorm is zeker bepalend met dit horloge denk ik ja. Kroon zat mij ook in de weg, maar dat kwam omdat de band net een tikje te los (of strak) zat waardoor hij wat afzakte.

Echt niet! Die had je de 1e keer zelfs vervangen :wink:

Uhm… Rij je niet de verkeerde kant op? Hubert zit in Utrecht :wink:

Ik heb hem ook gehad.
Hoewel ik hem prachtig vind/vond , ging hij mij toch wat pijn doen op de pols…
Je weet wel dat je hem draagt zeg maar…,

Ook wat haat/liefde mee… De ene keer dat ik hem bekeek dacht ik : wauw! , en soms ook …tja…

Het is geen Sarb(je) hoor Jeroen!:stuck_out_tongue_winking_eye::grin:

Misschien met een mooie zware gepolsterde band…?

De 2de niet…

1 like

Hoe staat het er nou mee Jeroen?

Hij gaat vd week langs. Ben benieuwd naar zijn ervaring. Denk dat t kantje boord Is, maar dat ie er toch vanaf gaat zien.

Of snel geflipperd gaat worden :wink:

1 like

Ja. Het is onmiskenbaar een mooi horloge.
Staat zeker nog min of meer op zichzelf.

Maar net als ik het ( voor mijzelf ) een beetje vrees met die Turtle duiker , die is 44mm… Waarschijnlijk toch allemaal net ff te groot…

Ik wil dat ook altijd allemaal met alle geweld, maar of het dan weer comfortabel is…?

Ongemerkt ga ik toch wat kleiner prettiger vinden…

2 likes

Zo, excuses voor het lange wachten, maar heb inmiddels een update voor jullie.

Had het idee om een week geleden ofzo eens langs AWCO te gaan om hem te passen, maar had het helaas erg druk. Toen kwam er een Grand Seiko op mijn pad, die ik moest hebben, en zodoende verdween de Pellikaan weer naar beneden op de lijst.

Gisteren met mijn vriendin een dagje Amsterdam gegaan voor de gezelligheid, en uiteraard alsnog bij AWCO gaan kijken. Ik bedoel, was er nu toch, dus waarom niet?

Aldaar de Pellikaan gepast, en ik was verkocht. Vond hem zeer goed bij mij als persoon passen, en om de pols zat hij ook prima.

Was even wennen daar ik de 37mm GS om had, maar ik vond hem zo tof dat ik maar gewoon mijn portemonnee heb gepakt :innocent:

Lekker impulsief en ongepland dus, maar niet minder lekker!

Heb er ook nog de zwarte lederen Pellikaan band bij, dus kan lekker afwisselen als ik wil. Vind de band die er nu op zit echter helemaal top, dus voorlopig blijft hij zo.

2 likes