Lug-to-lug, zéker zo belangrijk als de diameter

Beste forumleden,

Ik zit in de knoop. Dacht dat mijn holy grail project redelijk eenvoudig was te vinden door de diameter van diverse modellen te vergelijken (maat is mijn belangrijkste afweging voor een horloge).
Maar niets is minder waar, ik ben zelf eens gaan meten in de collectie en kom tot de conclusie dat de lug-to-lug afstand zeker zoveel zegt over de draagbaarheid ervan.

Op internet is bij ieder merk en model wel de diameter in mm te vinden, maar zelden een lug-to-lug afstand.

Is er misschien ergens een tabel of schema te vinden van lug-to-lug afstanden van de meest gangbare modellen?

Als je googlet op je model + “lug to lug” (vergeet de aanhalingstekens niet), kom je altijd wel een draadje op WUS tegen waarin iemand dat vermeldt

Helemaal mee eens! Daarnaast speelt ook de dikte nog een rol. Maar lug tot lug wordt vaak over het hoofd gezien, daarom mis het belangrijk om een horloge eerst in het echt gezien en omgehad te hebben.

Idd. lug-to-lug is heel belangrijk.

Zo is bijv. een Oris diver van 44mm dankzij de lug maat toch draagbaar voor de afgetrainde (smalle :wink: ) pols

Ja, lug to lug en ook de vorm van de lugs is veel belangrijker dan de diameter
En inderdaad, er is vermoedelijk geen klok of er staat op WUS of andere sites wel een review met deze maat erbijo

De lug-tot-lug is voor mij de belangrijkste als het gaat om goed passend.

Daarna de vorm van de lug, een korte lug maar volledig recht is vaak een ramp (het horloge lijkt dan boven de pols te “zweven”), maar als dit naar achteren gebogen is, dan gaat ie mooi met de pols mee en maakt de diameter niets meer uit.

In mijn verzameling zit 36 tot 45 mm… maar de lugmaat zit telkens rond de 48-50 mm :slight_smile:

't is ook daarom dat ik de Lug-to-Lug maat ook altijd vermeld… eigenlijk moet je dan de hartafstand tussen de bandpennen opgeven, dat maakt hoe het horloge draagt… de vorm van de onderkant is ook belangrijk… vlak, of hol?.. deksel, bubbleback of plat?.. Ik streef naar plat…

Ik heb zelf hele dunne polsjes… 175mm omtrek… en ik heb gemerkt, en daar ook naar ontworpen dat je met een vlak deksel, en lugs die lager steken dan het deksel, het horloge beter op de pols ligt

Kortom alles is van invloed,
er zal ook wel een verschil zijn tussen vormgeving
van bijvoorbeeld Seiko en Rodania waarbij de laatste als oud
doorwrocht merk waarschijnlijk vaker “gebouwd” is op de pols van de gemiddelde west Europeaan
en de Seiko meer ontworpen is voor Aziaten
damesklokjes zijn nu eenmaal ook anders dan herenhorloges.
ik neem aan dat een fabrikant aan het begin van de ontwikkeling van een nieuw model dit horloge aan een testpanel aanbiedt en aan de hand van hun reacties nog e.e.a.
probeert te verbeteren.

Lug - Lug is nogal ondergewaardeerd inderdaad.

Lug - Lug is nogal ondergewaardeerd inderdaad.

Mwoah, valt wel mee. Gewoon modellen kiezen zonder lugs zoals m’n VDB2011 :+

Marco-T Schreef:

Daarna de vorm van de lug, een korte lug maar
volledig recht is vaak een ramp (het horloge lijkt
dan boven de pols te “zweven”), maar als dit naar
achteren gebogen is, dan gaat ie mooi met de pols
mee

Dat is voor mij ook een belangrijke.

Het is inderdaad een (door mij in ieder geval) veel vergeten maat van een horloge. Pas toen een vriend van me vorig jaar zijn holy grail ging halen hoorde ik pas dat hier veel verschil in kon zitten.

lance_explorer Schreef:

Zo is bijv. een Oris diver van 44mm dankzij de lug
maat toch draagbaar voor de afgetrainde (smalle :wink:
) pols

Mijn polsen zijn door het trainen juist in omvang toegenomen (gespierder). Waarschijnlijk trainen wij anders :slight_smile:
En voor de bijdehandjes: ik train niet bij een dvd van Kim Holland :wink:

Hardloper hier :slight_smile: jij hang dan zeker in de gewichten?

WilSeiko Schreef:

lance_explorer Schreef:

Zo is bijv. een Oris diver van 44mm dankzij de
lug
maat toch draagbaar voor de afgetrainde (smalle
:wink:
) pols

Mijn polsen zijn door het trainen juist in omvang
toegenomen (gespierder). Waarschijnlijk trainen
wij anders :slight_smile:
En voor de bijdehandjes: ik train niet bij een dvd
van Kim Holland :wink:

Nee, doe nu enkel wat cardio voor buik en rug. Die training waar ik op doelde was meer zware fysieke arbeid bij mijn vorige werkgever jaren geleden. Nu til ik mijn pen en kladblok :slight_smile: ook leuk

lance_explorer Schreef:

Hardloper hier :slight_smile: jij hang dan zeker in de
gewichten?

WilSeiko Schreef:

lance_explorer Schreef:

Zo is bijv. een Oris diver van 44mm dankzij
de
lug

maat toch draagbaar voor de afgetrainde
(smalle
:wink:

) pols

Mijn polsen zijn door het trainen juist in
omvang
toegenomen (gespierder). Waarschijnlijk trainen
wij anders :slight_smile:
En voor de bijdehandjes: ik train niet bij een
dvd

WilSeiko Schreef:

En voor de bijdehandjes: ik train niet bij een dvd

Ik wel, werkt perfect!:smiley:

Nou de linker pols nog…

n visser Schreef:

WilSeiko Schreef:

En voor de bijdehandjes: ik train niet bij een
dvd

Nou de linker pols nog…

Ik zag geregeld dit beeld bij Comedy Central voorbij komen. Giggity…

Best handig eigenlijk. Links kan ie de Deepsea dragen als ie een toolwatch om moet en bij nette gelegenheden kan ie een mooie Datejust om de rechter dragen :wink:

marnix.moed Schreef:

n visser Schreef:

WilSeiko Schreef:

En voor de bijdehandjes: ik train niet bij
een
dvd

Nou de linker pols nog…

Ik zag geregeld dit beeld bij Comedy Central
voorbij komen. Giggity…

Ik ken em ja, have you been workin out or somethin?

:smiley:

Groeten.

Noel.

ff weer on topic, naast lug-to-lug is voor mij ook de bandaanzet van belang, ik heb zelf ook erg dunne polsen net geen 16cm, maar bij sommige modellen is de bandaanzet verstevigd zodat de band eerst van de pols afloopt voordat ie naar beneden gaat. zoals bij Casio G-shock en Pro trek modellen bijvoorbeeld.

Lowlander Schreef:

ff weer on topic, naast lug-to-lug is voor mij ook
de bandaanzet van belang, ik heb zelf ook erg
dunne polsen net geen 16cm, maar bij sommige
modellen is de bandaanzet verstevigd zodat de band
eerst van de pols afloopt voordat ie naar beneden
gaat. zoals bij Casio G-shock en Pro trek modellen
bijvoorbeeld.

goed punt! heel herkenbaar. sommige vind ik eigenlijk ook n slag te groot, maar voor de functionaliteit toch genomen. met zo n stugge aanzet vallen ze dan niet mooi/prettig om de pols, terwijl andere soms zelfs grotere kasten wel goed zitten.