Luga was een kleine Duitse horloge fabrikant uit Konstantz/Altmansdorf. Die plaats bevindt zich aan de zuidkant van de Bodensee, vlakbij en pal ten Noorden van het Zwitserse Kreuzlingen. Weer eens heel ergens anders dan Pforzheim waar veel Duitse horlogemerken hun oorsprong vinden.
Grappig is dat er wel een Zwitsers uurwerk (een FHF 28) in dit stijlvolle kleine horloge zit.
Op de wijzerplaat staat dan ook netjes vermeld: ‘Swiss Eb’ (Swiss ebauche).
Over de fabrikant van Luga, Gustav Stadler, is hier nog wat terug te vinden:
[Uhrenfabrik & Uhrenhandlung Gustav Stadler – Watch-Wiki](https://watch-wiki.org/index.php?
title=Uhrenfabrik_%26_Uhrenhandlung_Gustav_Stadler)
Naast Luga werden ook nog de merken Luca en Meckenstock gevoerd.
Het bedrijf werd opgericht in 1927 en hield in 1970 op te bestaan. Een van de vele slachtoffers van de zo genoemde Quartz Crisis die (mede) oorzaak was van de ineenstorting van de traditionele Zwitserse en Duitse horloge industrie waardoor vele kleine merken van de markt verdwenen zijn.
Hieronder nog een paar prentjes van mijn exemplaar, voor de tanden des tijds bespaard gebleven, door mij gevonden op een Rikketik beurs en weer in een toonbare en draagbare conditie gebracht.
Het kastje is, zoals op de foto linksonder te zien is, gemaakt door R&W oftewel Rodi & Wienenberger.
Dat is ook de fabrikant van de bekende Fixoflex horlogebandjes. Rowi kwam wèl uit Pforzheim, en daarmee is het verband met de traditionele lokatie van de Duitse horlogeindustrie dan ook weer gelegd.
volgens mij heb je in het vintage assortiment een voorliefde voor de niet zo algemeen bekende merken,
ik zie met de regelmaat leuke en mooie verslagen langskomen van jou van horloges waar ikzelf bijna of nooit van gehoord heb,
en toch lees ik telkens die goed gedocumenteerde verslagen en bewonder ik de foto’s en illustraties die hiermee gepaard gaan,
een echte liefhebber die de geschiedenis van zijn collectie waardeert en het dan ook met ons deelt,
ook van deze LUGA alweer een pracht van een verslag
draag ze met plezier.
Optisch in geweldige staat gebracht en mooi en uitgebreid gedocumenteerd. Ik zou je bijna voordragen om in het topic “I dare you” te schrijven over je horlogehobby.
Optisch en cosmetisch is deze Luga in topstaat. Hoe staat het met de techniek onder de kap?
Mag ik je aanbieden om deze voor je te servicen? Voor ee HF mattie prijs à € 0,00?
Heel leerzaam Lex. Dankjewel weer voor je uitzoekwerk!
Zo weten wij tzt ook weer waarmee we te maken hebben als we zoiets tegenkomen!
En Serge! Zet hem op!
Dank je wel, Serge, voor je complimenten en voor de uitnodiging c.q. uitdaging. Zou ik ook graag doen, ware het niet dat ik dat al gedaan heb! Kijk wat verder terug in dat zelfde topic om mijn verhaal te lezen. Neem er de tijd voor, want zoals je van mij kunt verwachten is het een flinke lap tekst. Gelukkig ook plaatjes.
Die uitnodiging neem ik graag aan Serge, de Luga loopt weliswaar redelijk, maar als je het uurwerkje goed bekijkt zie je best wat vuiligheid en ik geloof dat deze Luga wel een service kan hebben. Ik denk dat ze al heel lang geen beurt meer heeft gehad. Ze wordt weliswaar niet vaak gedragen, maar zo’n oud uurwerkje dat denk ik toch best wel vervuild is met debris en oude olieresten slijt hard, ook als je haar slechts af en toe nog maar eens opwind. (OMG, wat schrijf ik allemaal, laat @Climholland het maar niet horen… ) .
Dus als jij er aan kunt en wilt bijdragen om dit stukje geschiedenis weer voor langere tijd in goede conditie te houden neem ik met plezier je aanbod aan! Geweldig! Ik stuur je een PB voor de verdere details.
Alvast dank en groeten, Lex