Lugs doorboren in een bestaande kast

Ik heb een mooie dikke kast met mooie dikke lugs (ala Panerai 1940) maar die zijn nogal kort om er een dikke band op te zetten.
Ook zijn de lugs niet doorboord waardoor de fat springbars kromtrekken bij het plaatsen van de band,dus de oplossing leek mij om de lugs te doorboren en massieve stalen pinnen te gebruiken.

Is dit een beetje te doen?

Dat het ik ook een keer geprobeerd en liep uit op een grote mislukkingā€¦ik zou er niet aan beginnen

Daar moet onze meester metaalbewerker @Arie_Kabaalstra toch wel iets mee kunnen lijkt me.

1 like

Ik heb in principe de spullen om het tot een goed einde te krijgen dmv een goede dremel/boorkolom en een widia boortje van 1.2mm maar daar zit gelijk de crux want ik gebruik eigenlijk nooit electrisch materiaal.

Dat zou ik aan mijn tandarts over laten

1 like

Ja daar heb ik echt wat aan.

2 likes

interessant Idee hobby Bob, zien de uitwerking wel voorbij komen of de oproep waar ā€œgoedkoopā€ de kast te herstellenšŸ‘

ja daarom heb ik ff hulp nodig zodat ik die de schuld kan geven als het fout gaat :smile:

Als dit een horloge van waarde is zou ik er niet aan beginnen hoor

Begin er niet aan, koop een omega speedmaster als banden swiper en voor de verkoop van je panerai hou ik me graag aanbevolenšŸ˜‰

Nee niet echt.
Het is een zelfbouw projectje van bij elkaar geraapte onderdelen.


1 like

Snap niet wat het probleem is om daar een boor in te zetten :innocent:

1 like

Wel een voordeel dat de buitenzijde van de lugs vlak is en niet schuin afloopt.

Ik zou voor de eerste millimeter geen boor, maar een freesje gebruiken, die kunnen ook op schuine vlakken starten,

ofā€¦ je moet een centerboor gebruiken, daā€™s een heel kort boortje, die niet meer dan een ā€œkuiltjeā€ maakt zodat je boor niet wegglijdt alsje gaat boren met de boor die er doorheen moetā€¦

opspannen en meten dat is het lastigste van het hele verhaalā€¦
ik neem aan dat het een RVS kast is?.. Rustigaan met je toerentalā€¦ anders is je boor in minder dan geen tijd bot, en dan gaat ie licht geven. (ik ga even uit van HSS boortjes, want VHM in RVS is ook niet alles)ā€¦

Wat je eigenlijk zou moeten hebben voor zoā€™n klusje is een ā€œSpankubusā€ een stalen kubus waar precies gecentreerd een spantang opname in zitā€¦ zodat het blok zo in een machine klem kanā€¦ Ć©Ć©n kant geboord?.. blok omdraaienā€¦ en de andere kant doenā€¦ dan opschuiven voor de andere lugā€¦ trucje herhalen en presto!..

2 likes

Ik heb een paar banden die met gewone springbars niet passen.

het is inderdaad een stalen last (44mm)

Ik heb precies uitgemeten waar de gaten moeten komen (buitenkant lug) en zat te denken om de eerste mm met een slagpen in te meppen en daarna verder uitboren.
Een freesje heb ik ook maar die is 2mm en oplopend tot 5mm

Het is een hss boortje met Widia coating en mocht dat stuk gaan heb ik een setje hss/tn

Gewoon accepteren :stuck_out_tongue_winking_eye:

Zuchtā€¦ik moet al zoveel accepterenā€¦dat ik 1/4e Belg ben bvā€¦dat valt al zwaar!! :grin:
Dit mot gewoon lukken :smile:

2 likes

iig succes!

Je moet alles een keer proberen anders leer je niks :stuck_out_tongue_winking_eye::+1:

Kan je geen curved springbars gebruiken?