Ik heb een leuk horloge met een redelijk nette kast alleen aan de ene kant is de lugbreedte 16 mm aan de andere kant 15,3 mm.
Ik wil er graag aan beide kanten 16 mm van maken dus er moet worden gebogen aan de lugs.
Dat kan natuurlijk met een tang maar ik heb liever een gecontroleerde methode wie heeft er een goed idee voor die 0,7 mm om dat veilig te doen.
Is al even geleden maar ik heb het een keer gedaan met een machineklem voor een boormachine. Heb van een stukje hout een hulpstuk gemaakt waar de kast klem in zat en de poot net buiten uit stak. Kon net de machineklem aan de ene kant tegen de poot en aan de andere kant tegen het blokje hout zetten en zo langzaam de lug naar buiten trekken:
Overigens zat de houtnerf van het blokje hout eigenlijk in de verkeerde richting, al gauw brak het blokje hout. Heb dus nog een lijmtang op het blokje moeten zetten om de boel bij elkaar te houden.
zo’n apparaat heb ik niet maar het is wel inspiratie.
Schroefdraad is wel veilig waarom niet gewoon een boutje en een moertje op een of andere manier toepassen?
Zo’n hulpstukje is ook een goed idee.
Zijn de lugs van verchroomde zamak-kastjes, in dit geval van een skindiver uit de jaren 70, ook bij te buigen? Ik zou vrezen dat die snel zullen breken, maar van de andere kant zijn ze ooit ook verbogen zonder te breken …
Het ziet er uit als verchroomd messing, is dat beter?
Bedankt dat jullie mij op het goede spoor hebben gezet.
De oplossing was verschrikkelijk simpel.
Op deze manier is het mij gelukt om op de tiende mm nauwkeurig te buigen.
Hoe belet je dan eigenlijk dat de “goeie” lug verbuigt in plaats van de “kromme”?
Ze zijn allemaal krom het ging mij er meer om de afstand aan beide kanten gelijk te krijgen.
Bij lugs die recht horen is waarschijnlijk wat extra fixatie nodig.
Ja, inderdaad. je had ze ook beiden naar 15,3 kunnen doen.
Weet alleen niet of er ook bandjes zijn met die (gekke?) maat van 15,3