luidruchtige tissot seastar seven

Beste allen,

Vandaag viel het mij op toen ik op bed zat ik mijn vintage tissot seastar Seven bijzonder goed kon horen tikken vanaf mijn nachtkastje, een meter verderop. Het is een mechanisch horloge dus ik snap dat er geluid gemaakt wordt tijdens al het ratelen, maar ik vond dit wel erg hard. Ik hield het horloge tegen mijn oor en je kon het getik luid en duidelijk horen. Toen ik dit bij andere mechanische horloges deed, hoorde ik nauwelijks wat. Ook als ik ze tegen mijn oor aan hield. Nu waren dit geen vintage horloges, maar toch is dit geluid me nooit eerder zo opgevallen. Het geluid is ook goed te horen als ik hem draag.
Moet ik er even naar laten kijken of denken jullie dat er echt helemaal niks aan de hand is en ik dit in het horlogegerelateerde domme vragen-topic had moeten zetten.:grimacing:
Ps ik vraag dit omdat er nog garantie opzit van de laatste servicebeurt.

Het spijt mij dit was een heel domme opmerking van mij

Loopt ie nog op tijd? Verandert het getik ook als.je het horloge in andere posities legt? Bij “prellen” als de amplitude te hoog is, maakt de te ver door draaiende balans een soort “galloperend” geluid is mijn ervaring, klinkt erg luid.

Idd kun je even checken.
Waarschijnlijk een handopwinder?
Die maken wat meer herrie en vintage zoiezo.

1 like

Handopwinder inderdaad. Ik vermoedde al dat het normaal is voor een vintage handopwinder, maar het geluid lijkt harder te zijn normaal. Kan ook zijn dat het me nooit eerder was opgevallen.

1 like

Ik hoor mijn certina ds automatic op 3 meter als hij op een houten kast ligt. Mijn kleindochter hoort mijn handopwinder op 2 meter als ik hem om mijn pols heb. Geniet er maar gewoon van, het zijn nu eenmaal mechanische horloges.

2 likes