Luistertip: 'Japanse horloges doen niet onder voor Zwitserse' FD On Air, BNR

Seiko voert ook, als zelfstandig merk, Credor. Dat kan de vergelijking aan met de top van de Zwitserse (PP) of Duitse (ALS) horloges.

Ik moet zeggen dat ik nog nooit een VC of AP in m’n handen heb gehad. Maar ik had ook het idee dat Seiko met Seiko, GS en Credor (die laatste ook nog nooit in handen gehad) ongeveer de complete markt wel bedient; van instap tot topsegment.

M.b.t. Credor kun je zeggen dat qua design dit vaak niet voldoet aan onze (Westerse) smaak. Maar kwalitatief zou het wel top moeten zijn en exclusiever dan Credor kun je ook bijna niet kopen.

Dat gevoel heb ik ook een tijdje gehad. Maar inmiddels vind ik het eigenlijk zelfs wel een bepaalde meerwaarde hebben. De drager en andere kenners weten dat je met een (Grand) Seiko iets echt goeds draagt. Maar, zoals al eerder genoemd, is het merk heerlijk understated/under the radar. Ik vind dat inmiddels eigenlijk juist wel bijdragen aan de beleving. En ik merk dat er zeker meer mensen zijn die dit ook zo ervaren.

2 likes

Mooi verwoord! Gewoon bescheiden klasse.

1 like

Credors zijn er overigens ook in een bescheidener prijsklasse, er zit een overlap tussen GS en Credor. Dit ook ter aanvulling op mijn eigen opmerking dat Credor de concurrentie aan kan met bijv. PP of ALS. Geldt niet voor alle modellen. Overigens zie ik niet hoe Credor niet zouden voldoen aan onze westerse smaak. Ik zie dat niet :confused:

Wat Seiko wel zou kunnen doen is een wat consequenter gamma van producten voeren. Zo zijn de eerder aparte Spring Drive en Ananta lijnen inmiddels in GS geĆÆntegreerd.

1 like

Misschien had ik niet het woord ā€˜vaak’, maar ā€˜soms’ moeten gebruiken.
Maar ik doel op bijvoorbeeld dit soort ontwerpen.

Aan de andere kant. Ook westerse merken kunnen er wat van, als het gaat om extreme ontwerpen.:wink: Deze zie je het vaakst in de hogere prijsklasse.

Credors zoals deze vind ik dan wel weer een stuk ā€˜toegankelijker’.

Ik begrijp wat je bedoelt :wink: Maar dit soort platen komen ook in de Zwitserse haute-horlogerie voor. Er is kennelijk een markt voor. De laatste zou meer mijn smaak zijn. Het is (echt) emaille lijkt me. Doet me denken aan de Meissen platen van GO:

Niet ieders smaak (ook niet echt de mijne), maar het is onmiskenbaar vakmanschap. Zeker als je bedenkt dat alles met de hand geschilderd is…