Graag jullie mening: lume wijzers opnieuw laten vullen? Zo laten ? Of resterende lume laten verwijderen om verder afbrokkelen te voorkomen en de wijzers ongevuld laten?
Tja… altijd lastig…
-
Als het je niet stoort… zo laten.
-
Als het je wel stoort … laten relumen…
-
Wijzers (laten) leegmaken kan uiteraard ook als het je stoort, maar dan gaat dat weer storen…
Ik voorzie mijn opknappers wel opnieuw van andere (groenkleurige) lume, maar anderen hier kunnen dat heel goed op kleur…
Succes. Aan dit antwoord heb je ook niets…hahah
Optie 1. Het stoort je dermate veel dat je er een topic over hebt gemaakt. Alstu😊
Mooie Tissot
zou de minuutwijzer ten minste fixeren
de rest v/d lume valt er anders uiteindelijk ook uit en dat komt in het binnenwerk terecht
Daar ben ik inderdaad ook een beetje bang voor, vandaar mijn vraag. Het is niet dat het mij enorm stoort dat er een beetje lume in minuten wijzer ontbreekt, maar zo laten is tegelijkertijd ook het risico lopen dat de rest uiteindelijk ook los laat met de gevolgen die je net aan gaf. Wat houdt fixeren exact in? Want dat zou optie 4 kunnen zijn.
Relumen van de wijzers met vintage-stijl lume zou ik doen.
Geen gif groen iig.
Fixeren is dacht ik druppeltje lijm aan de onderkant.
Van de wijzerplaat zou ik de lume laten voor wat het is.
ik gebruik daar modelbouw blanke lak voor
droogt kleurloos op, je vult het gat dus op met kleurloze lak
Ik zou het fixeren. Horloge is oud en hoeft er niet meer als nieuw uit te zien het is en blijft vintage.
Niks aan doen verder.
Ik heb nog ns naar de foto gekeken, maar je hebt een zwarte plaat met witte wijzers. Als je je leeg maakt, heb je wel een leuk contrast.
Je zou ook oranje lume kunnen overwegen vanwege de kleuren van de andere wijzertjes.
Fixeren als je van 100% originaliteit houdt. Volledig relumen als je van perfectie houdt.
Relumen met tritium zou ik doen of tritium effect glow luminova.
Of eventueel een nos setje wijzers kopen op ebay
Als je het zo laat valt de rest er ook uit, en waarom zou je het dan deels met blanke lak vullen. Dan besteed je er werk aan en ziet het er niet uit🤣
Het is geen historisch of dermate kostbaar horloge dat het relumen van de wijzer invloed heeft op de waarde.
Optie 1: relumen met echt tritium
Optie 2: relumen met tritium glow luminova
Optie 3: nos setje wijzers scoren
Lumen plaatsen doe je met een lumen poeder oplossen in een blanke hars. Bij fixeren gebruik je alleen een klein beetje blanke hars aan de onderzijde op het bestaande lumen.
Ik heb erg benieuwd waar jij je tritium koopt.
Te-lume waarom niet?
Er zijn zat horlogemakers die nog echt tritium hebben liggen
Klopt. Ik ken ook een aantal horlogemakers die t nog hebben.
Ik ben erg benieuwd in welke verbinding dit Tritium zich verbindt.
Dat moet dan heel oud zijn want Tritium is al enige tijd niet meer vrij te verkrijgen.
Ik denk niet dat je daar nog veel aan hebt, de halfwaardetijd is ongeveer 12 jaar.
Bovendien wisselt Tritium erg makkelijk uit met waterdamp in de lucht waarbij het waterdamp een Tritium atoom krijgt en het Tritium in je voorraad wordt vervangen door een gewone waterstof atoom.
Het nu getritïeerde waterdamp ontsnapt en verdwijnt.
Daardoor gaat je Tritium voorraad nog sneller achteruit.
Allemaal leuk en aardig maar het is nog zat te krijgen en werkt prima. Oa roberto tarabella doet veel tritium relume zoals te zien is op zijn instagram.
Dat is dan tamelijk illegaal!
Ach, fietsen op de stoep mag ook niet
Google eens op verschil misdrijf en overtreding.
En als je toch bezig bent ook eens op strafblad.