Lume

Heb via de zoekfunctie niet erg veel informatie over lume in het algemeen gevonden, vandaar dit topic. Hoop dat er hier op dat gebied ook wat experts rondlopen.

Lume heeft mij van kleins af aan altijd al geinteresseerd. Horloge in het licht houden en dan snel in het donker naar de lichtgevende wijzers en of cijfers kijken (ik denk dat we dat allemaal wel herkennen).

Naast de vraag of jullie lume op een mooi horloge wel of geen must vinden vraag ik mij het volgende af:

• hoe werkt lume precies
  • welke lume varianten zijn er
  • welke variant heeft het meeste opbrengst en in welke horloges is dit verwerkt?
  • is lume meetbaar (opbrengst en duur)

Daarnaast ben ik benieuwd Welk horloge jullie de mooist met lume vinden afgewerkt? Ik heb een tijdje geleden in een blad een Ball horloge gezien met 3 verschillende kleuren lume, horloge was niet mijn smaak, maar het effect was wel erg leuk!

Beste Wolly,

Bedankt voor je reactie en het artikel, daar kan ik zeker iets mee!
Zijn er overigens nog meerdere merken welke gebruik malen van de genoemde tritiumbuisjes?

Onderstaand vind je de gegevens zoals vrijgegeven door Luminova AG, Zwitserland.

Tritium werkt totaal anders, hoeft niet ā€œopgeladenā€ te worden en kent een continu intensiteit, werkzaam gedurende een jaar of 15 gemiddeld. Tritiumm tubes worden gebruikt in 2 sterktes: T25 en T100. Om het te mogen gebruiken en verwerken in horloges is een speciale vergunning nodig aangezien het radioactief is. Ball werkt met T100 (en daarom ook een stuk duurder), Deep Blue, Traser en Marathon bijv. werken met T25 wat goedkoper is dan T100.

Hier vind je nog een aantal andere merken die met tritium werken:

Eric

Ik vind deze wel gaaf (tu)

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,608432,608652#msg-608652

En uiteraard mijn eigen :smiley:
Schijnt s’ morgens nog volle bak

schmeink Schreef:

Ik vind deze wel gaaf (tu)

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,608432,60865
2#msg-608652

En uiteraard mijn eigen :smiley:
Schijnt s’ morgens nog volle bak

http://i288.photobucket.com/albums/ll176/schmeink/
6ac477eb.jpg

Beiden zijn helemaal top!

Eric

Mijn Seiko snzf17j heeft een geweldige Lume, 's morgens nog steeds doet het altijd. Ik ben er altijd al geboeid door geweest. Ja mijn eerste horloge hield ik ook tegen een lamp :slight_smile: Bij mijn seiko hoeft dat echt niet

Ik heb veel gezocht en gevonden op forums over het kopen en aanbrengen van Lume. het ontbreekt me nog aan tijd om het ook echt te proberen.

Onlangs heb ik wat aantekening gekipt en geplakt (het is niet mijn mening maar plakwerk, om tot een vergelijk te komen wat te kopen om het eens te proberen) wie weet heb je er iets aan:

1. Re: Why is Vostok lume so bad?
    My guess would be poor quality of chemicals during the making of the paint. Seeing as these watches are made to maximize profit and still sell at a bargin price, the savings have to be made somewhere.

As to Bergeon Luminous paste, it sucks. Get an AF brand kit. It is Super-Luminova. The powders can be mixed to get the specific color desired and it can be mixed to just the right consistency required.

How to apply Glowinc pigments on watch-dials

De technische vragen zijn al beantwoord zie ik :wink:

Maar wat betreft de Ohio geef ik je gelijk, de toepassing van tritium buisjes is bijzonder creatief (en fel in vergelijking tot de gemiddelde Marathon of Traser bijvoorbeeld).

Ik ben persoonlijk ook fan van full lume dials, onlangs heb ik een hele mooie (en betaalbare) gevonden, de Momentum Atlas :slight_smile:

En hoe lume werkt?

(even graven in mijn verleden naar mijn schooltijd, 25 jaar geleden)

Door het ā€œaanstralenā€ met zonlicht of UV licht komen de electronen van lume materiaal in een hogere energiebaan (verder van de protonen af zeg maar). Dit is een zgn metastabiele energiebaan. Dat wil zeggen dat het electron daar niet echt wil blijven maar vroeg of laat terug zal vallen naar zijn ā€œnormaleā€ energiebaan. Hij kan het daar in die hogere energiebaan wel een tijdje volhouden voor hij terugvalt. En tijdens het terugvallen komt er energie vrij in de vorm van zichtbaar licht.

als ik het goed heb onthouden hoor :#

broek Schreef:

Lume heeft mij van kleins af aan altijd al
geinteresseerd. Horloge in het licht houden en dan
snel in het donker naar de lichtgevende wijzers en
of cijfers kijken (ik denk dat we dat allemaal wel
herkennen).

Moet je eens zoeken op het onderwerp ā€˜getikt’. :wink:

Naast de vraag of jullie lume op een mooi horloge
wel of geen must vinden vraag ik mij het volgende
af:

• hoe werkt lume precies
  • welke lume varianten zijn er
  • welke variant heeft het meeste opbrengst en in
    welke horloges is dit verwerkt?
  • is lume meetbaar (opbrengst en duur)

Technische vragen zijn al beantwoord, dus de persoonlijke rest dan nog: ja en nee.
Ja, voor een daily beater is lume een must voor mij. Nee, als een horloge iets bijzonders heeft, dan wil ik daar wel eens van afwijken. Maar blijf de lume dan toch wel missen. Met bijzonders bedoel ik dat niet alleen het uiterlijk, maar soms ook een bijzondere complicatie als een tourbillon. Op de meeste klassieke uitvoeringen kom je ze zonder lume tegen.

Daarnaast ben ik benieuwd Welk horloge jullie de
mooist met lume vinden afgewerkt? Ik heb een
tijdje geleden in een blad een Ball horloge gezien
met 3 verschillende kleuren lume, horloge was niet
mijn smaak, maar het effect was wel erg leuk!

Vele kleurtjes vind ik wel grappig met tritium. Maar normaal liever liever iets rustigers.
Deze vind ik ook wel leuk druk.

Zelf blijf ik de Seamaster erg mooi vinden. De duidelijke en gebalanceerde indexen op de wijzerplaat en de mooie geskeleteerde plongeurwijzers met die dunne streepjes vind ik helemaal top. De wijzers vind ik zelf karaktervol en fors, zonder lomp aan te doen.
Erg mooi hoe op deze 't lume rondje van de secondewijzer zichtbaar is.

1 like

Wat voorbeelden en verschillen van lume:

Armida A1 (C3):

Artego 300M (C3):

Ball Fireman II (tritium T100)

Boschett CD II (BGW9):

Citizen Ecozilla (?):

Daniel Mink (C3 relume gedaan door Kent Parks van Everest Watchworks)

Halios Laguna (C3):

Marina Militare (C1):

Omega Seamaster 2254 (C3):

Oris BC3 Advanced (Black Superluminova):

Oris Diver Small Seconds 47mm (C3):

Seiko Monster (Lumibrite?):

Seiko FFF (?):

Seiko Spork (Lumibrite?):

Steinhart HFLE (C3):

Steinhart Triton 30ATM (BWG9):

Steinhart Ocean 44 GMT (BWG9):

Torgoen T5 (C5):

WUS DWP (C3):

Zinex Nitrox (C3 relume gedaan door Kent Parks van Everest Watchworks):

Groet,
Eric

2 likes

Leuk al die lumeshotjes. Heb ik er ook nog een paar van.

Maar een lichtje in een G-Shock blijft ook leuk hoor.

Heel erg gaaf dat er zoveel bruikbare informatie wordt gepost, top!

Als ik het goed begrijp geven de tritium buisjes continue dag en nacht dezelfde hoeveelheid licht af?

De lume op mijn eigen horloges moet je echt eerst belichten wil je de reflectie goed zien. Zijn de betere lume varianten zoals C3 zo sterk dat ze aan het daglicht overdag voldoende hebben om snachts goed te reflecteren (dus zonder tussenkomst van extra belichting)? Of moet je dan echt op tritium overstappen?

Hoi,

De tritium tunes geven imderdaad altijd dezelfde hoeveelheid licht en wordt getriggerd door duisternis, dus overdag niet zichtbaar.

C3 heeft geen extra belichting nodig maar heeft voldoende aan het daglicht om 's nachts bijna de gehele nacht zichtbaar te zijn. De foto’s hierboven van bijvoorbeeld de Armida en Halios zijn gemaakt zonder extra belichting. De intensiteit neemt met de uren wel af, veelal is nog redelijk leesbaar 's morgens. De tritium tunes nemen qua intensiteit niet af.

Eric

Ik grijp elke kans aan om lumeshots te posten, gewoon omdat het kan :stuck_out_tongue:

foto van mijn monster en mijn jellyfish(tritium)

Die Eterna geeft leuk licht zeg. (tu)

Kom net deze op internet tegen, ook erg leuk!!

broek Schreef:

Kom net deze op internet tegen, ook erg leuk!!

http://home.comcast.net/~waterbrook1160/photos/Avi
ator%20Dual%20Time%20lume_800.jpg

Vind ik weer triest dat de wijzers van die dunne en te korte streepjes hebben. Zijn er ook producers die grotere tubes maken? Of is dat technisch niet te doen?

Vrijwel alle soorten lichtgevende stof volgen de ā€˜regel van zeven’. Stel dat 1 minuut na bestraling met actinisch licht (of radioactiviteit) de helderheid H is, dan is die na 7 minuten 10x lager en na 7x7 minuten 100x lager. Dus na krap 7 uren is de helderheid 1000x lager dan die H.
Bemerkenswaardig is dat de vervalsnelheid van radioactieve neerslag na een atoomexplosie diezelfde regel volgt…
De helderheid van de ā€˜Traser’ Tritium staafjes blijft weliswaar constant, maar is niet zo helder dat die in lichte schemering al merkbaar is.

Ik kan tritium buisjes nog steeds niet mooi vinden. :sunglasses:

vind ze te smal, en ik houd niet van meerdere kleuren lume in een klokje.