Ik vroeg mij af of er een verschil is tussen Luminova en Superluminova.
Er is niet heel veel online over te vinden maar het meeste wat ik er over lees dat het voor marketing is. Dacht er vast wel iemand op het HF die het weet .
LumiNova is de naam van gepatenteerde lichtgevende verf ontwikkeld door een Japans bedrijf. Deze verf wordt in licentie geproduceerd en uitgegeven door een Zwitsers bedrijf onder de naam Super-LumiNova.
Er schijnt verschil te zijn in de nalichttijd van verschillende stoffen of kleuren. Zo heb ik ontdekt dat voor een gepubliceerde grafiek van Superluminova de zgn. ‘Regel van zeven’ geldig is, d.w.z. voor iedere factor in tijd van 7, de intensiteit een factor 10 vermindert. Bijv. stel op T=1 min. de lichtintensiteit 100 lumen, na 7 min. is dat 10 lumen geworden en na 49 min één lumen. Sommigen klagen dat voor zekere horloges de intensiteit heel snel minder wordt. Hiervoor zou een andere regel gelden, bijv. ‘regel van vijf’ voor een goedkopere verf, of een minder duidelijk kleur, maar het kan ook zijn dat de fosforiserende stof slechter is geworden door vocht. De poederige grondstoffen zijn verschillend voor verschillende kleuren en krijgen een speciale warmtebehandeling voordat ze tot verf worden gemaakt.