Maak je eigen ‘Dirty Dozen’

De èchte ‘Dirty Dozen’

Bijna iedereen die horloges verzamelt heeft wel eens gehoord van de misschien wel beroemdste serie horloges ooit: Ik citeer Hodinkee in vertaling:

The Dirty Dozen.
Het is de naam van een film uit de jaren 1960, die de tegenslagen van 12 soldaten tijdens de Tweede Wereldoorlog uitbeeldt. Het is ook, in kringen van horlogeverzamelaars, de naam die wordt gegeven aan een groep van 12 horloges die werden gedragen door degenen die er daadwerkelijk mee hebben gevochten - met name Britse soldaten. Ze werden in opdracht van het Britse ministerie van Defensie (MoD) tijdens de Tweede Wereldoorlog gemaakt, en hoewel ze misschien niet zo hoog worden gewaardeerd als andere militaire horloges wanneer ze afzonderlijk worden gepresenteerd, worden ze als een groep van 12 beschouwd als een van de meest gezochte en verzamelbare sets horloges ooit.

Meer info hier: In-Depth: The 'Dirty Dozen,' An Incredible Collection Of 12 (Mostly) Inexpensive Military Watches - Hodinkee

Het schijnt, naar ik me heb laten vertellen, dat er hoogstens enige tientallen van deze sets compleet en volledig origineel nog bestaan, wereldwijd. Compleet te koop aangeboden sets bevatten vaak vervalsingen of naderhand uit losse onderdelen samengestelde exemplaren. Als je al zo’n authentieke set zou kunnen kopen kost dat waarschijnlijk een vermogen, een schatting van dat bedrag durf ik zelfs niet eens te maken. Als je je realiseert wat voor bedragen er op veilingen voor gezochte vintage horloges, zoals bijvoorbeeld een originele vintage Rolex Daytona, worden betaald, denk ik dat de aankoop van een Dirty Dozen set voor het gemiddelde Horloge Forum lid wel niet weggelegd zal zijn.

Maar, naast die beroemde twaalf zijn er natuurlijk nog veel, héél veel van dit soort horloges in military style uit de periode jaren ’40 en ’50 te vinden. Ik noem een aantal eigenschappen:

Ze zijn meestal wat kleiner dan de contemporaire heren horloges, zo’n 30 / 34 mm was normaal in die tijd. En als we ons even beperken tot de wijzerplaat configuratie van 12 Arabische cijfers rondom, (radium) lume op de cijfers en wijzers, een kleine seconden wijzer op de 6 uur positie, bij voorkeur een zwarte wijzerplaat en (vaak) een stalen kastje zijn er voor verzamelaars best nog wel hele leuke exemplaren in die stijl beschikbaar en interessant om te verzamelen ook al staat er dan geen zgn. ‘broad arrow’ of kraaienpootje op de wijzerplaat of de caseback. Vindbaar en betaalbaar.

Op die manier kun je dan toch je eigen ‘Poor mans Dirty Dozen’ bouwen!
Om eens een indruk te krijgen hoe dat er dan uitziet ben ik eens in mijn eigen collectie gaan sorteren en daar kwam een best aardig plaatje uit. Ik heb 12 horloges bij elkaar gelegd die (bijna) allemaal aan de meeste van de bovengenoemde criteria voldeden. Er zijn wat afwijkingen hier en daar. Zo zijn niet alle wijzerplaten zwart en er zit er ook een tussen die qua wijzerplaat/wijzer configuratie afwijkt van de andere 11. Kijk zelf maar of je die kunt ontdekken en waarom die ene er eigenlijk niet bij hoort. Ook zijn bij mij niet alle kastjes van staal. 10 van de 12 horloges in mijn selectie bevatten een degelijk Zwitsers uurwerk, er zijn er 2 bij van Duits fabricaat waarvan één met misschien wel het meest gelijkende Dirty Dozen wijzerplaatje, maar met een absoluut bodem van de markt kwaliteit uurwerk…

Hieronder staan ze: mijn eigen military style twaalftal.
Ik ga er deze keer geen hele verhalen over merken en de geschiedenis die daarbij hoort vertellen. De meest merken zijn redelijk onbekend, sommige exemplaren heb ik individueel al eens hier op HF gepresenteerd, dus ga ze lekker bekijken en probeer als je wilt zelf de informatie over de merkjes die op de wijzerplaten staan te achterhalen.

Veel plezier dus met mijn eigen Lexaf’s Poor Man’s Dirty Dozen Collection!
Wie weet kun je in je eigen verzameling ook zo’n soort groepje samen stellen.
Het zou leuk zijn als je die hier ook wilt laten zien.

71 likes

Super! :+1: Ik realiseer mij nu bij het lezen van jouw verhaal dat mijn allereerste horloge, een Kienzle handopwindertje uit 1963 ook aan deze criteria voldeed. Helaas is die er niet meer.

1 like

:clap: :clap: :clap: Gaaf @Lexaf :+1: ben het met jou helemaal eens, en omdat de “influencers” :ghost: van die tijd hebben bepaald dat deze 12 :watch: heilige graal :trophy:zijn :thinking: :roll_eyes:
Gelukkig zijn nog meer van die :innocent: :trophy: sets te maken zoals je ook heb laten zien :+1:
Misschien is deze “anonieme” :watch: ook uit die tijd, en vorige week nog gekocht op een vide-greniers in Frankrijk :grin:
Groeten Iwan :motorcycle:

7 likes

Hartstikke leuke horloges, die military style exemplaren.

Ik heb er ook een, die in de buurt komt, maar het toch niet is.

Ik heb er ooit iets over geschreven
The dirty dozen.......... - 12 van lassale

9 likes

Een dozijn ga ik niet halen, maar dirty zien ze er wel uit :sunglasses:

16 likes

Dit is nummer 1

DH gemarkeerd

15 likes

Grappig bedacht. :grin:

1 like

Om het foute horloge goed te maken hier nummer 2

UG Wilhelmina gemarkeerd

15 likes

Zoiets was het wel, mijn eerste horloge 1963.

9 likes

Deze nog vergeten zie ik…

14 likes

Toen ze bij UMF Ruhla nog mooie gesteende uurwerken met Swiss lever uurwerken maakten die qua kwaliteit konden wedijveren met goede Zwitserse uurwerken.

15 likes

Mooie wijzerplaat en heel apart met die ‘verlengde’ lugs. Gaaf horloge.

Precies dat, Harry. Helemaal geen probleem als je dat weet en er plezier van hebt, zoals jij, maar er zijn ‘verzamelaars’ die zo’n exemplaar dan als origineel voor fikse bedragen aanbieden. Als je er dan niet zoveel verstand van hebt en de details niet kent heb je wel een probleem.

En leuk ook! Ik val erg op dit soort horloges. Die naamloze cusion is gaaf!
image
Zilver?

Wow! een Nederlandse Military issued watch. En zo mooi nog. Super zeldzaam, denk ik? Topstuk.

Die komen qua uiterlijk aardig in de buurt van een echte.

Zeker heel mooi! Wat is de leeftijd van deze?

Dank allemaal voor de respons. Er ligt zoveel leuks, moois en interessants bij de HF leden!
Kan er geen genoeg van krijgen.

2 likes

Geweldig @Lexaf wat je met dit topic hebt getriggered. Moet je eens kijken wat voor Dirty Dozen materiaal hier gepost wordt!

1 like

Yep 0.800 met een AS 153, oudje dus.

2 likes

Radium komt er in huize wbcoupe niet in, dus een echte dirty dozen zul je hier tevergeefs zoeken :innocent:. Stalen kasten uit die tijd heb ik ook niet veel omdat die bij Tissot meestal juist voorzien waren van radium. Maar we mogen een beetje valsspelen heb ik gelezen dus hier mijn enige stalen exemplaar met een zwarte plaat, maar zonder radium. Ligt overigens nog in de projectenbak:

Verder nog twee zwarte platen in een verchroomde kast:

11 likes

Zeker een oudje. Ik schat 'm eind jaren '20, begin '30? Bijna geen steentjes maar wel stalen chatons. Bijzonder uurwerkje.
Ik kan 'm in Ranfft niet vinden. Waar heb jij de referentie vandaan? Google doet ook moeilijk en geeft geen sjoege op ‘AS 153 movement’.
Zolang het ding loopt en er is niks stuk gaat het nog wel goed, maar bij een service en eventueel te vervangen onderdelen heb je dan wel een probleem.

Leuk ding,Wilko! Ja, natuurlijk mag die meedoen.

Ja, dat is 'm aan te zien. Daar kan wel het e.e.a. aan worden opgeknapt. Maar dat is jou wel toevertrouwd! :slight_smile:
Die andere twee zijn ook heel fraai trouwens, vooral die onderste met zijn fraaie cijferfont en de meedraaiende plaatsing van de cijfers. Daar krijg ik al een beetje een Bauhaus gevoel bij.

4 likes

Best wel bleke steentjes hoor… kijk nog maar eens goed. :sweat_smile:
IMG_6911

4 likes

Ohhh Jaa!
image

image

3 likes

Wat een leuke verzameling. Draag je ze weleens?

Leuk zjn ze zeker!
Deze draag ik wel eens:

De rest zelden of nooit, ze zijn voor de heb… :dizzy_face: :scream:
Eigenlijk zijn het net postzegels… :thinking:

8 likes