Maandagavond klusavond (Rolex bandsloopfestijn)

Maandagavond klusavond in huize Trapman, geïnspireerd door @HanDavinci (de kluskoning) en @lasteraar (de ‘fuck-it-ik-ga-van-elke-glijbaan’ koning). Eerder vandaag ben ik bij @Crownguard langs gereden om een 14060m op te halen. Voor de Rolex-leken onder ons, dat is deze:

Fantastisch horloge, maar de 5-digit Rolex modellen hebben een bekend probleem voor mensen met kleine polsen: de sluiting valt helemaal aan de rechterkant van de pols.

Dit komt doordat de oudere stalen banden van Rolex meer schakels hebben die vast zitten (en dus niet verwijderd kunnen worden) dan de nieuwere versies.

Er blijven dan maar drie opties over:

  1. Laten zoals het is (nahhh).
  2. Iemand anders betalen om het te doen en je horloge een tijd moeten missen (nahhh).
  3. Dikke schijt hebben en zelf aan de slag gaan (yesss).

Wat heb je nodig?

  • Een Ikea gereedschapskistje (mag ook van een ander merk/bedrijf, maar ik hou van hun gehaktballen dus pak elk excuus om langs te wippen).

  • Een tang (hoeft niet bot en verroest, maar maakt het wel interessanter).

  • Een dunne flathead schroevendraaier die kapot mag.

  • Ballen van staal.

  • Optioneel: Alcohol en/of afplaktape. Alcohol voor jezelf, afplaktape voor de schakels die je niet sloopt.

Als eerste haal je de band van de kast, en schroef je de laatste schakel voor degene die je zou willen verwijderen er af.

Vervolgens pak je de tang en zet je hem op het punt waar de middenschakel en de zij-schakel (uhh, ja, zij-schakel) samenkomen.

Beetje druk zetten… Beetje meer druk zetten… Beetje achterkomen dat je niet genoeg kracht kan zetten en de hamer pakken… Beetje met de hamer op de tang slaan… Resultaat!

Er is nu een opening tussen de midden- en zij-schakel te zien. Hier plaats je de dunne schroevendraaier in, en vervolgens mag je met de hamer los gaan op deze schroevendraaier. Heerlijk!

Na een hoop geduld, wat klappen met de hamer en wat trekken met de Ikea tang kwam de schakel uit elkaar. Kan hem zo op het forum als ‘zgan’ te koop zetten…

Zoals te zien, verder geen schade aan de andere schakels (heb overigens niets afgeplakt, where’s the fun in that?).

Na de schakel die ik aan het begin had verwijderd weer terug te hebben geschroefd en de band weer te hebben gemonteerd, kon ik genieten van het eindresultaat.

Stukken beter, oniedan? Een kind kan de was doen.

Hopelijk tot de volgende editie van maandagavond klusavond, en voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op :new_moon_with_face:

186 likes

:joy::+1:

3 likes

Held,schitterende beschrijving van de werkzaamheden

Wahaha! Held!

Hahaha WTF… Wat een verhaal!
Maar kan je niet gewoon langs elke AD om hem gratis te laten verstellen?
Natuurlijk heb je dan niet zo’n beestachtig verhaal hier. :wink:

1 like

Wtf… inderdaad stalen ballen om zo je rolexband te lijf te gaan.
Overigens verbaasd dat je dat bij een Rolex moet doen.

Echt heel cool om het zelf te doen.
The only way to get it done.
:+1::facepunch:

8 likes

Geniaal dit

:muscle::love_you_gesture:

1 like

Hoe ziet de aansluiting er uit tussen de geschroefde schakel en de laatste vaste schakel? Is daar qua grootte niet een grote overgang?

Nee

1 like

Prima resultaat… :ok_hand:en dat met houthakkers gereedschap :smiley:. Mooie Sub ook :+1:

Man, man, wat een geweldig verslag. Lig hier van m’n stoel te rollen.

En wat ik helemaal niet begrijp: maken ze dermate kleine klokjes dat die per definitie voor kleine polsen zijn, en dan een band die je niet fatsoenlijk kunt verstellen. Merkwaardig!

Je hebt lef getoond, en het resultaat mag er wezen!!! Chapeau.

afbeelding

3 likes

Haha koning!
Mooi hoor.

:joy:

…en vervolgens timmer je die schakel aan gort!!! :see_no_evil:

Held!!! :sunglasses:

1 like

Ik voel me bijna schuldig maar hier ging ik pas écht stuk :joy:
Arme Coenraad!

8 likes

:sweat_smile: :facepunch:

Same here… ik had de “cojones” niet om het zelf te doen. Heb het laten doen :ok_hand:

Nico Rijsman heeft een niet verwijderbare schakel, in mijn geval de allerlaatste schakel, dusdanig gedemonteerd dat deze er later zonder schade weer op gezet kan worden.

Before:

After:

Het was mogelijk om schakel A of C te demonteren. Om juiste taper te behouden heb ik gekozen voor C.

@JTrapman jij voor A zo te zien?

image

8 likes

image

5 likes

:grin: , sleutelwoord : zonder schade :smirk:

1 like