Maanphase horloge wat is wat?

Hallo, ik ( horlogeleek ) ben op zoek naar een niet te kostbaar horloge met maanstand weergave.
Nu heb ik enkele horloges op internet te koop gezien maar twijfel aan de omschrijving "moonphase ".
Ik zoek een klokje welke de dagelijkse maanstand aangeeft en volgens mij, gezien de fototjes van de te koop aangeboden horloges wordt met moonphase dit beeld welliswaar gewekt maar is slechts een maan en zon dag/nacht 12 uurs aanduiding te zien.
Bestaan er echte goedkope “maanstand” horloges of moet dan toch diepppp in de geldbuidel tasten ? wie kan mij iets meer vertellen over dit type horloges , dank u allen

Yep, die zijn er wel.

Maar als het niet teveel mag kosten, kom je wel automatisch bij de quartzhorloges uit.

Effe zoeken bij Seiko, sector, citizen e.d Iedere fabrikant heeft er wel een.

Poljot heeft er geloof ik ook wel een paar voor niet echt veel geld, zeker onder de 300 euro.

maar volgens mij zijn dat juist niets meer dan simpele am/pm indicatoren

Ja, dat wel, maar een echte moonphase gaat volgens mij redelijk wat geld kosten.

Poljot (bijv Silver Century) heeft wel degelijk een ‘echte’ maanfase aanduiding. Het is alleen een klus om deze goed in te stellen omdat er geen slim knopje op zit om dit te doen. Kwestie dus van draaien totdat de juiste stand is bereikt. Op internet zijn sites waar je de maanstand duidelijk zichtbaar kunt maken. En dit is dus de Poljot:
Kosten nog geen 300 Euro.

mooi klokje (tu)

Niet correct, het poljot 31679 is wel degelijk een maanfase caliber, het AM/PM caliber is de 31681 of 682, de laatste geeft door middel van een maantje en een zonnetje AM of PM aan. Prijzen voor de mechanische lunars zijn gemiddeld tussen de 200 en 450 Euro. Modellen oa Silver Century, Selena, tonneau metropolis, Buran Saphir Moon, Buran regulator Moon, om er maar enkele te noemen.

Arjay

2 likes

Wanneer is het eigenlijk een echte Moonphase? Ik heb veel horloges gezien waar het alleen een AM/PM indicatie is, maar ik heb ook al een aantal gezien waar echt de maan phases worden doorlopen. (Handig voor de Islamitische mede-liefhebber :smiley: )

http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,3735 Beelden zeggen meer dan woorden!

Dat is redelijk simpel uit te leggen: een dag/nacht indikatie is een schijf die 1x per 24 uur ronddraait, en dus aangeeft of het dag (zonnetje: 6.00 tot 18.00) of nacht (maantje: 18.00 tot 6.00) is.
Een maanfase indikator is een schijf die alle maanfases aangeeft (logisch nietwaar) een komplete maancyclus duurt 29,5 dagen, en omdat het simpeler mechanisch te maken is, doen ze bij klokken en horloges 2 komplete maancycli op een schijf die dus in 59 dagen 1x ronddraait.

In de praktijk ziet dat er dus zo uit (ff een slopertje opengetrokken): het uurrad (dus waar de urenwijzer opzit) draait 1x per 12 uur rond, dus als eerste (op een kalenderhorloge) wordt een reduktie van 1:2 gemaakt om de dagen te laten verspringen:

vanaf deze wordt dus een 1:59 overbrenging gemaakt naar de maanfase-indikatieschijf, dit gebeurd met een 59-tands tandrad rond het schijfje zelf; 1x per 24 uur verspringt het maanfase-rad 1/59 deel door het pennetje op het tussenrad:

Na 59 dagen is het schijfje 1x rond gegaan en heeft dus 2 maancycli aangegeven.
Doordat er in de wijzerplaat die typische uitsparing zit kun je de maanfase zien die op dat moment aanwezig is.

Groet,

5 likes

Ik weet weer waarom ik me heb aangemeld op dit forum :smiley: Dank je Paul, heel mooi en duidelijk met die foto’s!

Wat een beauties. Zo een horloge staat erg hoog op mijn verlanglijstje. En met de uitleg van Paul, kies ik toch echt voor een mechanische, ipv een quarts-versie, dan maar iets (of veel) meer betalen. Het moet een dagelijks genot zijn om ernaar te kunnen kijken.

Heel oud topic, maar heb er wel iets aan gehad! Goede uitleg en foto’s.

Maan fase en getijden.

1 like

Hoe kom je erachter wanneer het een echte maanstand horloge betreft en niet een dag/nacht versie aangezien ze altijd maanfase genoemd worden?
Gaat meer om online aankoop van zo’n horloge

1 like