Maat(neming) van horlogebandjes

Omdat domme vragen niet bestaan…
Horlogebanden zijn ook in Internetwinkels te koop. Da’s mooi, zo heb je immers meer keus. Maar hoe zit dat nu met die maten??

Ik heb mijn al wat oudere Glycine Airman eerst zelf eens opgemeten en daarna dat een horlogier laten doen (Steltman, er van uitgaande dat die wel weten wat ze meten).
Resultaat: Breedte tussen de horentjes: 18,5 mm.
Geen 18 mm, geen 19 mm maar 18,5.

Is dat nu een rare maat?
Of is het gewoon zo dat als je leest: band is 18 mm, die dan bedoeld is voor 18 mm horentjesbreedte plus een klein beetje?
Anderzijds: ik kom op internet ook een handelaar tegen die een “originele” stalen band voor dit type Airman aanbiedt en daarbij aangeeft dat mijn model een horenbreedte zou hebben van 19 mm.
Kijk: horloges slijten geloof ik wel, maar dikker worden…(en nu geen grapjes over aangekoekt vuil!)
Zou toch zonde zijn om straks met een band te zitten die te breed is (en dus prutsen en knutselen) of eigenlijk te smal is en dus ook geen gezicht.
Kortom: hoe zit dat nu? Of heeft deze klok gewoonweg een rare maat?

In mijn tijd in de industrie ben ik die kromme maten idd soms wel eens tegengekomen. Gelukkig niet al te vaak, want het was een gedoe bij het bestellen van passende banden.