Voor mij, als beginner, een vraag voor aanschaf van verenwinders: welke range van maat van verenwinder moet ik aanhouden voor zakhorloges en welke voor de polshorloges?
En zijn de Chinese sets een goed/redelijk alternatief voor Bergeon?
Over het eerste kan ik je niets zeggen, maar over het tweede wel. Prijs is redelijk, maar de kwaliteit niet. De arbors zijn namelijk van messing en daarmee ze zacht. Verder is het niet allemaal slecht, maar juist het belangrijkste is van mindere kwaliteit…
Ik doe mijn veren met de hand. Is wellicht niet het beste, maar het werkt. Voordat je er veel geld in gaat pompen, zou ik eerst dat onder de knie krijgen.
Ik heb op Ali een setje gekocht met 8 winders voor 35 euro dacht ik.
De haakjes waren uitgevoerd in staal… das harder dan messing. Alleen zijn de asjes te dun voor veren uit herenhorloges… das jammer.
Overigens plaats ik nagenoeg alle veren ook met de hand. Daar word je met veel plaatsen ook steeds handiger in. Een handwinder is dan wel makkelijker dan een automaat. Daar zit dat slipgedeelte aan en dat is dan even dubbel om in de veerton te plaatsen. Kost je de vingerafdruk van je duim…hahah
Gewoon een mooie, zorgvuldig gebruikte set op eBay scoren voor rond de 250 euro, van Bergeon. Alle goedkopere alternatieven ga je bezuren. Onthoud dat, en denk er aan terug als je een tijd hebt lopen prutsen met je inferieure Ali-bagger.
Mijn insteek is trouwens dat een veer altijd vervangen wordt bij een service, dus ik gebruik mijn Bergeon-set zelden. Maar soms ontkom je er niet aan; alleen al als een veer-plaatsing mis gaat (“DZJING”) en je de hele boel opnieuw in moet wikkelen.
Nou, dat was duidelijk! Dank voor de openhartigheid. Ik zal wachten tot zich iets moois voor doet.
Dit type is ook een optie, voor vintage horloges iig, van BrĂĽgger & Turzynski:
Voor hele grote zakhorloges niet geschikt, maar dat is prima met de hand te doen.
Dank voor je toevoeging, Jenneke.
Zou ik bij bij het zoeken naar een Bergeon set de diameters in de gaten moeten houden cq opvragen als ik de set zowel voor zakhorloges als polshorloges wil gebruiken? Ik kom alleen de codes 1, 2, 3 etc tegen.
Peter
Die nummers zeggen mij niks. Je moet de diameters weten. Zie bijv op cousinsuk. De diameter zegt voor welke barrel size hij geschikt is.
En let op, bij bergeon heb je links en rechtsdraaiende varianten. Afhankelijk van hoe de mainspring in de barrel zit.
Dat betekent ook dat je een dubbel aantal winders nodig hebt?
Kun je wellicht zeggen wat de range diameters is van barrels zodat ik de meeste polshorloges en ook zakhorloges er mee afdek?
Of wellicht kan ik dat online wel terugvinden…
Peter
Misschien dan eerst wat horloges/uurwerken kopen. Dan kun je eerst uit en in elkaar oefenen (nog zonder barrel te openen) voordat je allerlei dure investeringen doet. Krijg je een idee van de maten en of de mainspring linksom of rechtsom zit. Rechtsom komt meer voor (maar is merkafhankelijk).
En dan bij een zakhorloge deze eens handmatig er uit en erin doen. Staan filmpjes van op youtube.
Dank je. Bruikbaar advies. Horloges en een NH36 zijn onderweg om te oefenen. Filmpjes helpen ook.
Peter
Deze heeft een stalen arberhaak.
Ik heb hem gekocht. De meeste gangbare uurwerken zitten erbij.
Het is bij een Chinese set echt afhankelijk van de fabriek. Je weet het pas, als je iemand kent die een set heeft of als je de gok waagt.
De set van @spooler is erg netjes. Staal, juiste maten. Ja mensen, de Chinezen zitten niet stil. Ik ga die binnenkort ook eens bestellen.
Leuk voor nu, misschien later als de hobby enige baan potentie blijkt te hebben, bergeon.
Bergeon set is altijd de beste optie op het gebied van werkgenot, duurzaamheid en kwaliteit.
Echter voor de hobby, weinig arbeidsuren en veel verschillende uurwerkjes uit vergeten tijden met obscure maten, is bergeon geen economisch te verantwoorden optie.
Je zou misschien ook 3d geprinte winders kunnen proberen? Geen ervaring mee maar wie weet is het goedkoper voor je op die manier.