Maatvoering Watch Roll

Graag zou ik wat advies krijgen over de maatvoering van een watch roll, welke een collega voor me wil maken. Ik heb geen idee hoe groot de vakken etc zouden moeten worden, dus heb even een tekeningetje gemaakt Voordat ik deze aan haar geef zou ik graag even advies ontvangen over de afmeting van de diverse vakken. Er moeten 2 horloges in kunnen (max. 50mm) een paar banden en een bandentooltje.

Zelf dacht ik aan de volgende indeling/afmeting:

Ter inspiratie heb ik een foto van de Steinhart watch roll gebruikt:

Alvast bedankt

Ik kan je niet helpen wat betreft verhoudingen maar jij hebt mij geholpen. Ik wil er ook een maken en nu zie ik hoe het zit.

Dank, Marjolijn

1 like

Ik heb de Steinhart rol trouwens gezien in een post van Skv.

@Skv, zou jij de meetlint er eens langs willen leggen?

thanks!

Hallo!

De maatvoering ziet er OK uit.

Een kleine tip die ik je verder nog mee kan geven (wat veel mensen over het hoofd zien) is dat je nog wil nadenken over hoe de rol oprolt. Denk dus na over de volgorde en grootte van de vakken. Wanneer je verschillende maten vakken gebruikt kan je bij het rollen met wat vastere objecten een beetje klem komen te zitten en een soort driehoek krijgen in plaats van een rol. Los van het berekenen, kun je dit heel eenvoudig testen door een papieren variant te knippen en met een tapje vast te maken. Dan krijg je al snel een goed beeld of het werkt of niet. Kun je gelijk die skills van de kleuterschool weer eens ophalen :wink:

Thx, goeie tip. Het is dus verstandiger om tussen de 2 horlogevakken een wat smaller vak aan te houden voor bv een bandje, waardoor de rol wat beter ‘rolt’ :slight_smile:

versie 2:

1 like

De onderste tweede is qua formaat en indeling veel relaxter dan de Steinhart overigens.

thx! Hoe breed zijn de vakjes in de onderste roll?

6 cm

thx!

Vergeet niet de vakjes voldoende diepte te geven, anders past een dik horloge niet

1 like