MacGyver tips & tricks

Laatst weer aan wat horloges lopen prutsen
en ja bij gebrek aan gereedschap grijp je dan naar
alternatieve gereedschappen,
zo gebruik ik de draaiklem van een snijbonenmolen
en sjoelbakstenen om deksels op hun plaats te klikken
of saté prikkers bij het krasvrij terugduwen van pushpins etc,
Hebben jullie nog alternatieve truuks om bijvoorbeeld
wijzers af te nemen / terug te plaatsen of bandjes in te korten etc. ( ben benieuwd wat er nog allemaal uitgevroten wordt )

ik zou overigens niet aan echt luxe klokjes gaan prutsen
mochten jullie je ongerust maken, maar toch wat zou MacGyver doen wanneer z’n Rolex olie begint te lekken ?

m.v.g. Gerard

Ik heb wel eens krasjes van gematteerd staal weggewerkt met een nailpolisher.

Werkt super!

Aardappelschilmesje voor pushpins, nota bene geleerd bij een Breitling dealer :slight_smile:

Maar de leukste is mijn geïmproviseerde timing machine voor een tientje:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,2806882

Ik gebruik regelmatig nailpolishers om Titanium voor te bewerken voor ik ga polijsten… die dingen zijn niet duur, en makkelijk te krijgen bij de drogist… niets mis mee… :slight_smile:

Voor ik een glazenpers had… perste ik mijn glaasjes in met een boorstandaardje… ( scheelt natuurlijk wel dat ik een draaibankje had om de Persdoppen mee te maken… :slight_smile: )

Satéstokjes zijn ook prima tools om vuil uit kiertjes en naadjes weg te peuteren, of om krasgevoelige onderdelen voorzichtig op hun plek te drukken (denk aan bijvoorbeeld bruggen en kloven in een uurwerk…

Daar kun je ook een kunststof staafje voor gebruiken… Tip! 6 kantige kunststof staafjes koop je bij een woninginrichter… die staafjes waarmee je een luxaflex dichtdraait… of je gordijnen dicht trekt… ( moet je wel de versie hebben zonder gat in het midden… :)…

Voor het uitwippen van bandpennen gebruikte ik vroeger een klein schroevendraaiertje ( gewoon een goedkope uit de 5,- bak) die ik op een schuurplankje wat dunner geslepen heb… datzelfde tooltje gebruik ik nu om bruggen los te wippen…
'k heb er ook een die ik omgesmeed heb, zodat ik een wijzerafnemertje heb… ( modelletje “koevoet”…

Even in de puntenslijper om er een puntje aan te maken… klaarrrr… :slight_smile:

Ohja… Mijn Kastopener… een Mes gekocht bij de Hema… en daar zelf een kastopener van geslepen… als je weet hoe een kastopener eruit ziet… is dat met 5 minuten gebeurd…

Ander Foefje… als je eens een boswandeling maakt… snij een zooi Vliertakken af… en snij thuis de kern (merg) eruit… die kernen prop je vervolgens in een klein potje of stukje buis ( binnenkant van een plakband rolletje) en je hebt een prima “reinigingssponsje” voor oliegevers en schroevendraaiers…

Windhund Schreef:

Ik heb wel eens krasjes van gematteerd staal
weggewerkt met een nailpolisher.

Werkt super!

ik las op WUS iemand die met een schuurspons een metalen bandje had opgeschuurd en hij beweerde dat het heel gelijkmatig was, dat zou ik nou weer niet aandurven
ik denk dat je daar mininaal nog een ander schuurmiddel bij nodig hebt.

overigens bij het terugplaatsen van klikdeksels zet ik dat deksel eerst op z’n plek met plakband zodat de uitsparing voor de kroonas niet verschuift.

Carpe tempus Schreef:

Windhund Schreef:

Ik heb wel eens krasjes van gematteerd staal
weggewerkt met een nailpolisher.

Werkt super!

ik las op WUS iemand die met een schuurspons een
metalen bandje had opgeschuurd en hij beweerde dat
het heel gelijkmatig was, dat zou ik nou weer niet
aandurven
ik denk dat je daar mininaal nog een ander
schuurmiddel bij nodig hebt.

overigens bij het terugplaatsen van klikdeksels
zet ik dat deksel eerst op z’n plek met plakband
zodat de uitsparing voor de kroonas niet
verschuift.

Schuursponsje werkt inderdaad heel goed op een matte stalen band.
Heb je geen schuur middel voor nodig.

zal ik je een geheimpje verklappen… geborstelde delen … dat borstelen doe je op een polijstmotor met een schijf die gemaakt is van een soort… jawel!. Scotch Brite!.. voor ik zo’n schijf had… knipte ik gewoon een paar rondjes Scotchbrite uit een vel, en monteerde ze op een asje wat ik in de handmotor zette… Nix mis mee…

als ik met de hand een borstelfinish moet aanbrengen… op een band bijvoorbeeld… gewoon een stukje scotch brite erover…

met fijn schuurpapier kom je ook een heel eind… gewoon korreltje 800 op een stukje PVC buis plakken met dubbelzijdig kleefband… gaat prima op de zijkanten van horlogekasten… :slight_smile:

Ik gebruik wel eens de scharnierkant van de kamerdeur om een dekseltje of glaasje terug te persen. Theedoek ertussen en voorzichtig langs de randen druk uitoefenen door de deur een beetje dicht te trekken.

Geweldig Topic

Ik gebruik de rubber bal van mijn hond om schroefkasten open te draaien, werkt erg goed.

iets uitstekende lastige pinnetjes van schakelbanden sla ik helemaal terug door de schakels eerst te omwikkelen met een stukje tape
en daarna kun je zonder krassen op je schakels er een flinke tik met een hamer op geven zodat ook het laatste stukje pin erin geslagen wordt

of omgekeerd, pinnen die er lastig helemaal uitkomen krijg je vaak los door de pin die eruit moet in de juiste richting op een stukje vurenhout te zetten en wanneer je vervolgens de pin er met een tooltje uit slaat, gaat die pin als een spijker in dat houtje… vervolgens trek je dan met dat houtje de rest van de pin eruit.

Een ervaring die ik in de scooterwereld opgedaan heb: “Use the right tool for the right job!” Op het einde van het verhaal ga je meer opsmossen aan dingen die je stuk doet dan wat je uitgeeft om van de eerste keer het juiste gereedschap te kopen.

Ik heb eigenlijk nog een vraag
is het terugplaatsen van klikdeksels qua moeilijkheid / weerstand evenredig aan de waterresistheid ?
je komt het niet vaak tegen klikdeksels op 10Bar
horloges maar ik kan me een Timex herinneren die
behoorlijk weerstand gaf.
en what about schroefdeksels op 100bar horloges
gaan die lastiger los dan op 10bar klokjes ?

grtz. Gerard

Carpe tempus Schreef:

Ik heb eigenlijk nog een vraag
is het terugplaatsen van klikdeksels qua
moeilijkheid / weerstand evenredig aan de
waterresistheid ?
je komt het niet vaak tegen klikdeksels op 10Bar
horloges maar ik kan me een Timex herinneren die
behoorlijk weerstand gaf.
en what about schroefdeksels op 100bar horloges
gaan die lastiger los dan op 10bar klokjes ?

grtz. Gerard

Vaseline, vaseline en nog eens vaseline.
Uierzalf doet het ook goed…

de klemkracht van een klikdeksel is niet maatgevend voor de waterbestendigheid…

de vorm, en vormgeving van de pakking, en de groef waar ie inligt is bepalend in deze…
in elk geval is het een goede zaak om pakkingen in te vetten bij montage… zeker bij een schroefdeksel… anders loop je het risico de pakking te verwringen, en dan lekt ie alsnog…

een goed ontworpen pakking / pakkinggroef combinatie maakt dat de pakking door de waterdruk verder in zijn zitting wordt gedrukt, en zodanig vervormt dat ie beter afdicht…

Blen Schreef:

Een ervaring die ik in de scooterwereld opgedaan
heb: “Use the right tool for the right job!” Op
het einde van het verhaal ga je meer opsmossen aan
dingen die je stuk doet dan wat je uitgeeft om van
de eerste keer het juiste gereedschap te kopen.

Dit dus. Maar de ‘right tool’ maar een mygyver oplossing hoeft niet per sé de ‘wrong tool’ te zijn. Zo heb ik zelf een lagerpers in elkaar gebouwd van stalen kokerprofielen en een potkrik. Doet het perfect.

Maar bij een macgyver oplossing moet je wel goed kijken wat je gereedschap ‘doet’. Past het goed, grijpt het evt. uitsparingen goed aan etc. Bij die post over het persen tussen de deur moest ik wel even fronsen…

Kwalitijd Schreef:

Ik gebruik wel eens de scharnierkant van de
kamerdeur om een dekseltje of glaasje terug te
persen. Theedoek ertussen en voorzichtig langs de
randen druk uitoefenen door de deur een beetje
dicht te trekken.

Ik doe altijd een touwtje om de kroon en de deurkruk, en wacht tot er iemand binnen komt, et voila :slight_smile:

Hendrik