Vandaag bezig geweest met een Omega 1012 en tussendoor wat macro foto’s geschoten. Als jullie dit interessant vinden dan kan ik dit vaker doen. Eventueel wat dieper ingaan op bepaalde uurwerken of specifieke delen ervan kan ook
Het Omega 10xx uurwerk werd begin jaren '70 geïntroduceerd en tot midden jaren '80 gebruikt. Dit exemplaar is een 1012 welke waarschijnlijk wel het meeste voorkomende is uit deze familie. Enkele kenmerken zijn een hoog tikgetal van 28.800 per uur, datum met snelverzet functie en een balans stop. In de jaren '70 zie je dat veel fabrikanten alles uit de kast halen om een zo compleet mogelijk uurwerk te maken.
Op een paar fragiele punten na (kunststof delen balans stop en datum verzetting) is het een vrij probleemloos uurwerk. Ik werk er regelmatig aan met veel plezier. Er zijn ook niet nader te noemen personen hier op het forum die er liever niet aan werken
Mooie foto’s
Ik moet ook een keer aan de slag met zo’n uurwerk, heb een Tissot PR526 met een 2940 kaliber liggen, dat is in feite een Omega 1022, zelfde ding maar dan met een dagaanduiding
Dat is dat wel vooral voor kleine onderdeeltjes, ik zie dat zelfs de radertrein een “Omega” kleur heeft
Nu heb je ook zelden iets nodig van de radertrein is mijn ervaring, dus dat maakt ook niet zo veel uit
Dit soort prachtige foto’s wil ik (en zo te lezen velen met mij) vaker zien!
Zelf heb ik een Omega Genève met 1481 uurwerk. De datum snelverzet (door de kroon in te drukken) werkt nog maar dat schijnt zeldzaam te zijn. Ik ben er maar extra voorzichtig mee…