Dank voor de mooie foto’s!
Hoewel ik de GS ook prachtig vind gaat mijn voorkeur uit naar de Citizen. Hoop ergens in 2021 zo’n schitterende chronomaster aan m’n collectie toe te kunnen voegen.
Prachtige foto’s, mooi topic. Ik geef de winst aan de GS. Maar ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat het een onbevooroordeelde keuze is…
Leuke vergelijking en zoals altijd mooie foto’s. Na verschillende hands-on ervaringen heb ik voor Citizen gekozen. Op het blote oog lijken voor mij Grand Seiko’s vaak iets meer glinsteren, maar verder qua afwerking om het even.
Gaaf, mooie vergelijking! Prachtige kwaliteit van twee mooie merken!
Voor mij de Citizen, wat een mooi horloge is dat toch. Zit er steeds meer naar te kijken, om voor die te gaan…
Mooi vergelijk! Uiteraard ook van mooie horloges.
Hier nog even een paar schoten van mijn wijzers op de witte Washi plaat. Zoals je ziet heb jij bij donkerblauw volledig gepolijste wijzers, en ik een brush.
Grappig genoeg heeft jouw Snowflake dus de gepolijste wijzers bij een lichte plaat, en jouw Citizen doet dat bij een donkere plaat. Je ziet hierboven mijn brushed wijzers op licht washi, maar GS doet brusing op donker: De SBGV245 doet juist weer een mirror-finish op de lichtere plaat:
Ik vraag me af waarom dat verschil er is. GS claimt dat hun polijstwerk het meest afleesbaar is.
Dat ligt natuurlijk ook aan de kastvorm die je hebt. De mijne zijn brutalistisch scherp, met de 44 GS en wat de SBGV245 dan ook maar moge zijn… Mag ik het een Samurai-kast noemen die seks heeft gehad met een Ingenieur? Hoe dan ook, bar weinig rondingen hier.
Mogelijk, maar ik zag imperfecties op de secondenwijzer en één van de lugs bij mijn exemplaar (wel heel erg onder macro) waardoor mijn “nod” voor het beste polijstwerk toch naar GS blijft gaan.
Dat gezegd hebbende, de SBGV239 is hoofdzakelijk hoogglans, terwijl de SBGV245 opzettelijk erg grof geborsteld is (en niet gesatineerd) waardoor het geen goed vergelijk van appels en appels is.
Heb jij dezelfde Chronomaster coating als ik? Want de Duratect Platinum is veel witter van tint dan de toch wat gelige / warme kleur van de Snowflake. Ik vond dat juist een aanzienlijk kleurverschil.
Op je foto’s komt dat er niet echt uit.
Ik ben toch meer fan van de GS (ja ik ben bevooroordeeld).
Mijn grootste bezwaar tegen de Citizen is de opbouw van de wijzerplaat waardoor de indices zweven en de wijzers veel hoger liggen en het datumvenster in een diep gaat. Niet mooi (imho).
Dank voor de toffe foto’s!
eat that Rolex
Grappig inderdaad dat ook daar weer verschillen zijn. Wel lekker afwisselend. Overigens denk ik dat het te maken heeft met de lume in de wijzers waardoor de reflectie wellicht niet zo boeiend is bij slechter licht.
Klopt, ik probeer daar de logica ook nog even van te ontdekken, feit is wel dat ik de wijzers van de Snowflake inderdaad heb vergeleken met de Witte Washi in wat slechtere lichtomstandigheden.
Puur op basis van ervaring zeg ik dan dat GS daar toch beter op scoort. Het moest wel heel schemerig zijn (en zonder bril en uiteraard niks over pikkedonker) om de Snowflake wijzers niet meer te kunnen zien. De Washi haakte wat eerder af.
Eensch, de vergelijking zit hier voor mij voornamelijk in de Titaniumkasten. Want inderdaad met de 44GS of 62GS kasten gaat het vergelijk inderdaad helemaal niet op. Zie ook de prachtige Seasons titanium 62GS van @bordewolf
Nee, mijn Chronomaster heeft het nog hardere Duratect Alpha, maar geen standaard kleuren coating. Duratect Platinum is nog steeds hard, maar inderdaad meer op de kleur gericht.
De kleur van de Snowflake en de Chronomaster zijn inderdaad nagenoeg gelijk.
Al lijkt op deze foto de Chronomaster tóch nog een tintje lichter te zijn.
Bedankt voor deze mooie vergelijking, mooi coronaproof alternatief voor kijken in het echt. Op basis van deze vergelijking zou mijn voorkeur tussen deze twee horloges uitgaan naar de GS, vooral vanwege het meest functionele deel van het horloge: de wijzers. Ik heb de indruk dat die van de GS toch echt nog wel wat scherper zijn dan van deze citizen, mogelijk ook doordat die laatste gepolijst zijn. Wat de uitkomst zou zijn met een citizen met washi paper dial en gebrushte wijzers zoals die van Fate_Amenable_To_Change zou ik niet één twee drie weten, dan valt het misschien toch anders uit.
Ik heb nog wel een vraag over die Eco drive, waarschijnlijk een domme vraag. maar hoe loopt / schrijdt secondewijzer daarvan over de plaat? Gaat dat vloeiend zoals bij de Spring Drive of per seconde en in dat laatste geval, heeft Citizen dan ook die mooie gedempte stap zoals een moderne GS quartz?
Complimenten voor de foto’s.
Hierin alles duidelijk op beeld gekregen.
Persoonlijk vind ik de dial en de wijzers van de GS vele malen mooier.
Hierin de vergelijking met de kast en de gepolijste delen de GS wat tegenvallen.
Citizen is hier slim in geweest de rondingen op de band niet te polijsten.
Die heb ik eveneens gehad. Ik ben geneigd om te zeggen dat de niet-gelumede wijzers dan ook het onderspit delven ten opzichte van de GS. In slechte lichtsomstandigheden vond ik de reflectie/het contrast van de GS nét ietsje beter.
Die bestaan niet.
Het is inderdaad een springende secondewijzer. Geen twee stappen per seconde zoals GS, maar ook met een slow motion filmpje komt de wijzer zonder enige trilling of backlash op de indexen uit. Heel erg strak.
Naar aanleiding van het linkje naar dit topic in de NA van @Piede deze even gelezen en foto’s wezen kieken.
Erg leuk verslag @koetsjh. En erg mooie foto’s.
Ik heb onlangs de Citizen AQ1010 van Piede overgenomen en ben aan heg sparen voor een GS voor eind volgend jaar. En na dit topic is dat onveranderd. Wat is er wel veranderd? Ik wil nog een mooie Chronomaster met washi dial hahaha.
Maar alles op zijn tijd.
Bedankt voor dit leuke topic!
Dankjewel!
Een tijdje geleden gemaakt, maar ik sta er nog steeds achter.
Afwerking van beide merken is fenomenaal.
Zo’n washi plaat mag natuurlijk niet ontbreken Reinier
Hahahaha, je hebt echt helemaal gelijk hoor hahaha. Maar die komt echt nog wel.
Wat een genot om naar de kijken, danku!
Nu moet jij ook wel aan een Japanse topper vind ik.
Oei! Ooit zeker. Dan mag jij je adviseren🤣
Hahaha, dat komt in orde haha.