(Macro-)Fotovergelijk tussen Japanners - Leeuw en Adelaar -Titanenstrijd?

Het moest er toch van komen. Met het Zaratsupolijstwerkgeweld en de binnenstromende "andere"Japanners op HF had ik zin om een fotovergelijk te maken.

In de ene hoek: Grand Seiko - SBGA211 - aka Snowflake
In de andere hoek: Citizen - The Citizen Chronomaster - AQ4030-54L

Deze keer even niets over de uurwerken, omdat die beiden totaal verschillend zijn.

Ook niet zozeer vanwege de wijzerplaten, hoewel die beide natuurlijk van een bijzondere orde zijn. De Snowflake vanwege de sneeuwstructuur, de Chronomaster vanwege het gebruikte Washi papier.

Maar, de grootste overeenkomst zit in het gebruikte materiaal van de kast en band. Namelijk Titanium.

Ik had graag een GS quartz naast de deze Chronomaster willen leggen, echter, Grand Seiko heeft geen quartz modellen in Titanium…

Beide horloges zijn gefabriceerd met een eigen Titanium variant. Die weer harder is dan “gewoon” titanium.
Grand Seiko gebruikt High-Intensity titanium, Citizen Duratect, beiden met ongeveer dezelfde eigenschappen waarbij het Titanium van de Citizen wel nog harder zou moeten zijn dan van de GS.

Titanium is overigens veel lastiger te verwerken dan staal en veel lastiger te bewerken (polijsten, etc.). In die zin heel knap wat beide fabrikanten kunnen.

Opmerking 2: Het wit van de Snowflake zorgt op camera voor witbalansuitdagingen met dit bewolkte weer. Ik heb geprobeerd alles zoveel mogelijk met dezelfde witbalans te fotograferen om kleurnuances te voorkomen.

Opmerking 3: Ik heb zoveel mogelijk dezelfde camerainstellingen gebruikt en geprobeerd dezelfde kijkhoeken aan te houden. Dat vergelijkt het gemakkelijkst.

Disclaimer: Stofjes, vingerafdrukken, zoals altijd vergeet ik af en toe te poetsen. :roll_eyes: Sorry! :smiley:

De foto’s.

Een overzichtsplaatje van de wijzerplaten.

Wat ingezoomd op het logo en de afwerking van de wijzers.
Opvallend dat het logo van de Citizen heel veel met het licht doet vanwege de structuur.
Ander opvallend dingetje, dat de GS wijzers en indices wat rustiger ogen qua “bling”.

Dan over naar het kastwerk. De kast van de Chronomaster is veel rechter. De GS meer gewelfd.

Hier wel een :thinking: momentje… De sluiting van de Chronomaster scoort hier wat mij betreft echt punten. Sluit veel beter aan! Zie ook de inkeping om de sluiting “pas” te maken.

Verder, tsja Grand Seiko, Citizen kan het ook, geschroefde links en best met een ingenieus systeem.

De afgeronde en geplijste kanten van de GSband zijn dan wel weer dat stukje extra.

De sluitingen zijn verder qua afwerking ook gewoon top. De GS is overigens wat langer in roulatie dan de Citizen. Op het polijstwerk is met een macrolens wat gebruik te zien.

De kroon is bij GS wel veel gedetailleerder. Hoewel de reflectie in de Citizen kroon natuurlijk ook volgens de befaamde Zaratsu methode is gedaan.

Vandaar even naar de achterkant.

En om af te sluiten nog wat details, opvallend dat GS meer doet met rondingen, wat lastiger te polijsten is. Bij de Citizen lijkt het brushwerk toch iets subtieler/fijner te zijn. Op de scheidingen van brushing en polishing lijkt GS soms net wat strakker in te zetten.
De bezel van de GS is scherper door het éne facet, de Citizen heeft een facetje extra en is daarmee iets ronder.

Qua kleur verschilt het Titanium niet en lijkt het erg veel op staal.

Dank voor het kijken en meningen worden uiteraard op prijs gesteld. :smiley:

102 likes

Mooie vergelijking!

1 like

Mooi hoor.

Voor mij wint de Citizen het op meer punten dan de GS :sweat_smile: in deze strijd.
Vind hem gewoon mooier.

1 like

Mooie plaatjes, nou wil ik toch weer zo’n Citizen :grimacing:

2 likes

En dat mag, niks mis mee toch? :slight_smile:

1 like

Tsja… :grin:

Veelzijdig is de Citizen in ieder geval. Vanwege de lume en de Eco-drive, iets meer dan de GS.

1 like

Nice!

Ik zou persoonlijk de voorkeur hebben voor de Citizen :heart_eyes: maarja… wie ben ik?

2 likes

Gewoon, lekker terug van weggeweest. :wink:

Welcome back!

2 likes

Mooi verhaal. :+1: Doet me denken aan het oude forum.

2 likes

Mooie vergelijking Jaco, beide horloges zijn prachtig, mijn voorkeur gaat (met een heel klein verschil) naar de GS.

2 likes

Heel leuk in beeld gebracht.
Heerlijk :drooling_face:

2 likes

Mooie vergelijking.
Is er ook een prijsverschil ?
Ik ben onbekend op het gebied van Japanners.
Thanks

1 like

Prachtige foto’s en mooie vergelijking!
Ik denk toch persoonlijk ook dat de Citizen dit wint, had ik eigenlijk niet verwacht.

Waar ik wel even goed moest kijken is dat je begon met Citizen foto’s als eerst daarna Grand Seiko en later opeens de Grand Seiko foto’s eerst.

Nogmaals prachtige foto’s!

1 like

Wat is die Citizen mooi!

1 like

In dit geval lastig te zeggen, de GS heeft een Springdrive uurwerk, de citizen een ecodrive quartz.

De GS is pakweg het dubbele van de Citizen.

2 likes

Heerlijk vergelijk. Prachtige foto’s. Top :+1:

1 like

Thanks, beide hebben mooie afwerkingen :+1:
Zou zelf niet zo 1,2 een voorkeur kunnen geven.

1 like

Mijn mening? WOW, wat een gaaf fofovergelijk!
Dank je wel. :ok_hand:

Van deze twee zou ik de Citizen kiezen, maar dat heeft mn. met de kleur van de wijzerplaat te maken. Ik ben geen fan van lichte wijzerplaten in sportieve horloges. In een dresswatch, prima. Vind de springdrive qua techniek overigens wel wat aantrekkelijker.

1 like

Top foto`s, bedankt voor alle moeite :ok_hand:t5:
Dit zijn toch wel weer de leukste en mooiste topics waar iemand wat aan heeft.

4 likes

Mooi gedaan ,knappe foto’s. :+1:

1 like