Macro's probeersel

Zo ik zal ook maar eens een post starten op dit super gezellige mooie forum.

Al enige tijd loop ik hier rond te neuzen en ben al veel mooie horloges tegengekomen en mede dankzij dit forum ben ik er ook achter gekomen wat ik echt nog eens wil kopen en dat gaat zeer binnenkort gebeuren.

Wat het is laat ik nog even in het midden dus hier alvast een voorproefje van mijn foto kwaliteiten:(
Ze zijn genomen met een Fujifilm Finepix S5800 ik hoop dat jullie het wat vinden, ikzelf ben hier heel veel mooiere foto’s tegengekomen en ik weet dat het niet meevalt om een mooie plaat te maken.

Groeten Wilco

Hallo Wilco,
Aldoende leert men,oefening baart kunst.
Ga zo door!

Jack

Het voorproefje ziet er in elk geval al zeer fraai uit (ook het horloge!), als je dus steeds beter wordt kunnen we ons alleen maar verheugen op mooiere foto’s.

Mooie fotoos hoor, niks mis mee.
Het geheim is eigenlijk “veel geduld en weinig haast”.
Bedenk dat vantevoren de boel schoon en vet- en stofvrij maken veel minder tijd kost dan achteraf de boel stofvrij fotoshoppen.
En eigenlijk hoef je geen ingewikkelde dingen te hebben anders dan een camera die dichtbij kan komen, mooi licht weer, een statiefje en een paar vellen wit papier om wat mee te lichtregelen.
Succes: we zie vast wel meer van je.

Best wel puik (tu)

althans, vééééél beter dan die van mij… echter de camera zal er ook veel aan doen, ik behelp me met een gedemodeerd model, van de jaren stillekes… met de volle 4.0 mega pixels… :wink: en ook nog gebruik ik vaak nog een scanner…

Ik roei met de middelen die ik heb! (kzou best wel eens een investerinkje moeten doen…)

Ik ben een brokkelaar vergeleken met uw fotomakerskwaliteiten en kunsten… :wink:

netjes hoor maar tip speel eens met wat licht en wat
grootmokum zei:

En eigenlijk hoef je geen ingewikkelde dingen te hebben anders dan een camera die dichtbij kan komen, mooi licht weer, een statiefje en een paar vellen wit papier om wat mee te lichtregelen.

heel veel van mijn fotos schiet ik met een 3 jaar oude cybershot van sony 6 mp die nog geen 250 euro heeft gekost dat is dan wel geen echt macro kannon zoals hier onder

deze heb ik op het werk gemaakt met wat beter materiaal

Bedankt voor de leuke reacties!!

Ik zal de tip van Grootmokum zeker gaan proberen alleen vind ik een witte ondergrond zo kil overkomen in combinatie met een horloge waarvan de wijzerplaat ook wit is.

De camera heeft mij 150 euro gekost (niet duur vind ik zelf voor het resultaat) en heeft 8MP en een supermacro stand, daarmee kun je voorwerpen op 1cm afstand fotograferen.

Of er veel foto’s van mij komen betwijfel ik omdat ik niet om de paar maanden een nieuw horloge koop, tenminste tot nu toe dan(:P)

Maar goed zoals ik al zei binnenkort bestel ik wat nieuws en dan post ik weer een paar foto’s en zal zien of het dan nog beter kan.

WilcoD Schreef:

Ik zal de tip van Grootmokum zeker gaan proberen
alleen vind ik een witte ondergrond zo kil
overkomen in combinatie met een horloge waarvan de
wijzerplaat ook wit is.

Dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde dat je met een vel wit papier de lichtval kan beinvloeden, beetje vergelijkbaar met een lichttentje.

grootmokum Schreef:

WilcoD Schreef:

Ik zal de tip van Grootmokum zeker gaan
proberen
alleen vind ik een witte ondergrond zo kil
overkomen in combinatie met een horloge waarvan
de
wijzerplaat ook wit is.

Dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde dat je met een
vel wit papier de lichtval kan beinvloeden, beetje
vergelijkbaar met een lichttentje.

Aaah op die manier nu begrijp ik het(tu)

Dat is niet verkeerd voor een eerste poging…
Ik wilde zelf binnenkort ook voor het eerste eens wat horloge pic’s op dit forum plaatsen, maar je hebt de lat tamelijk hoog gelegd :slight_smile:

Geje gewoon doen . kijk maar eens bij de adv zijn veel fotos bij die zo van de sites zijn geplukt, schiet er 10 bekijk ze dan rustig zal er best een of twee zijn dat je zegt van ja die zijn het

Inderdaad gewoon lekker veel schieten en zoek de besten eruit, zo heb ik het ook gedaan.
Volgens mij heb ik een stuk of 40 geschoten en dit is eruit gekomen.

Bedankt voor de complimentenX(

gaat er al erg goed uit zien (tu)

Daar zitten een paar hele mooie tussen (tu)

Blijven schieten, en posten. Altijd leuk om naar te kijken.

Groeten,

Martin

Niet verkeerd hoor(tu) Ga zo door:)

Hey Wilco,

Ik vind deze foto’s al vrij goed! De laatste is volgens mij een beetje bewogen, maar de anderen zijn mooi scherp en zeer close-up.

Heb je (of anderen die dit topic lezen) nog tips? Ik heb zelf foto’s genomen met een digitale spiegelreflex (Canon EOS 300), maar kan jouw kwaliteit niet benaderen.
De foto’s moeten in ieder geval zonder flits worden genomen. Dat kan bij mijn type camera alleen in handmatige stand (wel met auto-focus). Dan is de lichtinval erg belangrijk en ook de instellingen voor white-balance en sluitertijd en dergelijke. Op dat vlak zou ik graag van jou/jullie horen hoe jullie dat doen!

Het lukt mij iig niet om te close-up foto’s te maken, want dan weigert mijn camera. Heb het vermoeden dat dat met de auto-focus te maken heeft. Met handmatige focus krijg ik het beeld helaas niet scherp.

Ben dus heel nieuwschierig naar je techniek. Keep up the good work!

Klopt inderdaad wat je zegt de laatste is wat bewogen en dus niet scherp.

Ik heb niet heel veel verstand van fotograferen maar het komt erop neer dat je veel moet oefenen om een goed resultaat te halen.
Zelf heb ik nooit echt iets gelezen over fotografie en spiegelreflex camera’s heb ik dan ook geen verstand van.

Wel denk ik dat je een macro lens nodig bent met een spiegelreflex maar dat zou je dan even aan de vakman moeten vragen en je moet met gemak mijn kwaliteit (als je het zo noemen mag) kunnen overtreffen met de genoemde camera.

Succes