Praesidus komt met een eigen versie van de MACV-SOG horloges die gebruikt werden tijdens de Vietnam oorlog. Dit waren Seiko 5 horloges.
Er staat veel over de geschiedenis van deze horloges op Youtube en het internet, bijv deze video van IDGuy:
En dit artikel:
Wat vinden van deze reissue door Praesidus? Seiko maakt deze horloges zelf niet meer, dus het heeft wel wat (tenzij je de SNK381 meetelt, die discontinued is maar nog wel makkelijk verkrijgbaar). Deze nieuwe zijn overigens wel net iets groter, 38mm ipv 36mm (wat ik persoonlijk jammer vind).
Over 40 jaar (denk dat ik nog wel leef dan) schrijven ze een blog “Casio World Time: Blood & Glory”.
Dat gaat dan over een genezerik die een Casio droeg tijdens woeste avonturen die hij meemaakte in zijn militaire tijd. Hier en daar een korrelige foto uit zijn Afghanistan periodes met het betreffende horloge om.
En dan natuurlijk ook een Praedius World Time Combat Medic collection met het bovenstaande verhaal als marketing.
Ik vind ze wel leuk, ondanks de grotere maat. Verhaal is aardig en idd een beetje gelul misschien, maar horloges zijn op zich mooi.
Ze gaan als het goed is onder de 300 dollar geprijsd zijn, wat relatief duur is voor een horloge als dit, maar heeft wel een betere Seiko movement met hacking.
Ik wilde iets gaan schrijven, maar je hebt alle gras hier gewoon voor m’n voetjes weg gemaaid. Wat een gelul.
Bovendien zal het me echt wel vierkant aan de hol roesten welke militair tijdens welk conflict welk horloge uit een ton grabbelde alvorens z’n ding te doen. Zoals Morrissey het ooit over iets totaal anders zei:
“It doesn’t tell me anything about my life”
Morrissey, die later zelf ook een oninteressante lul crashing bore werd. Ergens ligt hier een les in besloten.
Het verhaal is natuurlijk vooral marketing (en ja wellicht een beetje onzin/gelul) – hoewel Praesidus volgens mij directe banden heeft met veel veteranen en dus wel enige claim op “authenticiteit” heeft.
Dat gezegd hebbende, wat uiteindelijk telt: het is een tof horloge wat Seiko al heel lang niet meer produceert en wat je nu kan kopen voor een (waarschijnlijk) redelijk bedrag met een goeie movement erin.
Technisch gezien is het het verhaal van John “Tilt” Stryker Meyer, een daadwerkelijke Vietnam veteraan. Die horloges werden destijds gebruikt en Praesidus maakt van die modellen nu een reproductie.
Het is een re-issue van een militair geĂŻnspireerde Seiko 5 gebaseerd op een vintage military issued Seiko met wat tweaks.
Qua specs 13 in een dozijn kickstarter/microbrand allegaartje. Buiten dat een prima fieldwatch design wat voor een ogenschijnlijk redelijk bedrag aan de man wordt gebracht.
Voor om en nabij hetzelfde bedrag kun je een onverslaanbare fieldwatch met authenticiteit op de kop tikken:
Gewoon deze Seiko 381 aanschaffen en een saffiertje erop laten plaatsen. Dan heb je een “fieldwatch” die tegen een stootje kan… en goed oogt met een Nato of op leer.