Madorf's Prisoner Rolex

Ik had er nog nooit van gehoord: een ‘Prisoner Rolex’. Mijn eerste gedachte was dat Madorf een Rolex om mocht houden in de gevangenis… Maar dat leek me al te dol. Over het algemeen staan gevangenissen in de US niet bekend om hun humane regime.

Een Prisoner Rolex is een die aan Britse krijgsgevangen soldaten werd gegeven (ja, gegeven). Er is her en der op het internet ook een aardige discussie ontstaan over de authenticiteit van het horloge: Rolex deelde stalen horloges uit, geen gouden!

Zie onderstaande brief. Let op de geadresseerde en de datum!


(bron: UKwatches.com)

Het leukste om te lezen is het hele draadje op het MRWforum:http://www.mwrforum.net/forums/showthread.php?p=100408

Menno

Menno,

Begrijp ik nu dat deze horloges als een soort ‘oprot premie’ werden gegeven?

Wel een faai ding trouwens. Zeldzaam? Vast wel:(

Tom,

Als ik het allemaal goed begrepen heb, mochten de Britse militairen van de Duitsers gewoon brieven sturen en ontvangen. Vanuit neutraal Zwitserland was het helemaal geen probleem (nou, dat is relatief, denk ik).

In eerste instantie moesten de Engelsen (of beter: geallieerden) hun spullen inleveren. Niet alles kregen ze later terug. En blijkbaar hadden ze recht op een horloge.

Op/in het MWRforum-draadje schreef een (Duits!) forumlid dat pakketjes voor geallieerden in Stalags netjes werden afgeleverd. Leeggeroven van pakketjes door de Duitsers werd door de suprieuren van deze Duitse militairen zwaar bestraft.

Het horloge van Madorf is op de diverse fora al behoorlijk onderwerp van discussie geworden. Eerst natuurlijk het feit dat het om een gouden gaat… en daarbij het feit dat Madorf zijn klokjes liet restaureren. Wat volgens kenners de waarde met 50% deed verminderen. Doorleefde horloges zijn mooier. En dat zal zeker wel gelden voor Rolex: de door de fabrikant gerestaureerde horloges worden voorzien van nieuwe onderdelen, zonder rekening te houden met het patina (mooi woord vind ik dat!) dat het horloge in de jaren heeft opgelopen. Patina geeft zo mooi de historie van iets weer. In meubels, horloges en auto’s.
(Als liefhebber van klassieke auto’s en als -zo langzamerhand- semi-professioneel restaurateur van klassiekers… heb ik er erg veel moeite mee als mensen zomaar alles willen laten vernieuwen. Zeker als het om bijzondere exemplaren gaat!)

Menno