En er zullen ongetwijfeld meer zijn. Wie was de eerste en zijn de andere schaamteloze kopieën, of hebben ze allemaal hun eigen karakter? Ik weet het niet en dan heb ik het nog niet eens over de Chinese uitvoeringen. Blijkbaar mag men ongestraft elkaars werk namaken. De prijzen van bovenstaande horloges lopen uiteen van €265 tot €840, terwijl ze allemaal hetzelfde Unitas 6498 uurwerk met zichtbodem hebben. De prijzen worden dus niet gekopieerd. Rechtvaardigt de kwaliteit een dergelijk prijsverschil?
Grfoet Roelof
Recht op een ontwerp, zover te krijgen, loopt na 50 jaar af. Dus iedereen mag dit model namaken. Voor de rest is het afwerking van uurwerk, kast, saffier of mineraal, zichtbodem of stalen deksel, bandje etc etc en… merknaam natuurlijk.
Het zou mij ook niet eens verbazen als het
allemaal uit dezelfde fabriek zou komen.
Met vriendelijke groet,
Marco
Niet dus. Grovana asssembleert de Steinhart, Stowa maakt de Stowa en Archimede maakt de Archimede (en maakt de kast zelf). Het naamloze apparaat heb ik geen idee van.
N.B. Heb zelf Stowa en Archimede bezocht, dus kan uit ervaring spreken
UN is in 1846 opgericht, dus moet het getoonde uurwerk op z’n vroegst 19e eeuws zijn. Voorbeelden uit de 18e zijn er overigens wel, bijv. Harrisons uit 1772: