Magnetisch geworden zakhorloge(hoe oplossen)

hallo,

gisteren bleek dat mijn zakhorloge 5 minuten te snel liep, terwijl het horloge normaal 15 seconden per week afwijkt.
Opengemaakt, maar geen enkele rare zaken aan het uurwerk te zien. Goede amplitude, windingen spiraalveer raken elkaar niet, een schade aan lagerstenen, etc. horloge heeft geen tik gehad of iets dergelijks.
Op de afregelmachine ook gigantische afwijkingen, sommige posities minuten te snel, andere posities minuten te langzaam. In sommige posities is een lichte metaalachtige ‘pling’ te horen bij het tikken en soms licht schrapend geluid, vrijwel zeker van de spiraalveer.

Ik ben er vrijwel zeker van dat het horloge gemagnetiseerd is, mogelijk omdat het horloge meestal in mijn borstvakje zit en mij telefoon in de jaszak ervoor, op 1 cm afstand. Kan gecontroleerd worden door een klein kompassen op de balans te leggen, maar het geen klein kompasje.

Iemand enig idee hoe ik kan demagnetiseren en een suggestie voor een goedkoop apparaatje. Heb het slecht sporadisch nodig, dus wil en geen 50-100 euro aan uitgeven. Iemand desnoods een apparaatje over?

Alvast bedankt voor de reacties!!!

Op ebay zijn vaak wel van die goedkope chinese demagnetiseer apparaatjes te vinden. Blauw doosje met een knopje. Schijnen vrij redelijk te werken.

zoiets

of zoiets

Geen eigen ervaring mee moet ik zeggen.