Magnetische horlogeband

Ik zat eens te frutten met een Velcro klittenband
en nog afgezien van dat dat ook aan handdoeken blijft haken
wil er nog wel eens rommel in blijven hangen,
nu dacht ik dat een horlogeband met magneetsluiting
wel eens een oplossing kon zijn,
alleen kan dat magnetisme veel kwaad bij een Quartz ?
het hoeft ook geen sterke magneet te zijn ( magneetfolie )
dat werkt voornamelijk omdat dat over een relatief groot oppervlak aansluit.
( ik heb er een oud analoog Quartzje aan gewaagd
en eigenlijk nog niks gemerkt van traag lopen o.i.d. )

m.a.w. iemand een idee ?

grtz Gerard

Magnetisme en het menselijk lichaam… is geen gelukkige combinatie.
Magnetisme en Electronica. is geen gelukkige combinatie
Ma…ah wel. you get the point… er is een reden dat het nog niet eerder is toegepast… je zult altijd nog een mechanische beveiliging moeten maken… anders kukelt je horloge zo van je pols als je een keer blijft hangen…

Hey Ct,

Heb een tijd lang zonder na te denken een analoog quartz horloge geparkeerd op een plank
pal boven deze jongen.
Een losse 38Cm JBL woofer met een enorm magnetisch veld aan de voorkant die ik niet meer gebruik.

Het horloge loopt nog keurig op tijd en heeft er blijkbaar geen last van gehad.
Mijn mechanische horloges bewaar ik gelukkig ergens anders.

Grt.

Die velcro banden is toch ook niet de oplossing. Men zou eigenlijk eens 't sluitsysteem van een broekriem moeten gaan toepassen bij horlogebanden. Volgens mij, noemt men dat een doornsluiting.

Dat is ook al een keer mijn suggestie geweest. Zie link:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,2586392,2586502#msg-2586502

Arie Kabaalstra Schreef:

Magnetisme en het menselijk lichaam… is geen
gelukkige combinatie.
Magnetisme en Electronica. is geen gelukkige
combinatie
Ma…ah wel. you get the point… er is een reden
dat het nog niet eerder is toegepast… je zult
altijd nog een mechanische beveiliging moeten
maken… anders kukelt je horloge zo van je pols
als je een keer blijft hangen…

ik denk dat dat losschieten wel meevalt zo’n magneet flap
zoekt vanzelf weer die andere flap op zodra hij
door dat oogje dreigt te glippen,
ik had er alleen niet over nagedacht dat je op die manier
ook kans loopt op een aangroeiende klomp paperclips en punaises. (:smiley:

dat kan op kantoor wel handig zijn natuurlijk… behalve op mijn kantoor… mijn paperclips zijn immers van Titanium(:smiley:

Wat die "broekriemsluitingen betreft… de riem van mijn GVT heeft zo’n gesp waar je de riem gewoon inschuift… en dan zit ie vast… dat wil zeggen… da’s zo’n doosvormige gesp, met een pennetje erin, die een beetje kan schuiven, zodra je de riem iets terugtrekt, klemt die pen em vast… wil je em losmaken… riem ietsje aantrekken… pen komt los… en dan kan je de riem er weer uitschuiven… is misschien ook het proberen eens waard…

Handige sluitingen, maar hebben de neiging te weigeren bij hoge nood. Daar zul je bij horlogebandjes wel niet zo veel last van hebben. Maareee…GVT? Is dat verplicht vanwege de werkplekbeveiliging?

GVT is nog uit een Ver verleden… toen er nog zoiets bestond als Dienstplicht…

GVT is Gevechtstenue… ze waren dol op acroniemen bij de KL… te denken valt aan het vervoeren van het door de CaDi verstrekte LuPa in de Libroza, het verlenen van ZHKH bij calamiteiten, en het maken van een PSU-pop als iemand zijn kast niet had afgesloten…

degenen die net als ik nog “moesten” zullen dit herkennen… (overigens… Lichting 90-6 Wapen der Genie, BWS Cie Hedel )

Ik had overigens minder moeite met de riem in geval van Hoge nood… die knoopsluiting in de GVT Broek vond ik minder handig

Arie Kabaalstra Schreef:

Ik had overigens minder moeite met de riem in
geval van Hoge nood… die knoopsluiting in de GVT
Broek vond ik minder handig

beter dan n klemmende rits. of erger. te denken valt aan n legendarische scene in ‘there’s something about mary’ :smiley:

ticothijs82 Schreef:

Die velcro banden is toch ook niet de oplossing.
Men zou eigenlijk eens 't sluitsysteem van een
broekriem moeten gaan toepassen bij horlogebanden.
Volgens mij, noemt men dat een doornsluiting.

nadeel v n doorsluiting vind ik dat ie niet traploos verstelbaar is. bovendien is t imho schadelijker voor de band. ik moet em soms behoorlijk buigen voordat de doorn er in of uit kan.

Valt wel mee hoor, januari had ik nog meerdere GVT’s. Niet alleen van de dienstplicht dus. Ook bij de KLu houden ze van acroniemen want ik ken ze allemaal en nog een paar :slight_smile: Ze slaan nogal door, wat dat betreft.

Ik haat afko’s!
Verder is zo’n defensieriem prima snel los te krijgen. Gewoon met duim en wijsvinger het pinnetje naar achteren schuiven en je trekt de band zo los.
Zou wel grappig zijn in kleine versie als horlogebandje ja. Op een G-Shock ofzo.

Behalve als je door de kou het gevoel en de kracht in je vingers mist :+ Wel lekker warm erna.
Ja, is inderdaad een leuk idee om zoiets uit te brengen bij een military watch.
Kikadewado !

Ik beloof nog niets… maar ik kan eens kijken of ik een Nato kan opofferen voor zo’n sluiting… gewoon “for shits and giggles”…

“kikadewado”?.. ik ken dat als “HKKDWD”…

Kikadewado is makkelijker uit te spreken. :stuck_out_tongue:

Overigens heeft het alleen zin als je het zou moeten opschrijven (wie heeft dat ooit serieus moeten gebruiken?). Als je het uitspreekt heeft het precies hetzelfde aantal lettergrepen en schiet je er niets mee op. Time het maar eens :stuck_out_tongue:
Zoals ik al zei, ze slaan door en soms is het alleen maar omdat het kan en je raakt ermee besmet.

Houden we het trouwens een beetje on topic heren!? Dat gezever over broekriemen en afko’s…