Magnetisme en keyboard

Dag allemaal,
Ik heb een nieuw keyboard gekocht met een handige opklap functie. Bij het opknappen zijn er twee kleine magneetjes die de uiteinden van het keyboard tegen elkaar aan houden. Ik wist niet dat deze magneetjes er zaten.

Wat ik me nu afvraag: kan mijn horloge worden gemagnetiseerd door deze kleine magneetjes? Of gebeurt dat pas bij grote magneten? Met andere woorden: is het handig om een ander toetsenbord te kopen?

Ik hoop dat hier wat ervaringen te vinden zijn!

Sorry, maar dat is mijn vraag niet…

4 likes

Ik denk dat het wel mee zal vallen. Vooral sterke magnetische straling is funest voor horloges en die komt vooral vrij als er elektriciteit bij komt kijken, ik ga er niet vanuit dat dit soort magneetjes die uitstralen. Oftewel het bereik van de magneetjes zal niet voldoende zijn om het horloge te beĂŻnvloeden zeker gezien je pols er nog tussen zit.

Bedankt voor je reactie. Heb je zelf misschien toevallig ook ervaring met zo’n soort toetsenbord en een horloge?

En maakt het nog wat uit dat ik een stalen band heb of niet?

Het ligt er aan hoe krachtig de magneten zijn, en aan de gevoeligheid voor magnetisme van het horloge. Beiden zijn onbekend.

Kleine magneten zijn weliswaar doorgaans zwakker dan grote, maar er zijn natuurlijk kleine sterke neodymium magneten (kijk maar op youtube) die
sterker zijn dan een zwakke grote magneten van roept u maar, een pond of zo. Afmetingen zeggen niet heel veel.

Tenslotte ligt het aan de nabijheid van magneet vs horloge. Het magnetisch veld neemt exponentieel af met de afstand.

Hoewel ik zelf een beetje terughoudend ben met magneten in huis halen voor dagelijkse gebruiskvoorwerpen (notitiebord, telefoon/tablet hoesjes etc) is magnetisme niet zo’n enorm probleem. Ik heb een demagnetiseerder, die zijn helemaal niet duur, onder een tientje. Verder ontkom je niet aan magnetische velden, denk aan de deur van je ijskast, of het magnetisch veld in de magnetron.

Dit is niet juist. Een magnetisme kan van een permanente magneet afkomstig zijn, of van een elektromagneet. Beide genereren een elektrisch veld. De oorsprong maakt niet uit voor je horloge, het gaat om de uiteindelijke sterkte van het magnetisch veld.

Je zegt zelf dat een magnetisch veld exponentieel afneemt. Mijn veronderstelling is dat de magneetjes niet sterk zijn en dat er enige afstand tussen het horloge en de magneetjes zit. Hierdoor hoeft er dus geen blootstelling aan een (zwakke) magneet te zijn dus weinig gevaar.
Natuurlijk is dit anders als er een zeer sterke magneet inzit maar dit lijkt me niet fijn in gebruik.

Hè?
Ik reageerde op wat ik van je quootte. :slight_smile:

Ik denk dat de magneten op het toetsenbord niet krachtig genoeg zijn om een uurwerk te magnetiseren. Zeker aangezien het horloge niet rechtstreeks in contact komt met het toetsenbord tijdens het gebruik…

Mijn Tudor werd gemagnetiseerd door òf de magneten in mijn nieuwe koptelefoon (B&W P5, de oorschelpen zijn middels magneten bevestigd), òf de magneetsluiting van het draagtasje van de koptelefoon (vrij sterke magneten, heb ik gemerkt :grinning:).

Is dit echt serieus? Niet lullig bedoelt hoor… maar serieus? Kan ik straks ook m’n hordeur niet meer met m’n linkerhand open doen? Of te dicht bij de tekeningen op de koelkast?

3 likes

Geen idee, maar een tobo waar je hand de hele dag op rust…?

Heb je een smartphone? Vast wel toch? In vrijwel alle smartphones zit een magnetosensor. Meten is weten… op Android installeer je bijvoorbeeld My Device:

De meeste moderne horloges voldoen wat magnetische compatibiliteit wel aan ISO-764. Dan ligt de grens bij een magnetisch veld van 6 mT. Ter vergelijking: het aardmagnetish veld is 005 mT oftewel 50 µT.

De magneet van mijn vliegenhor (zit behoorlijk stevig op z’n plek) is zo’n 1,2 mT. Het scherm van mijn Acer netbook wordt aan het scherm vastgeklikt met een magneet van ca 400 uT en dat zit echt stevig op z’n plek.

Kortom, no way dat dat toetsenbord schade veroorzaakt aan je klokje.

1 like

Kan je me vertellen hoe ik dit af moet lezen?
Overigens draag ik ook veel vintage…

Is toch niet zo moeilijk lijkt me?

De sensor meet magnetisme in 3 assen: X, Y en Z. Afhankelijk van de plaatsing van de sensor in je telefoon zal meestal de Z as loodrecht op je telefoon staan, de X in parallel met de korte zijde van je telefoon en de Y parallel met de lange zijde:

In dit geval meet de sensor dus 1576 uT langs de X-as, 72 uT langs de Y-as (van top naar onderkant) en 800 uT langs de Z-as (naar beneden). De totale magnetische waarde die hij meet is:
waarbij Hx de veldsterkte langs de X-as is, Hy de veldsterkte langs de Y-as en Hz de veldsterkte langs de Z-as.

Oftewel in bovenstaand voorbeeld ca. 1770 uT (1.7 mT)

Helder. Dank voor je uitleg. Dat zou ook een vintage horloge wel aan moeten kunnen?

Zo lang je dat klokje niet volcontinue direct tegen die magneten houdt zal er ook voor een vintage geen probleem onstaan. De website Supermagnete heeft het over 0,05 mT (50 uT, ongeveer de aardmagnetische veldsterkte) als “veilig” voor mechanische horloges, maar dat lijkt me schromelijk overdreven.

Bij niet anti-magnetisch geconstrueerde horloges is het moeilijk om een veiligheidsafstand aan te geven. Wanneer men hier het zekere voor het onzekere wil nemen, zou men zo’n grote afstand moeten houden dat het magneetveld slechts nog ongeveer met het natuurlijke magneetveld der aarde overeenkomt, dus ongeveer 0,05 mT.
Indien een mechanisch horloge ooit per ongeluk zou zijn gedemagnetiseerd en daardoor onnnauwkeurig zou lopen, kan een horlogemaker het horloge met een speciaal demagnetiseer-apparaat, dat een wisselend magneetveld opwekt, weer demagnetiseren.

Eigenlijk zeggen ze: helemaal niks aan magnetisme. Maar dat lijkt mij ook wat overdreven.

hahaha!

dit dus

in vijf minuten en gratis

dus ik leun vrolijk de hele week op mijn luidsprekers met mijn horloge om :wink:

2 likes

Precies, tevens is zo’n demagnetizer voor een paar euro verkrijgbaar dus hoef je nieteens bij de juwelier langs.

1 like