Hi, ik kwam er vandaag achter dat mijn horloge opeens een stuk sneller loopt dan normaal.
Ik had geen kompasje om te kijken of het gemagnetiseerd was, dus even gekeken of de kompas op mijn telefoon ook bruikbaar was. Nou dat werkt ook prima.
Nu nog even kijken of mijn direct bestelde demagnetiseer apparaat gaat werken.
Ik ging stuk van het lachen omdat ik ook meteen dacht aan een kompas via de GPS. Maar… nu lees ik dit over de iPhone.
They primarily use a magnetometer chip to sense the the earth’s field relative to the device. The chip senses the field in three directions, and from that can figure where the magnetic field pointing north is. It can also detect direction of movement with accelerometers and GPS.
The compass will only work if the iPhone is switched on. If the iPhone battery is low you will still be able to use the compass until the battery is completed drained of power (when it turns it’s self off). After that you will need to recharge the iPhone to be able to use the compass again.
Dus… heb je toevallig een iPhone? Dan zit daar daadwerkelijk een magnetisch kompasje in.
In jouw telefoon zit geen magnetisch kompas. Het is wat @Temporis al zei.
Ook niet in je gedownloade app. Je kan, vooralsnog, geen metalen voorwerpen downloaden van de playstore.
Ga even langs een horlogemaker, die kan vrij snel bepalen waarom jouw horloge ineens een stuk sneller loopt.
Ik denk inderdaad dat de horlogemaker een beter idee is hahahaha.
Omdat ik nu toch nieuwsgierig was even CPU-Z gedownload en mijn telefoon blijkt wel een magnetosensor te hebben. Zal inderdaad toch niet een juiste tool zijn.
Toch bedankt voor het lachen en wat mij betreft kan het topic dicht
Ik zie nu dat een Xperia Z2 ook een magnetometer heeft die via een service menu te calibreren valt als je google maps kompasrichting niet fatsoenlijk werkt. Ook mijn Z5 Compact heeft zo’n ding. Goh.
Zit in veel meer telefoons dan in de iPhone, o.a. in de Samsung Galaxy lijn (in ieder geval vanaf de S2). Die sensoren kosten ook drie keer niks tegenwoordig.
Wat mij dan weer mateloos stoort (maar dat heeft niets met magnetisme te maken) is dat steeds minder telefoons tegenwoordig een ingebouwde IR blaster hebben. En dat terwijl die, met het juiste appje, zo handig is!
Of de hoofdtelefoon-plug weglaten, ook zo’n dingetje (zijn Apple en Google mee begonnen helaas).