hallo, ik zit met mischien een rare vraag maar ik onderhoud MRI scanners in ziekenhuizen die op een sterk magnetisch veld staan tot 3 tesla daardoor moet ik tijdens het onderhoud men horloge achterlaten in de computerroom en ben ik er al eentje verloren
weet iemand of er een horloge bestaat die resistant is aan dit hoog magnetisch veld van 3 tesla?
Toevallig las ik eergisteren een post op het WUS-forum van iemand die ook
met MRI-scanners werkte. Het enige horloge wat het volgens hem gewoon bleef
doen was zijn Casio G-Shock. Alle overige horloges delfden daar het onderspit.
Dit is overigens die IWC waar Bidle naar verwees, wel een erg mooi horloge.
ik vraag me af of er geen 100% titanium, goud of
aluminium horloge bestaat
aangezien deze materialen een zeer kleine
magnetische reactie veroorzaken ja je hoort het
goed aluminium is zelfs licht magnetisch bij deze
waarden
Die zijn er wel, maar je zag mijn verbaasde smiley. De waarde die ik je gaf is van een mechanisch horloge welke bekend staat als het horloge wat het beste tegen magnetische velden kan.
4800 A/m are equal to 6 mT (milliTesla) = 0,006
tesla
dus 500000 A/m = ong 0,6 tesla dus kom ik nog
veel te kort aangezien ik blootgesteld word aan 3
tesla
Helaas is de ref. 3508 al uit produktie omdat de produktie van de balansveer lastig was. Maar het kaliber is wel getest bij 3,9 mln A/m (ong 4,7 tesla). Dat zou dus genoeg moeten zijn Op de tweedehands markt duiken ze met enige regelmaat op.
ik vraag me af of er geen 100% titanium, goud of
aluminium horloge bestaat
aangezien deze materialen een zeer kleine
magnetische reactie veroorzaken ja je hoort het
goed aluminium is zelfs licht magnetisch bij deze
waarden
Het lastige is dat bepaalde onderdelen van het horloge amagnetisch moeten zijn. Voor zover ik weet is de balansveer het meest gevoelige onderdeel. Het blijkt ook lastig te zijn een balansveer te maken die en amagnetisch en ongevoelig is voor temperatuurschommelingen. Als door temperatuurschommelingen de veer korter of langer wordt veroorzaakt dat onnauwkeurig lopen. Zie ook de eerder geposte artikelen op internet.
ik heb het juist eens gelezen en hij beweert da alle G-shocks bestand zouden zijn tegen de magnetische kracht bedankt voor de link trouwens maar waarom lees ik dan dat die nieuwe G-shocks G100-2 bestand zijn tegen magnetisme stralingen en dan nog slechts voor 4800 A/m
…dan zijn die antimagnetic-specs van die Rolex gewoon totaal flut.
Dit kleine magneetje zou dat horloge al ‘om zeep’ brengen.
@sorcees:
Al was hij gratis, die IWC trekt toch geen 3Tesla. (hoe mooi hij ook is)
@Oldie:
Geen flauw idee. Wat ik wel weet is dat G-Shocks over het algemeen in de
praktijk tegen misbruik kunnen waar geen ander horloge tegen opgewassen is.