Magnetron en magnetisme EDIT: FILMPJE

Ik had het al eens gelezen dat een magnetron een aandig magnetisch veld heeft. Net even gechecked met een kompas. Mijn magnetron in werking heeft aan de buitenzijde geen noemenswaardig magnetisch veld. Echter, in de magnetron is een sterk magnetisch veld. Omdat hij vanzelfsprekend uitschakelt zodra de deur open gaat had ik daar even niet op gerekend. (Sterk veld: de kompasnaald draait 180 graden in de magnetron, dat doet de naald niet bij mijn luidsprekers)

Dit is vermoedelijk de oorzaak van een aantal gemagnetiseerde horloges van me. Mijn routine is met rechts de deur openen en daarna met mijn linker (horloge-) hand bord/schaal/glas uitnemen. De pols komt dan volledig in het magnetisch veld.

Gelukkig heb ik zo’n demagnetiseer apparaat.

4 likes

Interessant en goed om te weten.

Begrijp ik het goed…alleen bij ingeschakelde toestand vd magnetron is het magnetisch veld aanwezig? Kortom, wanneer ik bijvoorbeeld tussentijds de deur open om het gerecht te checken…is er dan wel of niet een magnetisch veld aanwezig?

Ps Damasko horloges (lees : het uurwerk) hebben in principe geen last van een magnetisch veld (tenzij een extreem sterk veld) vanwege de speciale Anti-Magnetic kooi-constructie. En indien het horloge gemagnetiseerd raakt, dan zou het horloge vanzelf weer demagnetiseren wanneer het horloge om de pols wordt gedragen. Enfin…zo heb ik het begrepen. Heb er net vanmiddag een heel stuk over zitten lezen op Watchuseek… :slight_smile:

http://forums.watchuseek.com/f810/question-re-case-magnetization-3886266.html

Als je iets uit je magnetron haalt, bv je eten of je kompas of je horloge of zo, dan staat hij natuurlijk uit. Anders gaat je hand héél erg pijn doen :scream_cat:

Onze Damasko kalibers zijn beschermd, maar het staal van de behuizing kan overigens wel gemagnetiseerd raken, en kan daarmee een ander horloge in je kist (een beetje) magnetiseren. Omdat het martensitisch staal is is het zelfs heel snel gemagnetiseerd.

Dat laatste klopt inderdaad…dat kwam ook aan bod in het topic op WUS.

Ja ik lees nu net die draad.

magnetron nemen met een naar links draaiende deur :confused:

Nooit bij stilgestaan, heb al 25 jaar (dezelfde) magnetron, maar doe met de “horlogehand” de deur open en pak met rechts…

Tijdje terug hier ook een horloge flink van slag, met demagnetiseren weer opgelost. Ik had geen idee waar ik het had opgelopen, maar dit zou de oorzaak kunnen zijn!
Volgens mij overigens hetzelfde verhaal met de meeste speakers; ook magnetisch wanneer ze uitgeschakeld zijn.

De mijne scharniert aan de onderzijde (als een buffetkast-klep), dus ik hoef alleen mijn routine aan te passen. Ook nog lastig, deed het net toch nog verkeerd, op de automatische piloot.

1 like

Denk dan ook aan de ijskastdeur (wie zegt er nog meer geen “koelkast” :smiley: ), die magneetrand is ook vrij sterk. Als je de deur met je pols pleegt open te houden/duwen ben je ook in de gevarenzone. Zelf geen last van omdat de deur naar rechts scharniert.

2 likes

Een ijskast is een vriezer, dus als hij onder 0 kan dan kun je het lekker een ijskastdeur noemen…

De meeste mensen hebben echter een koelkast in de keuken, daar hebben ze (om het logisch te houden) een koelkastdeur op gemonteerd. Anders is het zo verwarrend

2 likes

Dit is niet juist, al poogt de term koelkast het woord ijskast al decennia te verdringen.

Het genootschap “Onze Taal” zegt o.a. hierover:

Beide woorden zijn correct, en het ene is niet beter dan het andere. Hooguit is koelkast gebruikelijker dan ijskast, behalve in de uitdrukking iets in de ijskast zetten.

Een koelkast koelt etenswaren; er zit geen ijs in. In de voorloper van de koelkast, de ijskast, was dat wel het geval: dat was een goed afgesloten kast die koel werd gehouden door middel van ijsbroden (grote stukken ijs). De voor deze kast gebruikte benaming ijskast is overgegaan op de met elektriciteit gekoelde koelkast. (…)

Een ijskast is geen vriezer :innocent:

Tja… hier gaat t dus mis… ik was er nog niet toen we spraken over de voorloper van de koelkast…

In het heden hebben we 2 apparaten… een die vriest en een die koelt. Of een combinatie van beiden natuurlijk…

Dus conform heden en toekomst denk ik dat ijskast inderdaad te verwarrend is, dus vandaar gebruikt met koelkast en vriezer. Om het simpel te houden

Vwb dat spreekwoord mag je dat zeker in de ijskast zetten. Je wil het immers stilzetten. Dat lukt pas diep onder nul… niet met een koelkast

Maar even on topic… zou dit voor alle magnetrons gelden?

Nee enkel met ingebouwde koel/vries combinatie.

1 like

Gelukkig! Die heb ik niet… :sweat_smile: Kan ik met een gerust hart mijn klokkie in de magnetron leggen

1 like

Ga maar gauw even meten. Een serieuze horlogeliefhebber heeft toch een magnetismedetectieapparaat in huis liggen? (lees: een kompas van de action van 1 of 2 euro). :nerd:

Er zijn ook voorbeelden dat de magnetron de WiFi wegdrukt.
Formeel mag een magnetron geen lekkage vertonen. Maar na jaren gebruik en vervuiling van de rand is de werkelijkheid soms weerbarstig.

1 like

Grappig. Vroeger in mijn kleine woning, computer bij de tussenmuur, aan de andere kant de magnetron. Als buurvrouw de magnetron aan zette deed mijn crt beeldscherm raar (trillen) en begon de verbinding van de draadloze muis te haperen.

Kijk dit noem ik nog eens nuttige info Robbert! Zo te zien heb ik tot nu toe mazzel gehad. Heb gelukkig nog geen horloge dat gemagnetiseerd is geraakt, ondanks het feit dat ik regelmatig mijn klauw in de magnetron stop. Zal er in de toekomst iig beter op letten. :innocent:

1 like

Wat is het gevolg voor het horloge als het magnetisch is geworden?