MagSafe hoesjes

Misschien al topic van maar kan ik niet zo snel vinden. Wie heeft problemen met MagSafe hoesjes icm automatische horloges ondervonden? Ik twijfel beetje over om mijn omega SMPC aan dergelijke magneten te gaan blootstellen.

Zolang je niet je horloge direct naast je mobiel in je broekzak propt is er niet zoveel aan de hand. Magnetische krachten nemen verbijsterend snel af met afstand. Zo snel dat ik niet eens meer herinner hoe snel. Maar als je wil kan ik het opzoeken.

3 likes

Hoe oud is de SMPC?

Oud, stalen caseback waarschijnlijk interne cover tegen magnetische VELDEN
Oud, glazen cashback, wellicht wat invloed op het uurwerk door magnetisme (weet ik niet zeker)
Nieuw, geen probleem, relevante onderdelen kunnen tegen magnetisme (silicon hairspring, etc)

Het is een beetje klok en klepel verhaal, maar geeft je in ieder geval een beetje richting :wink:

1 like

2019 model

Niet om te muggenziften, maar dat bestaat niet. Magnetisme werkt in velden.

3 likes

Mug

2019? Nou, volgens mij zit het dan wel snor!

Wat is de A/m rating van je horloge?

Edit:

Jesus man, die kunnen 15000 Gauss weerstaan volgens de fabrikant.

:rofl::rofl::rofl:

Hou je hem ook droog en stofvrij?

2 likes

Ik heb er nooit problemen mee gehad en let er ook geen seconde op.

Lijkt me dat het allemaal niet zo spannend is

Niet om reeds geziftte muggen nogmaals te ziften. Maar er is maar 1 magnetisch veld. En alle horloges zijn er in ondergedompeld. Op sommige plekken is het alleen sterker of zwakker.

:wink:

Meer on topic:

Alle SM’s na 2011 hebben de silicon hairspring (cal 8500 and up). Wat ze minder of ongevoelig maakt voor magnetisme.

Modellen die van voor 2011 zijn, maar na 2011 service hebben gekregen kunnen ook een silicon hairspring tijdens de service hebben gekregen. Vond ik even snel online. Er staan geen super betrouwbare bronnen bij voor dat laatste punt. Maar het klinkt valid.

Ondanks dat sommige horloges er dus goed tegen kunnen, maar veel ook niet (vintage!), is het denk ik sowieso goed om magneten een beetje uit de buurt te houden als vuistregel.

2 likes

Interessant stukje over demagnetisering alhier: https://www.supermagnete.nl/Toepassingen-van-magneten/Demagnetisering-van-een-mechanisch-horloge

Met leuke plaatjes om zelf thuis na te doen! :stuck_out_tongue:

Geen enkel probleem hier. Ik gebruik de MagSafe magneet dan ook niet om m’n horloge achter op m’n iPhone te planken.

Met andere woorden, moet prima kunnen!

1 like

Beste Janus! Volgens mij hebben we je mooi ff geholpen met je zorg… en wat me ook duidelijk is geworden dat mensen die zeggen dat ze wel (of juist niet) willen muggenziften er ook helemaal geen verstand van hebben… net zo als ik. Want een kort rondje op Google heeft mij geleerd dat alle magneten een veld hebben en dat er zo iets is als elektromagnetische straling. Mug out. Mic drop.

1 like

+1

Al vanaf het begin van MagSafe deze telefoonhoesjes gebruikt en ook de wallet, maar nog nooit problemen gehad met enig automatisch/mechanisch horloge…

1 like

Bedankt allen :grinning:

1 like

Ik heb in een half jaar tijd mijn SPB143 drie maal laten demagnetiseren. Ik verdenk mijn MagSafe hoesje, dus heb nu wat anders aangeschaft. Tot nu toe blijft het bij een verdenking :stuck_out_tongue_winking_eye:

Nu snap waarom mijn horloge in eens achterstevoren loopt sinds ik een iPhone 13 heb :sunglasses::hugs: