Mainspring verpakkingsvraag

Voor mijn uurwerken kan ik opzoeken wat voor mainspring nodig is. In de technische boeken staat dan bijv. voor Gruen cal. 153: 1.3 … .10 1/2 … 250. Oftewel hoogte van de veer is 1,3mm, dikte 0,105mm en lengte 250mm. Soms staat er ook nog een veerton diameter bij (8.5 in dit geval). Bij cousins kom ik dan een heel eind.

Enige tijd geleden heb ik wat horlogemaker spullen gekregen uit de jaren 70. Daar zaten ook veren bij. Maar daar staan dan toch weer andere getallen op.

Bijvoorbeeld 1.30x10 - 0,11 / 130 N 34. Het eerste deel staat denk ik voor hoogte veer x diameter veerton - dikte veer. Maar dat tweede deel snap ik niet. Een lengte van 130 lijkt mij onlogisch. En wat betekenen dan die letters. Iemand enig idee? :sweat_smile:

Nog leuker is deze:
afbeelding
Met de opmerking “ best bijkomende maat”. :face_with_raised_eyebrow:

Hiervoor zijn boeken waarin de informatie terug te vinden is per merk


Van Precision heb ik hem niet.

Als er nog blauwe veren bij zitten dan is dat waarschijnlijk oud ijzer. Deze hebben geen kracht meer

2 likes

Feest. Geen uniforme code dus. :slightly_frowning_face:

Deze Resorts Precision zijn niet blauw. Maar ik heb wel originele gruen mainsprings uit de jaren 30. Kun je op een timegrapher zien dat een veer minder kracht heeft? Hoe merk je het?

Een goede veer heeft een S-vorm als hij uit de ring is. Een slechte heeft een spiraalvorm

5 likes

Maar oorspronkelijk hadden blauwe veren toch sowieso geen S vorm?

Dank! Daar worden mijn veren ineens een stuk bruikbaarder van. :slightly_smiling_face:

Dan zou deze oude veer dus nog ok zijn qua vorm (behalve dat ie niet vlak meer is :face_with_hand_over_mouth:).
afbeelding

1 like

Ik spiek mee. Over veren heb ik nog veel te leren.

2 likes

Een van de dingen die mij onlangs te binnen schoten was een opmerking die mijn pa maakte, makkelijk 30 jaar geleden (en die bleef plakken, in tegenstelling tot veel nuttiger zaken. Maar zo werkt mijn brein nu eenmaal).

Pa was constructie-ingenieur. Beton, lastverdeling, draagvlakken, afglijvlakken. Een krak in zijn vak. Bij het bouwen van een hok voor brandhout met afdakje had ik de balken eerder instinctief ‘rechtop’ gezet, eerder dan plat. Pa knikte goedkeurend.

“De draagkracht en flex weerstand van een balk is evenredig met de breedte van de doorsnede, maal het kwadraat van de hoogte. Verdubbel de hoogte en die balk is 4x sterker.”

Nu… een veer is ook maar een balk. Een opgerolde, ok. Maar fysica is fysica, dus… Dan zou een veer met breedte 1.5mm, vergeleken met een van 1mm, 50% meer weerstand bieden en dus kracht hebben.

Maar een met dikte van 0.15mm, vergeleken met een van 0.1mm, zou dan 2.25 keer meer weerstand bieden tegen buiging en dus ook 2.25x meer kracht hebben. Klinkt dat aannemelijk? :slightly_smiling_face:

3 likes

Damn, als die KO zijn dan heb ik niet veel OK veren zitten in mijn oplappertjes… hoog tijd om nog wat oude voorraden op te kopen (en ze worden zeldzaam) :confounded:

1 like

Ik snap zeer goed dat voor een optimale restauratie zo een dergelijke veer zou vervangen.

Ben ik dan een complete bruut dat ik bij mijn hobby projecten het prima vind dat een veer wat minder elastisch is. Zolang het uurwerk maar meer dan 24 uur correct de tijd houdt.

Heb het dan natuurlijk over de grabbelton divisie en alleen horloges die ik meermaals zonder problemen heb gedragen gaan de deur uit.

1 like

Ok, duidelijk verschil tussen de veren. Dan heb ik denk ik niet eerder een goede blauwe veer gezien. :rofl:

Vraag is wel hoeveel elasticiteit er dan weg is en wat het effect is. Neem aan dat de balans amplitude dan minder wordt. En misschien dat het uurwerk ook minder uren werkt? Zou ik dan zelf nog wel ok vinden zolang het geen schade geeft. Draag ook vaak horloges die het uberhaupt niet meer doen. Genoeg projectjes voor de toekomst. :sweat_smile:

Heb net iets gelezen dat een veer die qua hoogte verdubbeld is, dan ook de dubbele kracht heeft. Maar als je de dikte verdubbelt, dan zou het x^3 zijn. Dus stel een veer heeft een kracht van 2, dan zou bij dubbele hoogte de kracht 4 zijn (zal niet in de veerton passen…) en bij dubbele dikte dus kracht 8. Dus belangrijkste is om de dikte gelijk te houden.

1 like

Ok, zal deze ko veer dan niet terug stoppen. :sweat_smile:
Hij was ook al niet vlak meer en dat leek me ook al niet wenselijk en lastig op te lossen.

Ben benieuwd. Nog niet eerder een veer vervangen, maar zal nu altijd een NOS blauwe veer eerst uit zn verpakking halen.

En mocht je nou zelf de juiste mainspring uit willen rekenen, dan kun je hier los gaan :sweat_smile:
https://www.vintagewatchstraps.com/mainsprings.php

1 like