Majetek Vojenské Spravy

Oftewel: een horloge voor de Tsjechische luchtmacht

Na een Te Koop Gevraagd advertentie kreeg ik via TZ-Uk een reactie.

De man had hem in november bij Gisbert A. Joseph gekocht (en die is echt niet goedkoop)
Hij is in mint staat. Zelfs het originele koperdraadje wat zorgt voor bescherming van de balans zit er nog aan.
Het uurwerk is ook helemaal uit elkaar geweest en opnieuw opgebouwd. De kast is ook werkelijk perfect.

Best groot voor een klok uit de ‘40 jaren. 38*50mm
Hier wat fotos van de verkoper, ik hoop hem volgende week al in huis te hebben. Dan volgen wat eigen foto’

Ik denk dat ik hier iig heel erg blij mee gaan zijn…

Errug Furraai dus!

Arjay

Tom gefeliciteerd, ziet er mooi uit. Ben benieuwd naar jou foto’s tegen de tijd dat 'ie er is.

Mooi klokje, Tom. (tu)

Een echte Miltary issue met historie.

Een schitterend horloge!

Ik zie ze ook nog regelmatig op ebay voorbij komen. Ik hoop er ooit ook een aan te schaffen. Werden dit soort modellen trouwens ook door Longines uitgebracht in de jaren '40?

Groet, Mark

Prachtige aanwinst Tom, de kastvorm is ook iets waar ik de laatset tijd meer naar kijk, je hebt een goede smaak (naar mijn mening ;))

Prachtig Tom, in deze staat helemaal.

Vandaag opgehaald op het postkantoor (een tip: pakketjes zijn er zaterdag ook gewoon op het postkantoor. Hoef je niet tot maandag na enen te wachten)
Hier zijn wat slechte foto’s, want het is moeilijk om te fotograferen.

Hij is echt mooier als dat ik had gedacht. Ziet er echt super uit en is echt groot!
Doorsnee is geen 38mm, maar 41mm incl kroon.
Ook mooie details zoals een naar beneden gebogen seconde- en minutenwijzer.
Wijzerplaat heeft een mooie patina, dus zeker geen redial. Ook de kast is echt perfect. Niet teveel weggepolijst dus alle hoeken zijn nog mooi.
De wristshot is echt heel slecht (krijg nooit een mooie wristshot omdat wanneer ik mn arm zo houd dit echt zeer doet.) Maar dan heb je iig een idee.

WOOOOOOOOOOW wat een aanwinst Tom!!! Welke merken hebben overigens verdr van dit soort modellen gemaakt, weten jullie iets?
Gr Ron

longines heeft dit soort modellen gemaakt. Iets andere kastvorm geloof ik en een kleine seconde op de 6.
Eterna heeft ook dit soort modellen gemaakt. die zagen er hetzelfde uit als de Lemania.
Op de Rikketik lag nog een Eterna maar was in slechte staat en geen echte militaire klok.

Hier mijn 2 Longines met zo’n zelfde kastvorm, de rechter is ook gemerkt met Majetek Vojenske Spravy afm. 41mmx52mm bj. 1945 , de linker is ongemerkt afm. 42mmx54mm bj. 1935

Wat een ontzettend mooie aanwinst zeg, hij ziet er zo perfect uit!
Tevens een leuk NATO schlidje op de achtergrond? :smiley:

Ik ben (mede door het forum) ook erg gecharmeerd van jaren 40 militaire horloges en hoop dan ook dat ik mijn Minerva win op e-bay :smiley: