Making of: Display CaseBack

http://www.freebits.nl/view.php?filename=1502014_01_29_00_51_22.png

Het is een beetje verwarrende info,
aan de ene kant lijkt het alsof hij een soort van
knutselaar is die in z’n schuur wat klokjes fabriceert
en aan de andere kant schijnt hij in de "mode wereld"
een goede naam te hebben, geen idee of het marketing is
maar hij heeft inmiddels een indrukwekkend assortiment

Edit : verrek het plaatje plakken lukt niet

of het zijn 2 personen met dezelfde naam of
het is een lulverhaal
vergeet het maar Een ted baker is zelfs ingeschreven
op de London Stock exchange

Arie Kabaalstra Schreef:

een omgebouwde lagerpers?.. enig idee hoeveel
kracht die dingen kunnen genereren?..

reken voor de gein maar eens uit… als je uit een
ronde plaat een schijf moet stansen… dat is
omtrek x dikte x afschuifspanning… dat gaat
aardig oplopen…

in het bedrijf waar ik als gereedschapmaker
werkte… hadden we persen staan tot 320 Ton.!..
Excenterpersen… want… met een hydraulische pers,
mag je niet zomaar stanzen… als de nippels door
het materiaal schieten… dan valt aan de perszijde
van de zuiger de druk weg… de plunjer schiet
vooruit. en de druk aan de retourzijde kan enorm
oplopen… zo enorm zelfs… dat de bouten het
begeven… en je dus moet bukken om aan de
kogelregen te ontsnappen… want dat krijg je zo
ongeveer voor je kiezen… seen it happen…

de Keuze voor RVS, of Titanium voor de
achterkantjes van horloges?.. simpel… Aluminium
geeft af… Brons geeft af, staal gaat roesten,
koper, daar krijg je groene polsen van… zilver
kan, maar is wat zacht…

Ik heb een aantal Horloges met Aluminium kast,
maar die kasten maken nauwelijks contact met je
huid , maar wel met een nato-strap als je die erop
hebt… en daar slijt zelfs een RVS achterkant van
op den duur… als er vuil tussen komt. een Alu
deksel Anodiseren… is dan niet hard genoeg…
terwijl geanodiseerd ALu toch echt wel wat kan
hebben…

maar… Alu kun je op deze manier prima vormen…
met Alu kun je zelfs nog een heel andere methode
toepassen… dat gaat met Brons en Messing ook …
“Slag-extrusie” en Matrijssmeden… 't enige wat je
doet… is een klodder heet metaal in een vorm
leggen… vorm dichtrossen… klaar… ( steek
sleutels en ringsleutels worden ook zo gemaakt )

zou ik een oude fabriek van Gedore over kunnen
nemen… dan maakte ik “Drop Forged” horloges… :slight_smile:

“En je dus moet bukken om aan de kogelregen te ontsnappen”…

Ik zie het voor me Arie. ::o :slight_smile:

Vandaag rijkhalzend uitgekeken naar de Postbode…helaas kwam ie later dan aangekondigd… dus… maar even een briefje op de deur geplakt dat ie het pakketje maar even bij de buren moest afgeven…

Maar… bij thuiskomst.

Pakketje!..

en … wat zat er in?

Mijn Conussupport!.. eindelijk!..
Je zult denken… Leuk… wat doet het?..

Welnu… mijn draaibank heeft standaard een langsslede, en een dwarsslede… daarmee maak je zuiver cilindrische vormen… je kunt in de lengte de diameter bewerken, en dwars de vlakken… met dit toestelletje…

Kun je de beitel onder een hoek zetten… en onafhankelijk van de andere assen werken, zodat je conische vormen kan maken… zoals … inderdaad een Horloge achterwand…

Morgen maar weer eens de werkplaats in…:slight_smile:

vind ik leuk en kijk uit naar resultaat!

Ik ben hardstikke a-technisch, maar vind het allemaal prachtig om te zien ontstaan en gebeuren. Leuk :~

Als ik verder ga met deze Caseback… dan neem ik uiteraard de camera weer mee de werkplaats in…

Ik ben momenteel nog aan het nadenken over hoe de caseback op te spannen… op een plaat… of in een spantang… die moet ik dan nog wel even maken… maar … ik heb eerder spantangen gemaakt… een andere optie is: een spanring… die kan ik in de klauwplaat zetten… maak ik em iets overmaats… dan druk ik die honderdste speling er wel uit… en krijg ik geen deuken in de caseback… de druk wordt dan netjes verdeeld…

Ik ben ook bezig met dingen bedenken voor de toekomst… blijkbaar is er wel meer behoefte aan Display Casebacks…

er zijn “stiften” met een Conusopname, die ik zo in de hoofdspil van de draaibank kan zetten… ik heb ook zo’n stift met spantang opname… tot 16 mm, die kan er zo in… en daar kan ik makkelijk, snel en zuiver van alles in klemmen… als het maar niet groter is dan 16 mm

als ik een “blinde stift” neem… dan kan ik daar bijvoorbeeld een schijf op maken… waar ik dan weer klemmetjes op kan zetten… of ik maak er een opname op voor grotere spantangen…

Arie Kabaalstra Schreef:

Als ik verder ga met deze Caseback… dan neem ik
uiteraard de camera weer mee de werkplaats in…

Ik ben momenteel nog aan het nadenken over hoe de
caseback op te spannen… op een plaat… of in een
spantang… die moet ik dan nog wel even maken…
maar … ik heb eerder spantangen gemaakt… een
andere optie is: een spanring… die kan ik in de
klauwplaat zetten… maak ik em iets overmaats…
dan druk ik die honderdste speling er wel uit… en
krijg ik geen deuken in de caseback… de druk
wordt dan netjes verdeeld…

Ik ben ook bezig met dingen bedenken voor de
toekomst… blijkbaar is er wel meer behoefte aan
Display Casebacks…

er zijn “stiften” met een Conusopname, die ik zo
in de hoofdspil van de draaibank kan zetten… ik
heb ook zo’n stift met spantang opname… tot 16
mm, die kan er zo in… en daar kan ik makkelijk,
snel en zuiver van alles in klemmen… als het maar
niet groter is dan 16 mm

als ik een “blinde stift” neem… dan kan ik daar
bijvoorbeeld een schijf op maken… waar ik dan
weer klemmetjes op kan zetten… of ik maak er een
opname op voor grotere spantangen…

Lijm? Ik zou me voor kunnen tellen dat je een basisplaat maakt die je in spant en de caseback met lijm op deze plaat plaatst. (schiet mijn verhaal maar onderuit als ik er geen zak van begrepen heb) In de autobranche wordt er bij uitdeuken steeds vaker lijm gebruikt om deukjes uit een auto te halen. Hier komt behoorlijk kracht op. Wanneer ze de lijmpads los willen hebben is een spuitje met speciaal hiervoor bestemd oplosmiddel in spuitbusje voldoende. Dit heeft geen invloed op het materiaal.

http://www.msh-equipment.nl/gereedschap/uitdeuken-zonder-spuiten/

Kijk!.. eentje die meedenkt… (tu)
Lijm… zal ik je een geheimpje verklappen… dat is zeker een mogelijkheid… Ik heb gisteren een verslagje gelezen van iemand op WUS die ook zelf een Case maakte… en de Chapterring met gewone superlijm op een plaat kleefde om em te draaien…

verder… zou ik schellak kunnen gebruiken… bij het zilversmeden gebruik je ook regelmatig schellak, om bijvoorbeeld een ring op een “Kitstok” te kunnen bevestigen… als je een steen in een sierraad wilt zetten. moet het sierraad wel echt vast zitten… naderhand verwarm je de schellak,of je breekt het weg met een klein beiteltje… de restanten los je op met Spiritus…

Als ik het op een freesbank zou moeten bewerken… dan kan ik het ook doen met een Vacuumplaat…

en… wat dacht je van het foefje wat ik toepaste bij de wijzers van mijn Instrument 1?.. solderen?.. nou gaat dat bij RVS niet… maar lijmen is een goede truc voor klein en dun werk… gisteren toevallig gezien bij Mythbusters. hoe sterk Superlijm is… met 7 druppeltjes hadden ze genoeg om een amerikaanse stationwagen op te hijsen… :~

In de autobranche werd ook wel een stripje gebogen, en dan gesoldeerd in een deuk… slagtrekker er op… Tik, Tik, Tik… weg deuk… beetje nalopen met een planeerhamer aan de ene kant… en een tas aan de andere kant… klaarrrr

Lijm heeft echter wel één nadeeltje… Vast is vast… dat betekent dus, dat ik op zich wel mijn Caseback op een plaat kan lijmen, maar… dan moet ik die plaat wel helemaal vlak in de 4 klauw spannen, en dan de caseback centreren…

Als ik een spanplaat maak die ik zo in de spil van de draaibank kan zetten… dan kan ik met klemmetjes de caseback los-vast vastzetten, en em dan voorzichtig naar het midden tikken… da’s zo piept…

of… ik zou een grote spantang moeten maken… 't meest eenvoudige is dan een stuk metaal in de machine zetten… en dan een “zitting” erin draaien waar de caseback in past… dan een paar gleuven erin frezen… zodat ie iets kan vervormen… caseback erin… slangklem erop… goed aandraaien… klaarrrr… it might just work… :slight_smile:

Come and think of it… ik kan natuurlijk ook een zitting draaien in de spanplaat… en daar de Caseback in lijmen… Duhh… :slight_smile:

In eerste instantie, kan ik de caseback nog op de Mandrel zetten. datmiddelste stuk gaat er toch nog uit…

Draadeind M16 in de klauw, gat van de caseback over het draadeind schuiven, corrosiering en moer erop. Vast :smiley:

Over de Mythbusters gesproken
ik kan me iets herinneren waarbij ze op een sloperij
een auto optillen met een elektromagneet
die van stroom werd voorzien m.b.v. slechts een paar
zaklantaarn batterijen.

ik heb gezien dat draaiers voor rare inspanwerkstukken een soort was gebruiken. ingieten en afkoelen. spul was tacky en het had maar weinig krimp.

misschien hotmelt lijm? krijg je wel weer los in bak met heet water…

Jeffrey… close but no cigar… ik heb wel horlogekasten op die manier opgespannen in de Freesmachine… voor het frezen van de Kroonzitting, en de lugholes… die carrosseriering paste netjes in de glaszitting… :slight_smile:

in dit geval… ga ik het op die manier niet redden…

Hotmelt heb ik ook wel. maar da’s te dik, en te flexbiebel… en die “was” die je bedoeld… da’s waarschijnlijk Schellak…

als ik een opspanplaat heb, met wat groefjes erin… dan kan ik die verhitten… schellak ertegenaan houden…, onderdeel ertegenaanzetten… en dan naar het center schuiven… maar… dan moet je ook weer even wachten met draaien… tot de schellak helemaal is afgekoeld…

in elk geval ging het niet met superlijm op de mandrel… maar… die moest toch uit de draaibank… ik heb nog een Alu opspanplaat, daar heb ik eerst een pasrand aan gedraaid, om de maat te nemen van het oude deksel… 36.15 mm… dan gaat het oude deksel er mooi strak op… die plaat, gebruik ik straks ook om te passen met het nieuwe deksel… als ik em erin kan drukken… dan is’ie goed…

en dan kan ik de achterkant bewerken… :slight_smile:

Foto’s komen straks… ik ga de werkplaats weer in…

Ben benieuwt naar het uiteindelijke resultaat en
op welk klokje de caseback mag

deze, die nu bij mijn horloge maker in de USA ligt :slight_smile:

om dit uurwerk te kunnen zien door het glas heen

Wat is eerder klaar… het Horloge?.. of de Caseback… denk dat ik ga winnen… :slight_smile:

Want…

Ik heb een Alu Spanplaat in de draaibank gezet… en daar een rand op gedraaid… om de oorspronkelijke Caseback op te passen… die past… dus hebben we een maat voor de nieuwe…

Andere spanplaat… zitting ingedraaid, waar de nieuwe Caseback strak in past…

Drupje Superglu! erachter… inderdaad… met een beetje lijm blijft ie wel zitten… hij ging er al vrij strak in… een “0” passing…

Draaien met die hap… Ik heb hier het grote gat nog niet helemaal uit gedraaid… eerst heb ik de zitting voor de klemming gedraaid, en met de andere spanplaat ( die met dat randje erop ) gepast… dat was goed… schuine kant erin “fietsen”

6½° was de goede hoek, dus het Conussupport erop, en ingesteld…

Klaar!.. deze kant dan… en nu?.. de andere kant… dus…

de Nieuwe caseback op de andere spanplaat… die in de 4klauw, de Klok erop (weet je nog?.. http://www.horlogeforum.nl/read.php?3,2127772 )

die ja… door de klemming van de Caseback had ik geen lijm nodig deze keer…
en door de bekjes van de klauwplaat om en om te verstellen kon ik de spanplaat perfect gecentreerd krijgen…
Hoe gaat dat in zijn werk?.. vrij eenvoudig… je zet de klok erop… en dan zoek je het hoogste punt op… daar zet je de klok op nul… en dan zoek je het laagste punt op… de dichtstbijzijnde bek los je een beetje… dan draai je de klauwplaat een halve slag, en dan draai je die bek een beetje aan… tot de klok halverwege tussen hoogste en laagste waarde in staat…
dus" staat ie te hoog, bekje vaster, staat ie te laag, bekje iets lossen…

en dan de Conussuport op 20°, voor de achterkant… en drrrrraaien maarrr!..

en als Finish een Sunburst geslepen…

en dit… is dan de binnekant…nog wel wat vet, en er zitten nog wat spaantjes in… maakt niet uit… de Caseback ligt “As we speak” in de reiniger… en ik ga nu eerst een hapje eten… dan kan het glaasje erin geperst worden…

Rene… hebbie em al?..

want…

Done!..

nou de binnenkant nog ff laten zien he

U vraagt… wij draaien… em om… :slight_smile:

well done!:~

Arie Kabaalstra Schreef:

https://lh3.googleusercontent.com/-WnI7yIdOrUs/Uuw
OBi9_oZI/AAAAAAAAD2g/TttYBOTD2w0/w640-h480-no/IMG_
0726.JPG

U vraagt… wij draaien… em om… :slight_smile:

ik doe het je niet na,

( omdraaien zou ik nog nét wel kunnen )

mooi wärk !