Making of: Display CaseBack

'k mag af en toe mijn bakkes open trekken… en nog wel eens roepen “Can Do!”… nou … laat het maar zien dan… zeg ik dan tegen mezelf… Dus… en ook daarom…

Vraag: Kan ik, met de momenteel beperkte middelen die mij ter beschikking staan in de vorm van een conventioneel draaibankje, een Display Caseback maken?..

Antwoord: Stay Tuned!..

Begonnen werd met: een stukje RVS regelen… gelukkig zit hier in de buurt een RVS verwerkend bedrijfje dat nog wel eens “afval” heeft… “well, one man’s Junk is another man’s Gold!”…

Dus!

een Stukje 4mm dik RVS, reststukje uit een grotere plaat geknipt ooit… 42 mm in het vierkant… mooi uitgangsmateriaal…

Dat zetten we vervolgens in de draaibank, globaal gecentreerd… in deze fase komt het echt niet op een millimeter

en dan draaien we 't vlak… er moet toch nog wel een paar tiende af… maar dat geeft niet… gezien de uiteindelijke dikte… heb ik nog wel wat “vlees”

Omdat het een Display caseback moet worden… moet er een Gat in… dat komt mooi uit… want op een gat, kan ik de Caseback in wording ook opspannen, om de buitendiameter te bewerken… door em op een Mandrel op te spannen, een spandoorn zo je wilt…

Maar… dan moet ie idealiter wel zuiver op maat zijn… ø 16.00 leek me mooi… dan heb ik op een doorn van 20 mm, 2 mm rondom aan “frictievlak” waar de caseback tegenaan steunt bij het bewerken… Primagoed… de schuifmaat verteld me wat ik wilde zien… mijn draaibankje is zuiver genoeg… en ik ben het nog niet verleerd… :slight_smile:

Met het gat op maat… wel, waarom ook niet… kan ik eigenlijk netzogoed meteen de zitting voor het kristal erin draaien… , de klok, links in beeld is afgesteld op een diepte van 0.8 mm, zijnde de dikte van het te plaatsen kristal…

Na eerst alles voorgedraaid te hebben, met een nieuwe, en vooral vlijmscherpe beitel de zitting nagedraaid… nu dus in één beweging van 0 naar 0.8 mm gedraaid op de goede diameter… en daarna de "bodem"vlakgetrokken… dus, nagedraaid tot het gat…

en dan is de achterkant eigenlijk tot zo ver wel zo’n beetje klaar… dat wil zeggen… er moet nog wel een schuin kantje aan… maar dat doen we op een later tijdstip… en daar heb ik 2 redenen voor… de eerste en belangrijkste… ik heb nog geen Conussupport op mijn draaibank… de tweede… als alles nog recht en haaks is… is het makkelijker meten… :slight_smile:

Dus… door met het verhaal… de Mandrel/opspandoorn… een stukje ø20 mm in de draaibank… en die naar ø16.01 mm afgedraaid…

met het Center, en wat kunstof schijven… de RVS Caseback op de doorn geperst… en voor de zekerheid de boel zo laten staan voor de volgende stap…

Het rond draaien van de plaat… zeker zolang ie nog niet in de buurt van rond komt… trekt ie behoorlijk aan je draaibank… stotende belasting is niet optimaal… dus… rustigaan is hier het devies…

Maar… tegen de tijd dat we bijna rond zijn… kan het gas erop… de diameter is kleiner… en dus is het verspanende koppel ook lager… iets hoger toerental… drupje Olie erbij… en schoonpoetsen…

tot ie op maat is…

en dan draaien we de voorkant ook vlak… tot ie op dikte is

en de achterkant ziet er ook goed uit zo… dus… kan ie van de machine af… nu moet ie namelijk weer op de omtrek gespannen worden om em verder te bewerken…

Maar… tot dusver… hebben we dit… de diameter is goed… de dikte is goed… de diepte en diameter van de glaszitting zijn goed… dus… Saffiertje 0.8 bestellen, met Ring… en een Conussuport verzinnen voor de draaibank, zodat ik de schuine kanten aan binnen en buitenzijde kan draaien…

Leuk gedaan! wel even je nagels knippen :wink:

Waarom maar een 16mm gat? Zo heb je meer het idee van een kijkdoos ipv een zichtbodem. Vergeef me m’n kritiek hoor :wink:

Henkjan… nou je het zegt… vooral mijn rechterduimnagel is nogal aan de lange kant… maakt niet uit… ik haal er wel een stukkie af straks…

Jeffry, dat 16 mm gat is tijdelijk… 't is een mooie maat om em op een doorn op te spannen… zoals je in bovenstaande foto’s hebt kunnen zien…

later gaat ie ofwel in een spantang, die em aan de buitenkant klemt, of op een spanplaat… , en dan kan ik de binnenkant uit gaan draaien… 1.6 mm diep, tot een bepaalde diameter… en daarvandaan schuin oplopend naar de binnenkant van de rand waarmee het deksel op het horloge vast komt te zitten… , als dat gebeurt is, dan draai ik het gat uit naar ø27.5 mm, draai em om, en als laatste… de schuine kant aan de achterkant…

Stond niet in het verhaal, maar had al wel zo’n vermoeden :wink:

Ik vertel ook niet alles… :slight_smile:

Leuk! Jaren lid geweest van stoomclub Holland, uiteindelijk mijn draaibank (Myford) en freesbank (HBM) de deur uitgedaan. Was het hiet makkelijker geweest om na het vlakken die schuine kanten te maken?

Myford?.. Hoor er veel goede dingen over… zelf nog nooit mee gewerkt… 't liefst zou ik een schaublin of een Hembrug neerzetten… of… een Lorch… of een Boley… Maar… voorlopig redt ik me uitstekend met mijn HBM C1 Draaibankje… omdat ik em ook eigenhandig even beetgepakt heb… te beginnen met het vervangen van de Hoofdlagers van de spindel, en het rechtzetten van de spindel ten opzichte van het bed… daarna het rechtzetten, en uitlijnen van de losse kop… da’s toch wel het minimale wat je eraan moet doen…

Meteen na het vlakken de schuine kant maken… dat zou aan de binnenkant handig geweest zijn… Maar… ik heb nog geen Conussuport… dus zou ik een beitel met een hoek moeten gebruiken… maar dat geeft weer een bak extra problemen en uitdagingen… Nee… er moet gewoon een Conussuportje komen… die dingen kosten ook de wereld niet…

Nu de achterzijde nog vlak is… kan ik de Caseback vlak tegen een opspanplaat… of Vlak in een spantang opspannen… dan ligt ie zeker weten vlak en centrisch… dan kun je die binnenkant makkelijk bewerken, en belangrijker … ook zuiver bewerken… als dat dan klaar is… dan kun je em omdraaien… en op de rand opspannen… die ligt dan ook vlak in de spantang… of op de spanplaat… , dan kan ik em of in een spantang, of door het gat in het midden met een bout en vlakke ring op een spanplaat zetten… en hoef ik er alleen nog maar een schuin kantje aan te fietsen… :slight_smile:

Klasse (tu) Altijd al in sommige klokjes een display caseback gewild. Dit biedt hoop :smiley:

Als er vraag naar is… ga ik binnenkort wel even informeren bij RVS verwerkende bedrijven met een Laser… dan laat ik gewoon Ringen snijden, met een gat van ø20 ofzo… dan maak ik een mooiere mandrel die ik zo in de hoofdspindel van de draaibank kan zetten…

In de loop van dit jaar hoop ik mijn draaibank om te kunnen bouwen naar CNC… dan kan ik makkelijker al die leuke dingetjes draaien… :slight_smile: en onderwijl andere dingetjes frezen… :slight_smile:

Mooie fotoreportage!
Ben benieuwt naar het uiteindelijke resultaat en op welk klokje de caseback mag
pronken.
Groet Kontiki.

vakman!

Nog niet te hard juichen… hij’s nog niet klaar… :slight_smile:

Ik heb een Conussupport voor de draaibank besteld… Ik hoop em deze week nog binnen te krijgen… Glas verwacht ik overmorgen op de deurmat… :slight_smile:

In de tussentijd bezig met een ESA 9154 die helaas een mankementje vertoont… maar ook daar kom ik wel uit…

en dan moet ik nog een werkbank bouwen… wéér een verkocht… 't lijkt verdikke wel of ik een bedrijf heb… :slight_smile:

ohja… da’s waar ook… ik was doende iets op pootjes te zetten… :slight_smile:

Als deze Caseback lukt… well… dan kan ik op mijn eigen “JHB Instrument 1, en verdere modellen ook zo de Casebacks maken… al dan niet met een glas”

Nou ben ik misschien niet zo handig. Maar is het niet makkelijker om een matrijs te maken en de dekseltjes in hun vorm te buigen/persen ipv met een draaibank af te draaien? Dat scheelt je A: een hoop werk en B: je kunt het materiaal dunner houden wat op den duur natuurlijk weer scheelt in de kosten.

Misschien niet zo handig… maar je hebt wel goede ideeën… het is inderdaad mogelijk, en dan vrij makkelijk om een Matrijs te maken, om die deksels te persen… sterker nog… het maken van die matrijzen… dat is mijn vak!..

't enige nadeel is… ik heb er een Excenterpers met een capaciteit van 50 Ton voor nodig… en die passen echt niet in mijn schuurtje…

Echter… is er wel een tussenvorm… namelijk Forceren… of vloeidraaien… nou zal dat laatste in RVS wel lastig zijn… maar Forceren is zeker wel een mogelijkheid… 't enige wat ik dan moet hebben is een oude, DEGELIJKE draaibank… en wat kleine stukjes gereedschapstaal om de Forceerdoorn te maken, en daar de achterkantjes op Forceren…

beide opties vragen echter wel een behoorlijke investering…

Als ik dan toch geld uit moet geven… dan trek ik liever nog een laten we’t ruim nemen… €2500,- uit om ook de draaibank te voorzien van een CNC besturing… dan kan ik namelijk uit RVS gewoon vierkantjes laten knippen… , die zet ik dan in de draaibank… laadt het goede programma, en druk op de grote groene knop… dan wordt één kant van het deksel in één keer bewerkt… , waarna ik alleen maar achter mekaar “halve deksels” in de machine moet zetten… heb ik een batch klaar… dan gaat er een andere klem in… en gaan de deksels één voor één terug in de machine… om de andere kant te bewerken…

na een dag heb je dan voor een complete serie van … laten we zeggen 25 Horloges… de deksels…

avondje “Glaasjes persen”… en de volgende dag… Kasten voordraaien.

Als ik mijn Draaibank CNC maak… dan kan ie van alles doen… met een pers, kan ik alleen perswerk doen… met een zware oude draaibank om te forceren… kan ik alleen maar forceren… met een CNC draaibankje ben ik flexibeler.

Ohja…

[video]http://www.youtube.com/watch?v=FHvtieU4-7Y[/video]

Dit is Forceren… vrij eenvoudige techniek… kan ook CNC…

O ja, dan wordt het een ander verhaal… Ik wist niet dat er 50 ton voor nodig was om een plaatje RVS in de uiteindelijke vorm te persen. Ik dacht ff onder de omgebouwde lagerpers en klaar :+

Geldt dat ook voor aluminium deksels,
eigenlijk geen idee verder waarom men geen alu
i.p.v. rvs gebruikt voor die achterkantjes,
wordt misschien lelijk of oncomfortabel ?

een omgebouwde lagerpers?.. enig idee hoeveel kracht die dingen kunnen genereren?..

reken voor de gein maar eens uit… als je uit een ronde plaat een schijf moet stansen… dat is omtrek x dikte x afschuifspanning… dat gaat aardig oplopen…

in het bedrijf waar ik als gereedschapmaker werkte… hadden we persen staan tot 320 Ton.!.. Excenterpersen… want… met een hydraulische pers, mag je niet zomaar stanzen… als de nippels door het materiaal schieten… dan valt aan de perszijde van de zuiger de druk weg… de plunjer schiet vooruit. en de druk aan de retourzijde kan enorm oplopen… zo enorm zelfs… dat de bouten het begeven… en je dus moet bukken om aan de kogelregen te ontsnappen… want dat krijg je zo ongeveer voor je kiezen… seen it happen…

de Keuze voor RVS, of Titanium voor de achterkantjes van horloges?.. simpel… Aluminium geeft af… Brons geeft af, staal gaat roesten, koper, daar krijg je groene polsen van… zilver kan, maar is wat zacht…

Ik heb een aantal Horloges met Aluminium kast, maar die kasten maken nauwelijks contact met je huid , maar wel met een nato-strap als je die erop hebt… en daar slijt zelfs een RVS achterkant van op den duur… als er vuil tussen komt. een Alu deksel Anodiseren… is dan niet hard genoeg… terwijl geanodiseerd ALu toch echt wel wat kan hebben…

maar… Alu kun je op deze manier prima vormen… met Alu kun je zelfs nog een heel andere methode toepassen… dat gaat met Brons en Messing ook … “Slag-extrusie” en Matrijssmeden… 't enige wat je doet… is een klodder heet metaal in een vorm leggen… vorm dichtrossen… klaar… ( steek sleutels en ringsleutels worden ook zo gemaakt )

zou ik een oude fabriek van Gedore over kunnen nemen… dan maakte ik “Drop Forged” horloges… :slight_smile:

Ik las laatst iets m.b.t. een Engelse horlogemaker
met de naam ??? Baker ( voornaam is me ontschoten )
eigenlijk uit Wales die maakte kasten die hij daarna
bekleedde met carbon,
waren best leuke modelletjes bij,
hij verkocht ze via een postorderbedrijf

'k zal nog ff zoeken morgen …
hij had een website met 4 modellen, maar hij verkocht
geloof ik meer dan 12 modellen via postorder
beetje vreemde toestand dus.

Bekleden met carbon?.. da’s als siliconen borsten… het lijkt heel wat, maar het is niet echt.
Dan doen ze het bij audemars piguet nog beter… daar persen ze kasten van carbon in een matrijs