Manganese Titanium Lithium rechargeable battery in ECO-drive: vervangbaar?

DIt vroeg ik me af.
Een uurwerkmaker vertelde me dat men in geval van panne, deze batterij kan vervangen door een gewone batterij.
Daar Japanse horlogefabrikanten nagenoeg niet in wisselstukken voorzien.

Maar na effe gegoogeld te hebben vond ik dat de batterijen in de CITIZEN ECO DRIVE meestal Panasonic batterijen zijn; deze moeten imho toch te verkrijgen zijn ?

Zijn hier mensen of prof. horlogemakers ( dat zijn ook mensen :smiley: ) die hier reeds ervaring mee hebben ?

Ik heb een hele mooie CITIZEN ECO DRIVE gespot, maar hij is al minstens 5 tot 7 jaar oud; ik ben een beetje bang dat als de herlaadbare batterij het ooit begeeft, dat ik er dan een “gewone” moet insteken en dan is het voordeel van eco-drive natuurlijk ook weg.

Ik heb er eentje die nu bijna 10 jaar oud is en gangreserve is nog stteds als vanouds.
Maar een nieuwe eco-drive batterij zijn bij citizen voorhanden.

OK, bedankt Tom.
Is er verschil in gangreserve tussen de verschillende Eco-drives ? of is een eco-drive-een-eco-drive
 ?
En wat bedraagt die gangreserve dan ?

Het horloge dat ik op oog heb wordt al lang niet meer gemaakt; hier heb ik er een foto van gevonden; het is de eerste foto:
http://www.seiko5ers.com/BJ9031-58L.htm

Marc, het vervangen door een gewone battterij gebeurt wanneer er geen originele cellen worden geleverd, zo heb ik dit al meegemaakt met een eco-drive van de jaren ’ 80. Ook wanneer de wijzerplaat die de zonnecellen bevat, stuk gaat, moet men ook wel op een gewone bat overschakelen, bij uitputting.

Aan de wijzerplaat zelf had ik nog niet gedacht

Goed dat je het zegt.
Tja, die zullen ze bij Panasonic niet leveren.
Bedankt voor de info !

Nu we het toch over Eco-Drives hebben :
Ik heb een Citizen Modena Eco-Drive. Is nu denk ik 4 jaar oud.
Al na een jaar of 2 deed de secondenwijzer het niet meer. Kan gebeuren denken we dan, horloge naar de juwelier en laten maken.


Nu is het volgens mij de bedoeling met zo’n eco-drive, dat hij na een tijdje in de schaduw, stopt met lopen. Alle wijzers stoppen, en alleen ergens in het digitale geheugen tikt nog een klein wekkertje verder. Als er weer voldoende licht is, zet het horloge zichzelf weer gelijk. Bovenstaande gebeurt alleen bij enkele weken schaduw. Bij kortere periodes van weinig licht, stopt alleen de seconde wijzer.

Tenminste, zo dacht ik dat het zou werken, want sinds ik mijn horloge terug heb van de reparatie, gaat het niet meer “doodliggen”. Ik heb het nu al zeker 6 maanden in een donker doosje, en ze loopt nog steeds.
En ik weet zeker dat toen ik ze net had, ik het beschreven gedrag een keer heb gezien, toen ik het horloge na een tijdje weer uit zijn doos haalde.
Vergis ik me ? Zie ik spoken ? Wie kan me vertellen of het beschreven gedrag inderdaad vreemd is ?

Bas

Is geen vreemde optie. Vol opgeladen doet ie het 180 dagen, tenminste bij de mijne.
Toen ik hem kocht heeft ie eventjes in het donker gelegen en hierdoor sprong de secondewijzer per 2 seconde.
Een andere citizen die ik heb stopt de secondewijzer, ook al ligt ie pas een uur.
Ligt dus per module aan, misschien hebben ze er een andere module in gezet

Dus die van jou stopt pas na 180 dagen met de tijd aangeven ?
En als er dan weer licht is, gaat alles snel draaien en op tijd weer staan ?
Ik weet vrij zeker dat de mijne al wel 180 dagen in het donker heeft gelegen, maar zolang kan het dus duren voordat hij stil gaat staan als er een volle batterij inzit ?

Verder is het bij mijn Modena trouwens zo dat de secondewijzer al na 1 minuut stopt. Is wel leuk, want dus elke keer als het horloge onder m’n blouse vandaan komt, draait de secondenwijzer als een gek weer rond naar de juiste waarde.

Bas

Er zijn ook Eco-drives die je zelf in PS ( Power-save) mode kan zetten door de kroon 1 stand uit te trekken.

Volgens mij heeft alleen Seiko een power-save functie en niet Citizen
!! Mijn Citizen E2100 stopt gewoon als hij ongeveer 6 maanden geen voldoende licht heeft gekregen (ligt in kluis). je moet hem dan eerst opladen en ook de tijd weer zelf bijstellen.

Heb ook een eco drive sky haw. Die stopt na een korte periode zonder licht de secondewijzer (bijvoorbeeld bij het dragen onder lange mouwen). Als hij weer licht krijgt “raced” de secondewijzer naar de juiste tijd.

Na langere duur zonder licht (ik heb hem een keer een week in de la gelegd) is de gangreserve nog maar ongeveer 30 procent . De uur en seconde wijzer liepen toen nog gewoon goed. Ik vermoed dat als de gangreserve bijna 0 is ook alle wijzers stoppen en alleen nog maar het elektronisch gedeelte doorloopt.

Nou moe,
Ik denk “laat ik mijn Modena weer eens omdoen”, doetieutniemeer :frowning:
Hij is zo dood als een pier.
Zelfs na een paar dagen in het licht, geen reactie (hij ligt normaal in een doos)

Ik neem mijn positieve verhalen van hierboven dus bij deze terug.

Iemand enig idee waar je herlaadbare batterijen kunt kopen ?

Bas

Ga naar een Citizen dealer die stuurt hem wel op naar de importeur, dit mag toch niet voorkomen en misschien valt het nog onder de garantie.

Na weken en weken wachten eindelijk een nieuwe batterij (of condensor oid) bemachtigd.
Doet ie het nog steeds niet meer :frowning:
Wat een ellende !!
Toch niet zo heel erg degelijk kennelijk.

Iemand een mooie (dat wel) Eco Drive (maar dan zonder Drive) kopen ?

Bas

Dan ligt het ergens anders aan
printbreuk of zoiets, en breng hem dan naar een horlogemaker die ook verstand heeft van electronische uurweken die zijn er denk ik ook wel.

Om de gangreserve discussie nog even nieuw leven in te blazen: mijn eco drive heeft zeker wel 180 dagen stil gelegen in een donker kastje, er versprongen geen wijzers en hij liep nog goed op tijd. Wel moest ik de dagen wat verder spoelen.

Misschien was die van Baseman op een maandag gemaakt
:frowning:

Baseman Schreef:

Na weken en weken wachten eindelijk een nieuwe
batterij (of condensor oid) bemachtigd.
Doet ie het nog steeds niet meer :frowning:
Wat een ellende !!
Toch niet zo heel erg degelijk kennelijk.

Iemand een mooie (dat wel) Eco Drive (maar dan
zonder Drive) kopen ?

Bas

Kost dat? :smiley:

Heb je trouwens wel een Panasonic MT920 erin gezet?

Pfff,

ik geloof iets van €17,-
Ik kan hem wel weer wegbrengen (dat zou de tweede keer dus worden) maar door de jaren heen ben ik me meer voor mechanische klokjes gaan interesseren. Ik droeg hem toch al bijna nooit meer.
Ik heb ook nog een hele mooie Kinetic. Die heeft hetzelfde probleem: te weinig wristtime om nog op spanning te blijven. Eigenlijk erg jammer wel.
En voor de investering denk ik ook niet dat het een goede actie is om de Modena te laten maken. Voordat deze eens geld waard wordt, zijn we 60 jaar verder :slight_smile:
Misschien nog eens uit elkaar nemen en dan denk ik dat ik mijn verlies maar neem :frowning:

Life Sucks :slight_smile: