Manier van zaken doen!

er is een verschil tussen winstmarge en minder kwijt zijn!

klopt bernard maar je voelt het wel allebei evenzeer in je portefeuille

Beste Rob,

Ik heb geen enkele moeite met liefhebbers, handelaars of whatever die wat willen verdienen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb totaal geen problemen met jouw handelswijze.

Ik ben het echter niet eens met de stelling van Bernard. In zijn eerste post zegt hij dat hij een probleem heeft met iemand die een horloge voor 3x de inkoopprijs probeert door te verkopen. De beste man waar hij op doelt (ik ken hem overigens geenzins) biedt het horloge maar voor 1.5 x de inkoopprijs aan. Alvorens je iemand beschuldigt moet je wel weten waar je over praat. Hij zit er dus volkomen naast. Het gaat hier om een winst van €15, waar hebben we het in godsnaam over. Neemt niet weg dat als handelaars geen gebruik mogen maken van het forum als middel, dit dan ook niet toegestaan mag worden.

Tevens heeft hij er moeite mee dat hetzelfde horloge op Ebay voor veel minder te koop is. Niet om het Ă©Ă©n of ander Rob, maar ik heb zelf inmiddels 2 Monsters op Ebay gekocht voor nog geen €90 incl. verzendkosten. Ik kan deze horloges inmiddels aankopen zonder mee te hoeven doen aan een veiling voor een bedrag in Dollars (ook incl. verzendkosten) wat lager is als jouw verkoopprijs in Euro’s. Bernard zou dit ook moeten weten. Als je alles zo strikt neemt als Bernard doet dan zou hij het ook niet met jouw praktijken eens mogen zijn. Liefhebber of niet, ook jij vaart wel bij dit forum, waar ik nogmaals geen enkel probleem mee heb. Dit laatste komt je toe en heb je zelf verdient gezien al de positieve reacties die je krijgt. Je biedt welliswaar niet direct horloges te koop aan, maar voor een newbe als ik wist ik al binnen een dag dat ik bij jou Monsters kon kopen terwijl ik daarvoor nog nooit van jou en je site gehoord had. Nogmaals totaal geen probleem mee, maar laten we nou niet kinderachtig gaan doen en iemand die probeert 15 eurootjes te verdienen meteen aan de schandpaal te nagelen. Wellicht doet hij een liefhebber er wel een groot plezier mee. Er zijn genoeg mensen die beslist niet via Ebay in het buitenland willen kopen. Zij zullen graag dit horloge met zo’n kleine en zeker niet onredelijke winstopslag willen aankopen.

Kortgezegd, Bernard meet een beetje met 2 maten.

Genoeg gezegd, ik ga naar Ebay, kijken of ik nog een mazzeltje kan scoren.

Groeten,

Ron.

Rob levert service. Dat mag iets kosten.

Rob roept op zijn site niet dat zijn collectie overcompleet is, maar komt er duidelijk voor uit dat hij wil verkopen om er ook wat beter van te worden


Niet te vergelijken met de verkoper waar jij op doelt, die op een ander forum fake als echt aanprijst en consequent spullen goedkoop inslaat en meer dan 1,5 x zo duur te koop zet.

Daarbij is dit forum voor liefhebbers:

“Hùt Nederlandstalige horlogeforum voor de echte liefhebber van horloges”

De desbetreffende verkoper heeft feitelijk enkel verkoopposts


Ik blijf erbij: ongepast, niet gewenst op deze manier.

Bernard Schreef:

Rob levert service. Dat mag iets kosten.

Rob roept op zijn site niet dat zijn collectie
overcompleet is, maar komt er duidelijk voor uit
dat hij wil verkopen om er ook wat beter van te
worden


Niet te vergelijken met de verkoper waar jij op
doelt, die op een ander forum fake als echt
aanprijst en consequent spullen goedkoop inslaat
en meer dan 1,5 x zo duur te koop zet.

Daarbij is dit forum voor liefhebbers:

“Hùt Nederlandstalige horlogeforum voor de echte
liefhebber van horloges”

De desbetreffende verkoper heeft feitelijk enkel
verkoopposts


Ik blijf erbij: ongepast, niet gewenst op deze
manier.

Wie zegt dat deze man geen service verleent???

De persoon waar ik op doel is diegene waarvan jij beweerde dat hij een Alpha te koop aanbood voor €45 terwijl hij volgens jou deze had ingekocht voor €17. Je was alleen even vergeten dat de verzendkosten nog meegerekend diende te worden. Hiermee kwan zij inkoopprijs op ca. €30. Het gaat dus helemaal niet om fake of iets dergelijks. Gewoon reĂ«le handel; inkoop €30 - verkoop €45

Wat is hier nou mis mee???
Dat handelaren geen gebruik van dit forum mogen maken is iets anders.
Maar jij had het over zijn handelswijze, iets waar ik totaal niets verkeerds in zie.

Groeten,

Ron.

Heb jij er wel eens over nagedacht wat de reden is waarom geen handelaren van dit forum gebruik mogen maken?

Het enige antwoord hierop is volgens mij dat het plaatsen van verkoopadvertenties GRATIS is en echt niet om het feit dat er handel gedreven dient te worden in “de geest van de ware vriendschap” of iets dergelijks.

Groeten,

Ron.

Het is vaker voorgekomen op dit forum dat een prijs te hoog gevonden werd omdat het op eBay of chrono24 of een andere website goedkoper was. Dat werd gewoon in de bewuste topics gemeld. Prima toch? De verkoper heeft dan ook de kans om daar weer op te reageren en eventueel te vermelden waarom er een hogere prijs wordt gevraagd.
De verkoper op de topic waar Bernhard op doelt heeft overigens (nog) niet gereageerd op de commotie die in dat topic is ontstaan en dat zou wel een beetje te denken kunnen geven. De horlogeliefhebbers op dit forum (handelaar of niet) zullen normaal gesproken wel even reageren denk ik.

Hihi, het is zeer zeker een boze buitenwereld. Maar als je niet bewust naief probeert te blijven, ben je net zo erg als de rest. We blijven gewoon stug uitgaan van het goede van de mensen.

Je gebruikt het woord “vertrouwensband” Dat is precies wat je met medeforummers hoopt of tracht te hebben. Als lieden zonder enige investering in een mogelijke relatie of vertrouwensband te hebben gedaan alleen hierkomen om hun klokje te verkopen, breken ze eigenlijk in in een gemeenschap die we met ons allen hopen te hebben. Vandaar mijn pleidooi om alleen gerespecteerde leden (en de enige manier om dat te meten is de posts die ze hebben gedaan) te laten verkopen, of het aantal posts te vermelden zodat de potentiele koper zelf de respecteerbaarheid kan beoordelen.

Het is jammer voor Robbie dat hij er steeds wordt bijgehaald, maar hij is een goed voorbeeld van iemand die een positie heeft binnen het forum, enig respect misschien zelfs en ook nog eens horloges op een nette manier verkoopt. Volgens mij heeft hij zelfs nog nooit direct reclame gemaakt. Idem voor Bernard, ik vermoed dat hij horloges verkoopt, maar weet het niet eens zeker :slight_smile:

In elk geval heb ik net mijn SEIKO SKA227 maar gewoon weggegeven. Wel zo leuk


Bas

Ik zie nu ook net de advertentie waar het over gaat.
Er is een hele discussie over het wel of niet mogen verdienen van geld.
Iedereen mag geld verdienen. Waar de discussie om zou moeten gaan is of een buitenstaander (want veel zinnigs bijdragen doet die Koos niet) ONS forum mag gebruiken.
ONS ? Jazeker, het forum is een vergaarbak van enigzins gelijkgestemden. Het is een soort commune van mensen met waarden en normen. (feitelijk een uiterst interessant sociologisch gegeven, maar dat ter zijde :))
Zijn WE misschien bang dat ONZE “forummaatschappij” minder/slechter wordt als we ongewenst gedrag (volgens sommigen) toestaan ?
De oprichters en beheerders van marktplaats hebben een heel andere intentie met hun website dan “WIJ”. Dat verschil proberen WE te behouden.

De enige manier binnen onze democratische opvoeding is een poll, met duidelijke stellingname.

PS, Uiteindelijk is het natuurlijk Hendrik die als enige forum-eigenaar de laatste stem heeft. Leuk fenomeen zo’n forum, Hendrik betaalt de rekening, en WIJ maken ons druk om wat WIJ vinden wat er op ONS forum mag gebeuren :slight_smile:

PSPS, Voor mij persoonlijk is het hele verkoopforum compleet niet interessant meer. Ik kijk er niet eens meer nu het een marktplaats2 is geworden.

Bas

1 like

Korte reactie op de stelling dat het aantal posts al dan niet recht zou mogen geven om hier iets te koop aan te mogen bieden. Bullshit. Dan zorg je er toch gewoon voor dat je aan dat aantal komt


Ik heb nog een Omega Chronostop te koop. U kunt nu bieden :slight_smile:

hans

bikerplus Schreef:

Maar zeg zelf, het is ook de kick van het
"E-bayen"wat de boel ook weer spannend
maakt.

gr Ron

mijn 1e ervaring is niet zo best met ebay (verkoop dan )

BS is te kort door de bocht Hans,

Als ik zo eens door jouw posts heenkijk, dan zou ik me kunnen voorstellen dat jij het niet voor de handel doet. Volgens mij handel je in wijn, niet in horloges. Ik denk dat jouw horloge meer liefde heeft gehad dan die van heer Koos. Je hebt meer “gebracht” voor de forum gemeenschap.

Het gaat natuurlijk niet alleen om het aantal, maar ook om de kwaliteit. Alleen is de kwaliteit niet automatisch te bepalen en het aantal wel.

Bas

Als iemand iets verkoopt vraag je niet wat hij er voor betaald heeft,dat vind ik niet passend.Ik verwacht ook niet dat alles hier in de uitverkoop is.
Vrijwel niemand vermeld bij zijn “aanwinst” wat hij er voor betaald heeft en dat is voor mij ook niet relevant.Alles wat je aanschaft in deze maatschappij is duurder als wat het werkelijk kost maar daar hoor je ook niemand over.
Zo zit het nu eenmaal in mekaar,ook al stuit het tegen je borst.
Wat belangrijk is dat als je iets aanschaft er geen naar gevoel bij hebt, maar dat je voldoening hebt met hetgene je aangeschaft hebt,en ieder betaald er zijn prijs voor.
Met dit forum heb je tenminste een leidraad om je aanschaf te doen en je passie te bevredigen, en soms zul je je stoten maar daar leren we van.

gr Ron

Voor mij zit er nuance verschillen in:

-ik vind dat als je een mazzeltje hebt gehad bij aankoop dat je bij (latere) verkoop best meer mag vragen dan het aankoop bedrag, mits die dan gelijk of lager is dan de ‘going’ prijzen algemeen.

-als voor beeld kan ik geven dat ik bij een recente verkoop een leuke marge heb gemaakt. Maar bij een verkoop van een andere klok is de geinteresseerde een jonge jongen met serieuze interesse die heb ik een prijs gegegeven waar ik echt een stuk op inlever, gewoon omdat ik het zo’n jongen graag gun. (ben zelf ook jong geweest nietwaar)

-ik vind dit forum juist wel een plek waar de ‘vriendschappelijke geest’ behoord rond te waren, om elkaar wat te ‘gunnen’ dmv van adviezen, kennis een gemoedelijke prijs.

-als het op het scherp van de snede moet gaan zou ik er klaar mee zijn. (daar Marktplaats en Ebay voor)

Genesis

P.s.:behoren we elkaar op dit forum niet een beetjete bezien in het licht van goede kennissen c.q. vrienden de we prive toch ook allemaal hebben, die ga je als je wat verkoopt toch correct tegemoet treden. Dus beide partijen moeten er een goed gevoel bij hebben en elkaar ietst ‘gunnen’.:slight_smile:

1 like

Mooi gesproken Genesis!

Hier ben ik het helemaal mee eens. ‘Onze’ koos54 is toch van een ander kaliber, om in het vakjargon te blijven. Kijk maar naar zijn enige en laatste reactie van het gewraakte topic. http://www.horlogeforum.nl/read.php?15,93270,93434#msg-93434
Van mij mag de beheerder maatregelen nemen.

1 like

Misschien is er al alles over gezegd wat er gezegd kan worden, maar toch maar even mijn duit: De prijs lijkt mij op zich niet onredelijk. De verkoper heeft bepaalde risico’s genomen en een investering gedaan. Zijn marge is bescheiden en niet iedereen durft het aan om zelf iets te bestellen in het Verre Oosten. Anderzijds is hij waarschijnlijk handelaar en hoort zijn advertentie dus niet thuis op horlogemarkt.nl. Ik sluit me dan ook aan bij Tom, weg met die advertentie en ook met toekomstige ‘handelsadvertenties’.

Als je iets wilt verkopen, dan mag je vragen wat je maar wilt. Zolang de tekst bij het te verkopen artikel maar klopt. Als koper moet je zelf ook wel even uitzoeken of de vraagprijs reëel is.

Elkaar inlichten over de prijs, daar lijkt me niets mis mee. Dat heb ik zelf ook een keer gedaan toen hier Ă©Ă©n of andere verkoper een Invicta horloge te koop aanbood voor een prijs die veel hoger was dan dat het op dat moment op Ibood te koop stond. Zelfs de tekst en de foto waren gewoon overgenomen vanaf Ibood.

Echt ordinaire handel vind ik niet kunnen op een liefhebber forum.

Ik begrijp de verschillende meningen en frustraties best en deel ze ook deels.

Het ligt er imho erg aan wie het verkoopt. Als je alleen op het forum komt om iets met winst te verkopen aan “ons” omdat wij liefhebbers zijn zie ik dat als misbruik.
Maar als bijvoorbeeld ik (want wie anders kan ik het beste zelf als voorbeeld nemen?) een horloge weet te bemachtigen voor 100 euro op bv MP dat zeker 200 waard is en ik wil dat horloge weer verkopen vraag ik 200. Ook hier. Ik benadeel daarmee imho niemand, ik weet wat ik verkoop en ik weet dat ik niemand belazer. En dan maak ik 100% winst als ik het weet te verkopen, dan kan ik voor 100% meer een nieuw horloge kopen, zo houd ik mijn hobby betaalbaar en dat maakt mij dan ook geen handelaar. Iemand schreef hier wel eens “kennis is macht” en dat gaat in dit voorbeeld dan op.

Voor zover mijn mening hierover, ik vind het wel erg jammer dat de discussies zo uit de hand zijn gelopen, zeker ook omdat veel mensen mij als beheerder hier (terecht) op aankijken. Ik zal de volgende keer dat ik op vakantie ga zorgen voor controle. Want dat is blijkbaar dan toch nodig.

Henrik Schreef:

Ik begrijp de verschillende meningen en
frustraties best en deel ze ook deels.

Het ligt er imho erg aan wie het verkoopt. Als je
alleen op het forum komt om iets met winst te
verkopen aan “ons” omdat wij liefhebbers zijn zie
ik dat als misbruik.
Maar als bijvoorbeeld ik (want wie anders kan ik
het beste zelf als voorbeeld nemen?) een horloge
weet te bemachtigen voor 100 euro op bv MP dat
zeker 200 waard is en ik wil dat horloge weer
verkopen vraag ik 200. Ook hier. Ik benadeel
daarmee imho niemand, ik weet wat ik verkoop en ik
weet dat ik niemand belazer. En dan maak ik 100%
winst als ik het weet te verkopen, dan kan ik voor
100% meer een nieuw horloge kopen, zo houd ik mijn
hobby betaalbaar en dat maakt mij dan ook geen
handelaar. Iemand schreef hier wel eens “kennis is
macht” en dat gaat in dit voorbeeld dan op.

Voor zover mijn mening hierover, ik vind het wel
erg jammer dat de discussies zo uit de hand zijn
gelopen, zeker ook omdat veel mensen mij als
beheerder hier (terecht) op aankijken. Ik zal de
volgende keer dat ik op vakantie ga zorgen voor
controle. Want dat is blijkbaar dan toch nodig.

Ik vind eigenlijk wel dat het door zelfregulering/"sociale controle"
goed is opgelost.