Manier van zaken doen!

Ik erger me kapot aan mensen die hier iets te koop aanbieden voor 3 x de prijs die ze er zelf voor betaald hebben, terwijl het gaat om een horloge dat op e-bay voor aanzienlijk minder te krijgen is.

Ligt het nu aan mij, dat deze manier van zakendoen me tegen de borst stuit?

Begrijp me niet verkeerd: als iemand een mazzeltje heeft en goedkoop iets van enige waarde op de kop weet te tikken, dan is het logisch dat die persoon dat artikel tegen de werkelijke prijs doorverkoopt. Ik verwacht heus niet dat men dan de lage inkoopsprijs aan zal houden.

Ik heb het over het aanprijzen van spullen die gewoon aanmerkelijk minder waard zijn als “wegens overcompleet” te koop en er gewoon een 3 x zo hoge prijs op plakken als reeel is.

Graag de mening van anderen hier!

Ik zou zeggen: zonder commentaar in een apart topic plaatsen dat Aan de Schandpaal heet (met de link naar de 3 x goedkopere uitvoering)

hans

Ik zie dit ook vaak. Alvorens ik een horloge overweeg aan te schaffen ga ik echter eerst kijken wat de gemiddelde prijs is. Ik heb op DZVL wel eens een horloge gezien die 5x over de kop ging. Het is uiteindelijk wel de verantwoordelijkheid van de koper.

Ik vind dat iedereen vrij is in het bepalen van een verkoopprijs.
de (potentiële) koper dient zelf na te gaan of de vraagprijs reëel is.

Ik vraag me overigens af hoe hoe je weet wat de inkoopprijs is van de verkoper.

Groeten,

Ron.

Mijn beste,

Er zullen altijd mensen zijn die het onderste uit de kan willen verkrijgen, zij gaan desnoods door tot in het verstikkende web welke zij zelf hebben gespannen .
Dat geldt in deze (Horlogemarkt) in het bijzonder voor die lieden welke zich met bedenkelijke voorwendselen laten in spelen op de gevoelens van de onwetende en soms naĂŻeve horloge-passionist.
Ons onvolprezen forum heeft, althans voor mij, ook een educatieve taak.
Immers door het lezen van de verschillende horlogeposten weet ik de materie der horlogemagie steeds verder te doorgronden. En dat maakt het leuk!! Zo ook de aankoop van een horloge van ’Horlogemarkt’.

Het getuigd daarom van grote wijsheid om middels dit forum zowel de verkoper als de koper steeds te blijven attenderen op de juistheid van het handelen. Een handel in de geest der ware vriendschap. Een handel waarbij er best een winst mag worden behaald. Doch het moet geen handel zijn waarbij men bij de koper een onbehagelijk gevoel achter laat, een gevoel van bedonderd te zijn.

Ik zeg wel eens dat er: Mensen zijn die bij ons zijn, en mensen zijn die bij ons horen!!

Dus laten we er naar streven dat al diegene welke zich hier op ons onvolprezen horlogeforum manifesteren, bij dit forum horen en zich hier thuis voelen.

En laat het vanuit die gezamenlijk interesse in horloges een ontmoetingsplaats zijn waar personen hun passie voor horloges samen kunnen delen, in gezelligheid en saamhorigheid. En
laten we trachten aan elkaar een bijdrage te leveren ter bevordering der horlogekennis.

Coenraad, alias ‘Tissot62’

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Ik denk dat er niets op tegen is om binnen de gesloten gemeenschap van het forum eventuele kopers te wijzen op andere mogelijkheden.
Dus als je echt een klokje aangeboden ziet worden dat ergens anders goedkoper is, dan is er mijnsinziens niets op tegen om je forum-vrienden hierop te wijzen, bijvoorbeeld door een post met de link te posten.

Ik denk zelfs dat een gerespecteerd lid van het forum het recht heeft om gewoon te posten dat hij een aanbieding veel te duur vindt.
Uiteindelijk zal het meestal gaan over aanbiedingen van lieden die buiten de hechte forumgemeenschap vallen.
Stel, we zitten samen in de kroeg met wat forumleden. Als er dan een buitenstander een te duur horloge aanbiedt, dan zeg je er toch ook iets van ?

Dus wat mij betreft, gewoon je opmerkingen plaatsen. Dat is je recht als gerespecteerd forumlid, en je plicht jegens je forum-vrienden.

Bas

Ik wil opmerken, dat ik niets tegen wat gezonde handel heb.
Ik gun ook iedereen een mazzeltje op zijn tijd, ik voel me alleen uiterst onlezierig bij de “marktplaats” of “ebay” mentaliteit die ik soms waarneem.

Tja, zo zag ik laatst een horloge hier te koop staan dat ik hier zelf aan een forumlid verkocht heb. Hij vroeg er meer voor dan hij er zelf voor betaald had. In de beschrijving stond ook niet dat hij de tweede eigenaar was. Dat is uiteraard ieders vrijheid van handelen, maar ik heb wel even achter mijn oren gekrabd.

Maar oké, zo werkt het hier dus kennelijk ook. Aan de immer wijze woorden van Tissot62 heb ik trouwens niets toe te voegen! :slight_smile: (tu)

Begrijp me niet verkeerd, ik sluit me volledig bij Bas en Coenraad aan. Echter ik ben wel van mening dat iedereen vrij is in zijn handelswijze. We leven gelukkig in een vrije markteconomie. Ik kan me derhalve ook niet ergeren aan dit soort handelswijzen. Sterker nog, wetende dat dit gebeurt maakt mij enkel nog scherper en alerter en geeft het mij nog meer voldoening als blijkt dat ik een goede deal heb kunnen realiseren. Elkaar helpen bij en behoeden voor misstappen is uiteraard altijd welkom en een goede zaak.

Groeten,

Ron.

Ben het daar helemaal mee eens


En als de vraagprijs te hoog is mag dat gerust gezegd worden, al was het maar om niet-kenners te beschermen


Trouwens op verschillende fora geldt de regel dat je pas mag verkopen nadat je een tijd lid bent geweest en/of nadat je een minimaal aantal relevante posts achter je naam hebt staan


MVG,

Chris.

Exact wat Morse zegt !
In elk geval een aantal posts. De relevantie is lastig te automatiseren :slight_smile:
Zie ook mijn input in de discussie bij de opstart van het verkoophoekje :

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,55519,55855#msg-55855

Anders wordt je gewoon een soort marktplaats-kloon.
Ik wil graag kopen bij liefhebbers en “bekenden” voor een handelaar ga ik wel naar de baai, en voor troep naar Marktplaats :slight_smile:

Bas

Baseman Schreef:

Ik wil graag kopen bij liefhebbers en "bekenden"
voor een handelaar ga ik wel naar de baai, en voor
troep naar Marktplaats :slight_smile:

Bas

Die zin van jou zegt nu precies wat ik onder woorden wilde brengen!

Let wel op: een handelaar kan ook een liefhebber zijn. Hiervan zijn er meerdere actief op dit forum!!!

Het moeilijke zit 'm ook nooit in het zwarte of het witte, maar in de grijstinten.

Iemand die nagelnieuwe horloges cheap inkoopt en voor een paar x de prijs aan gaat bieden (ongedragen!!!) is wat mij betreft voor dat horloge geen liefhebber.

Iemand als Rob, die service biedt, die op verzoek kan en zal modden, die helemaal voor Seiko gaat enz., die zie ik wel als een liefhebber.

Enfin, over die definitie kun je twisten.
Daar wil ik het hier niet over gaan hebben, hier wilde ik aandacht vragen voor hetgeen in mijn 1e post naar voren wordt gebracht: de daarin geschetste manier van zaken doen.

Dank je Bernard,
Discussies als deze zijn o.a. de reden voor mij om het forum alleen voor horloge-blabla te gebruiken en de verkoop alleen vanaf mijn eigen site.

Groeten, Rob

1 like

Ik kan me voorstellen dat een horloge met een mazzeltje heel goedkoop verkregen is
en dat het vervolgens voor (veel) meer verkocht wordt doordat het object op dat moment zeer gewild is.
Dit komt weinig voor omdat de gemiddelde koper toch wel weet wat het waard is.
Maar hopen sommige van ons ook niet stiekum van zo’n deal?
Het zou misschien ons ook wel eens kunnen overkomen dat we teveel betaald hebben
voor iets, maar als men iets heeel graag wil hebben ben je toch gauw bereid om dat stapje extra te doen?
Anders met aankoop op de "veilige sites"blijven, bv chrono24 en dit forum natuurlijk.
Maar zeg zelf, het is ook de kick van het "E-bayen"wat de boel ook weer spannend
maakt.

gr Ron

heel goed verwoord tissot62 hier hebben we het horlogeforem voor.

gr sjon

persoonlijk vind ik het niet leuk dat horloges worden verkocht op dit forum met de kreet -overcompleet of iets van dien aard terwijl het niet overcompleet is het is net ingekocht voor een prikkie.
ik vind dat een forum als dit toch voor liefhebbers is en dat er voor mijn gevoel een zekere vertrouwensband hoort te ontstaan-kan ontstaan of ben ik nu te naief in deze boze wereld.
willens en wetens door een verhaal wat nergens opslaat en dan ook nog met een grove winst proberen horloges te slijten op een forum als dit geeft mij een nare nasmaak in de mond.

mss kan je er in dat geval een reactie met jou bedenkingen bijplaatsen!!

ik gun iedereen het licht in de ogen en zeker een meevallertje maar het mag dan idd niet systematisch het geval zijn toch?
Verder vind ik dat het ieders verantwoordelijkheid is wat hij koopt maar als er hulpmiddellen bestaan zoals het doorverwijzen van een link naar een identiek maar goedkoper klokje dan zal ik er ook gebruik van maken; maar doen we dan eigenlijk niet net hetzelfde als de verkoper en kijken we ook niet naar een zo groot mogelijke winstmarge?