Even een korte vraag voor de mensen die een Tissot Visodate hebben of ooit hebben gehad. Als het goed is is het mogelijk om de Visodate handmatig op te winden. Klopt het dat dit counterclockwise/tegen de klok in moet? Met de klok mee zit er bij mij weinig beweging in en ik durf hem niet met kracht door te draaien. Tegen de klok in hoor ik wel wat maar weet niet zeker of hij dan ook daadwerkelijk opwindt of dat het een slipkoppeling of iets dergelijks is. Ik hoor graag van jullie. Alvast heel erg bedankt!
Ik draai die van mij met de klok mee op. Tegen klok in gebeurd er volgens mij niks, dan draait hij heel licht en ratelt zachtjes. Mijn andere horloges hetzelfde. Als ie niet verder doordraait is hij volledig opgewonden.
Je merkt het snel genoeg, als ie stopt met lopen
Anders vrees ik dat er iets stuk is aan je Visodate, vooral niks forceren!
Sterkte !
Bart
Ik heb ook een 2836 in een Mido Commander. Daar zit de kroon redelijk onhandig dicht op de kast. Wel mooi om te zien. Wat ik daar doe, is hem opwinden door de kroon over de rand van een dikke glossy te trekken. Kan je wat meer kracht zetten, maar niet te veel. Krijg je een leuk rupsband-patroon op je tijdschrift & zie je dat hij opwindt. Als je geen “rupsband” patroon krijgt, maar een lange streep, heb je een probleem . Ik kan er prima mee leven.
Volgens mij is het niet de bedoeling dat je zijdelingse krachten op de kroon zet bij het opwinden.
Zelfs opwinden als ie op je pols zit wordt afgeraden.
Ik zet geen zijdelingse kracht op de kroon Doe het onder een hoek van 90 graden. Nu zou je kunnen argumenteren, dat ik slechts aan 1 kant kracht zet i.p.v. van 2. Maar dat kan so-wie-so niet anders door de plaatsing van de kroon:
Opwinden aan de kroon gaat sowieso altijd rechtsom, linksom hoor je alleen de slippende Breguet-vertanding tussen het liggend en staand opwindrad. De vertanding van het palrad is bij deze uurwerken bovendien nogal delicaat, en veel minder geschikt voor handopwinding dan bijvoorbeeld de 2801-2.
Hartelijk dank allemaal! Na een nachtje slapen draait hij gewoon wel soepel rond met de klok mee. Ik denk dat het uurwerk volledig opgeladen was en niet meer verder kon. Ik ben blij dat het nu wel gewoon werkt
volgens een juwelier/horlogemaker waar ik wel eens wat kocht, kon hij aan de slijtage zien dat een horloge op die manier werd opgewonden, dus terwijl het horloge (nog) om de pols zit.
Gelukkig kan de veer van een automaat altijd verder (opgedraaid worden).
Dit behoedt de veer voor stuk gaan. Als het geheel is opgedraaid, gaat het daarna slippen als de rotor verder ronddraait.