Manueel opwinden Speedmaster

Hey iedereen,

Ik ben sinds enige tijd de trotse eigenaar van een omega speedmaster ref 310.30.42.50.01.002.
Nu is dit mijn eerste manual wind uurwerk en heb ik hier toch een vraag over. De theorie is dat je hem opwind tot je aan de kroon een beetje meer weerstand voelt, maar in de praktijk word ik dit niet echt gewaar en heb ik soms schrik om het movement te beschadigen door te veel te winden.
Wat is jullie ervaring hiermee? Hoeveel keer winden jullie de kroon om hem volledig op te winden? Of is dit niet echt een referentie?

Alvast bedankt!

2 likes

Gewoon tot ie helemaal opgewonden is. De kroon wil vanzelf niet verder. Als je door die weerstand heen kan draaien dan moet je wel érg veel kracht zetten. (Als je Bruce Banner heet en kwaad bent)

2 likes

Wat Martijn zegt. Je voelt het echt wel als je niet meer kan.

Thx voor de tip, dan ben ik misschien iets te voorzichtig. Meer Hulk gaan op die kroon dus :grin:

Vanaf leeg tot ik niet meer verder kan zo’n 40 winds hier.

1 like

Hangt natuurlijk ook af van de mainspring, die van de 3861 heeft een gangreserve van 63 uur, de 321 55 uur, de 1861 50 uur.

En 'n wind bij de 1 is niet 'n wind bij de ander. Tellen is dan ook zinloos, dus gewoon draaien tot je de harde stop voelt.

3 likes

Thx voor de info

1 like

:face_with_hand_over_mouth:

Er zit een luchtje aan deze opmerking

2 likes

Herkenbaar, mijn eerste handopwinder viel ook regelmatig stil in het begin.

Op een gegeven moment voel je het echt wel, je zou dan zoals iemand anders al aangaf echt knap lomp kracht moeten zetten om hem te slopen.

Ik draai mijn 3861 elke ochtend op naar vol. En meestal is dat dan tussen de 30 en 40 keer tussen mn vingers draaien. Maar dat is maar een halve wind per draai ofzo, dus denk in totaal 15-20 keer de kroon volledig rond.

En je voelt echt wel wanneer je niet verder kan. Als je hem kapot draait (als dat uberhaupt kan) dan heb je hem echt als een bouwvakker opgedraaid.

1 like

Volgens mij geeft Omega 50 uur op voor de 3861 in de Pro. (Voordat mensen gaan denken “Mijn Speedmaster haalt de 63 uur niet”.)

Dat zal misschien komen doordat het voor nauwkeurigheid van het uurwerk tot dan goed blijft lopen maar mijn en vele andere 3861’s halen met gemak 60+ uur voordat het stopt met lopen.

1 like

Opwinden tot je een harde stop voelt. Je moet id wel erg sterk en lomp zijn om hem kapot te draaien. Wel aanleren om op te winden terwijl je het horloge niet draagt om zijdelingse krachten zo laag mogelijk te houden zodat opwindas en kroon vrij kunnen draaien.