Beste forumleden
(ik heb niet zo veel verstand van horloges)
Maar zoals velen van Julie zijn gek op manufactur horloges (eigen gemaakte uurwerk).
Maar ze maken er gauw (zoals iwc.jlc.rolex.patek,enz )ongeveer 60.000 horloges op jaar basis.
En worden ze overal op de wereld verkocht.
Maar dan heb je ook kleine exclusieve horloge huizen.
Waaronder (onze Nederlandse trots) Christiaan van der Klaauw ,R.O.1.enz
Maar die hebben gewoon ETA/Valjoux kaliber er in zitten al zijn ze wel gemodificeerd.
Ik begrijp dat zoon horloge veel geld moet kosten van wegen het werk wat aan het horloge zit.
Maar hoe zit het met waardevastheid van een manufactur horloge tegen een kleine oplagen exclusieve horloge met een ETA/Valjoux kaliber ?
En als jij nou is 8.000 euro hebt om een horloge te kopen voor wat ging jij dan ?
tim-1985 Schreef:
Beste forumleden
(ik heb niet zo veel verstand van horloges)
Maar zoals velen van Julie zijn gek op manufactur
horloges (eigen gemaakte uurwerk).
Maar ze maken er gauw (zoals
iwc.jlc.rolex.patek,enz )ongeveer 60.000 horloges
op jaar basis.
En worden ze overal op de wereld verkocht.
Maar dan heb je ook kleine exclusieve horloge
huizen.
Waaronder (onze Nederlandse trots) Christiaan van
der Klaauw ,R.O.1.enz
Maar die hebben gewoon ETA/Valjoux kaliber er in
zitten al zijn ze wel gemodificeerd.
Ik begrijp dat zoon horloge veel geld moet kosten
van wegen het werk wat aan het horloge zit.
Maar hoe zit het met waardevastheid van een
manufactur horloge tegen een kleine oplagen
exclusieve horloge met een ETA/Valjoux kaliber ?
En als jij nou is 8.000 euro hebt om een horloge
te kopen voor wat ging jij dan ?
Ontwerpen & productierijp maken van een nieuw uurwerk kost je ca. 1 mln Euro.
Of er van een uurwerk veel of weinig gemaakt worden ligt eraan: van JLC wordt bijv. cal. 899 veel geproduceerd en verkocht, maar ik geloof dat er maar 175 gyrotourbillon Reverso’s gemaakt worden…
Met 8 mille ging ik me te buiten aan enkele vintages en dan hield ik nog een leuk bedragje over.
Ongeacht het bedrag dat je wilt uitgeven; je moet vooral iets kopen wat je zelf mooi vind.
En als je inzit over waardevastheid, dan moet je je geld bij een bank parkeren, of een Rolex kopen. Of een tweedehands. Daar is ‘de kop’ al vanaf.
Tim,
ETA heeft veel voordelen: betrouwbare uurwerken, nauwkeurig, de “kinderziektes” zijn eruit etc. Echt “exclusief” zijn ze natuurlijk niet (hoewel IWC ook perpetual calenders/minute repeaters maakt op basis van ETA uurwerken!!).
Qua waardevastheid - tja - ik koop ze niet voor de handel dus daar kan ik niet veel over zeggen… Denk dat je met een Rolex of zeldzame PP beter zit dan met een Chopard of een DeWitt 
Ik heb een poos geleden een Moser gekocht: fantastisch mooi uurwerk en ditto wijzerplaat… Uurwerk is een eigen ontwerp van Moser; kleine oplages en bijbehorende kinderziektes zoals sommige onder jullie zich misschien nog kunnen herinneren. Overigens heeft Moser de problemen allemaal zo snel mogelijk uit de wereld geholpen en werkt de Moser nu zonder enige haperingen!
Als ik nu 8000 EU had zou ik in onroerend goed investeren 
Groet
Mark
Voor sommige horloge fabrikanten is het eenvoudiger om een manufaktur uurwerk te ontwikkelen en te produceren omdat ze nu eenmaal grotere aantallen verkopen.
Zij willen minder afhankelijk zijn van het loopwerk van toeleveranciers, deze groep heeft tenslotte al een groot marktaandeel in handen.
Steeds meer fabrikanten willen minder afhankelijk zijn van hun inkoop van hun loopwerken en zelf de touwtjes in handen nemen. Want waarom geld wegbrengen naar een toeleverancier als je het loopwerk ook zelf kan produceren en de kosten in huis verdeeld.
Voor de kleinere horloge fabrikanten (v.d. Klaauw/Dornbluth/v.d Gang etc.) is het bijna ondoenlijk een eigen loopwerk te ontwerpen en te bouwen omdat ze de kosten hiervan,door de kleine oplages, niet kunnen terug verdienen. Dan is het handiger om een bestaand kaliber te nemen en deze te modificeren, waardoor het horloge toch nog voor een redelijk aantrekkelijke prijs kan worden aangeboden.
Voor 8 mille zou ik een Dornblueth & Sohn Regulator kopen en de rest van het geld in mijn zak houden.
Ik koop vooral wat ik mooi vind en zal dragen. Met wel of niet manufactuur zit ik niet zo. Mijn IWC Portofino heeft ook een gemodificeerde ETA.
Tussen de door jou genoemde manufactuur merken zit een groot verschil in aantallen. IWC maakt nog geen 100.000 horloges per jaar, Rolex rond de miljoen. Ook daar dus een verschil in exclusiviteit.
Over waardevastheid maak ik me al helemaal niet druk. Niemand kan de toekomst voorspellen. Op de vraag welke vraag welke horloges waardevast blijken te zijn kan alleen achteraf een antwoorde gegeven worden. Ervaringen uit het verleden leren volgens mij dat vrijwel alle horloges waarde verliezen.
Bas
Ik ben het helemaal met de laatste zin van Bernard eens (met zijn overige tekst ook wel, maar daar weet ik niks zinnigs over te zeggen).
8000 euro geeft je de ruimte voor exclusieve vintage horloges. En zeker met een ETA-uurwerk zijn die oude horloges zeker zo goed en zo goed te repareren als een modern horloge!
Menno
thieuster Schreef:
Ik ben het helemaal met de laatste zin van Bernard
eens (met zijn overige tekst ook wel, maar daar
weet ik niks zinnigs over te zeggen).8000 euro geeft je de ruimte voor exclusieve
vintage horloges. En zeker met een ETA-uurwerk
zijn die oude horloges zeker zo goed en zo goed te
repareren als een modern horloge!Menno
Bij IWC, PP en Omega heeft men gigantische voorraden oude onderdelen t.b.v. reparaties aan vintages. ETA is als het om vintage gaat op de eerste plek nogal gewoontjes en ten tweede beperk je jezelf. De firma ETA is nog niet zo oud (eigenlijk is het een soort opvolger van het oude ETERNA).
Verkrijgbaarheid van spare parts is wel uitstekend.
Wat een mooie klok! (tu)
Ik koop ook wat ik zelf mooi vind, en kijk niet zozeer naar de waardevastheid. Met name omdat ik ze niet in-/omruil.
Met 8grand zou ik (previous gen) Seadweller kopen een wat “goedkoper” auto-GMT. Of een Planet Ocean en Moonwatch. Of… zucht… mijn dreamlist is zoooo lang. 
Ook ik kijk vooral wat ik mooi vind en kan betalen ;).
Aan waardevastheid hecht ik ook niet zo vel waarde, aangezien ik niet snel een horloge weg doe. Dus in feite degene die mijn horloges wil verkopen als ik er niet meer ben zal pas ervaren of/wat de waardevastheid is :#.
Overigens is een manufactuur uurwerk niet per definitie beter als (bijv.) een standaard ETA, maar is natuurlijk wel exclusiever en vaak daarom, in combinatie met het merk en type, wat waardevaster.
Qua verkrijgbaarheid van onderdelen en qua onderhoud/reparatie is een ETA uurwerk, vanwege de grote productieaantallen, al snel makkelijker en goedkoper. Wel een kanttekening: hangt wel van het merk af. Sommige merken met een ETA uurwerk vragen veel meer voor reparatie en onderhoud dan andere merken met hetzelfde uurwerk.
Van der Gang is trouwens bezig met een volledig eigen uurwerk. Volgens mij is het ook bijna af. Zeer interessant!
vd Gang manufacture ? Wow - daar zullen de vraagprijzen niet van opknappen 
Ik ben benieuwd!!
Groet
Mark
rammeldarm Schreef:
Voor 8 mille zou ik een Dornblueth & Sohn
Regulator kopen en de rest van het geld in mijn
zak houden.
Ik ook (tu)
MarkV Schreef:
vd Gang manufacture ? Wow - daar zullen de
vraagprijzen niet van opknappen
Ik ben benieuwd!!Groet
Mark
Zeker benieuwd, zijn er mensen die ze aan de tand gaan voelen op 2 nov?